Skip to content

ענף הנסיעות: מספר הנוסעים ירד – הכנסות הסוכנים עלו

הכנסות סוכנויות הנסיעות ב-2012 הסתכמו ב-16 מיליארד שקלים, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה הקודמת. זאת על אף התבססותו של האינטרנט כמקור מידע ובירור מחירים בתחום. שיעור הרווח הגולמי בסוכנויות הנסיעות מהווה כ-8%-11% מסך העסקאות של החברות בענף ושיעור הרווח התפעולי כ-1%-2.5%. כך עולה מסקירת חברת המידע העסקי BDI
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכנסות סוכנויות הנסיעות ב-2012 הסתכמו ב-16 מיליארד שקלים, עלייה של כ-2% בהשוואה לשנה הקודמת. העובדה שבעשרת החודשים הראשונים של שנת 2012 הסתכם מספר הישראלים שיצאו לחו"ל ב- 3.859 מיליון, קיטון של כ- 1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד – לא פגע בהכנסות משרדי הנסיעות. כך עולה מסקירת חברת המידע העסקי BDI את ענף סוכנויות הנסיעות בישראל

מתחם סוני בברלין. היקף העסקאות בתיירות היוצאת נאמד ביותר מעשרה מיליארד שקלים, המהווה נתח כספי של כ-68% מסך העסקאות בענף. (צילום: עירית רוזנבלום)
מתחם סוני בברלין. היקף העסקאות בתיירות היוצאת נאמד ביותר מעשרה מיליארד שקלים, המהווה נתח כספי של כ-68% מסך העסקאות בענף. (צילום: עירית רוזנבלום)

ב-BDI מעריכים שכיום פועלות כ-460 סוכנויות נסיעות העוסקות בשיווק מוצרי תיירות פנים וחוץ ובהם כרטיסי טיסה, בתי מלון בארץ ובעולם, נופשים, טיולים מאורגנים, השכרות רכב ועוד.

על אף הגידול בהכנסות ב-2012 ניכר שהענף עובר שינויים מרחיקי לכת. ב-12 השנים האחרונות ירד מספר הסוכנויות ב-44%. לדברי תהילה ינאי, מנכ"ל משותף ב-BDI, "אירעו מספר רב של מיזוגים ורכישות בענף, כשחברות מבוססות יותר רוכשות חברות קטנות, זאת בנוסף למספר משמעותי של חברות שחדלו לפעול. הסיבה למגמה זו היא התחרות הגבוהה ושולי הרווח הנמוכים, בצד מעבר של הלקוחות לרכישות במוקדים טלפונים ואינטרנט. על ידי המיזוגים גדל כוח הקנייה ומתאפשר ניהול עסקי יעיל יותר וחיסכון בהוצאות השיווק". עם זאת, לדברי ינאי "פוטנציאל המיזוגים כמעט ומיצה את עצמו והערכת BDI היא שהמגמה תואט ואף תיעצר".

ינאי מסבירה מדוע הכנסתן של סוכנויות הנסיעות לא נפגעה באופן משמעותי כתוצאה מחדירת האינטרנט כערוץ חלופי לרכישת טיסות ונופשים. "השוואות המחירים והבירורים בנוגע לבתי המלון וחברות הטיסות נעשים באינטרנט, אך הגולשים משתמשים בנתונים לשם מו"מ מול נציגי הסוכנויות. על אף שלרוב המחירים המוצעים על ידי הסוכנויות גבוהים מבאינטרנט, הלקוחות חשים יותר ביטחון בהתנהלות מול קול אנושי וחברה ישראלית שנותנת את ההרגשה ש'יש לך כתובת' במקרה שיש היעדר שביעות רצון או בעיה כלשהי לפני הנופש או במהלכו."

החברות המובילות בענף הן דיזנהאוז-יוניתורס, חברת אופקים נסיעות ותיירות, אופיר טורס, השטיח המעופף, הדקה ה-90, ואגד תיור ונופש.

החברות הגדולות מייצרות כ-57% מהיקף העסקאות בענף

מסקירת BDI עולה ששיעור הרווח הגולמי בענף סוכנויות הנסיעות מהווה כ- 8%-11% מסך העסקאות של החברות הפועלות בענף. כמו כן, מוערך כי שיעור הרווח התפעולי בענף מהווה כ- 1%-2.5% מסך העסקאות של החברות הפועלות בענף. כשסוכנות הנסיעות משמשת כמתווכת ומשווקת ללקוחות הענף מוצרים כגון כרטיסי טיסה, שיעור העמלה עומד על 7%-10% מסכום העסקה.

ב-BDI מעריכים שהיקף עסקאות חברות התיירות הגדולות בשנת 2012 מהווה כ- 57% מהיקף העסקאות בענף והסתכם ב- 9,120 מיליוני שקלים. עוד עולה מהנתונים שמכירת מוצרים מקטגורית כרטיסי הטיסה אחזה בנתח כספי של כ-60% מהיקף העסקאות בענף בשנת 2012 והסתכמה בכ- 9.6 מיליארדי שקלים.

הערכת התפלגות היקף העסקאות בענף, לפי קטגוריות מוצרים בשנת 2012, במונחים כספיים. מקור: BDI
הערכת התפלגות היקף העסקאות בענף, לפי קטגוריות מוצרים בשנת 2012, במונחים כספיים. מקור: BDI

מהסקירה עולה שאשתקד נאמד היקף העסקאות בתיירות החוץ ב-10.88 מיליארד שקלים, המהווה נתח כספי של כ-68% מסך העסקאות בענף. זאת, כשמחיר עסקה ממוצע בתיירות חוץ נע בטווח שבין 500 ל-800 דולרים לנפש.

עוד עולה שהרוב המוחלט של העסקאות, כ-69% המהווים כ-11 מיליארד שקל, מתבצע באמצעות המוקדים הטלפונים. כמו כן, היקף העסקאות מתיירות חוץ במגזר הפרטי נאמד בכ-5.984 מיליארדי שקלים, המהווים נתח כספי של כ-55% מסך העסקאות של תיירות חוץ בשנת 2012.

 

הסוכנים: המידע ברשת הופך לג'ונגל ולספינים

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, אומר בתגובה כי העובדות הן שמספר סוכני הנסיעות בענף לא ירד לעומת מספר סוכנויות הנסיעות שבהתאחדות, שירד בעשור האחרון בכ-20%. "המידע ברשת הופך לג'ונגל וספינים על תנועת הגולשים והסטתם בין גורמים שונים, מה שמביא לקוחות לחפש מקור אמין ומקצועי."

עוד הוא אומר שסוכני הנסיעות הופכים להיות ליועצי תיירות המסייעים ללקוחות לקבל החלטות ולא רק לרכישה, כאשר המגמה של גביית דמי שירות יעוץ מקצועי ובמיוחד ליווי לאורך הנסיעה, נהפכים למרכיב חדש במערכת היחסים בין הלקוחות לסוכנים. "בעולם בכלל וגם לפי נתוני המכירות שמפרסם ארגון חברות התעופה הבינלאומי, רכישות באמצעות סוכנים אינן נמצאים במגמת ירידה", הדגיש פתאל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן