Skip to content

הכנסת ציינה היום את טבח העם הארמני בידי הטורקים

"אם נתעלם מרצח העם הארמני נאבד את הזכות המוסרית לדרוש מהעולם לזכור ולא לשכוח", אמר ח"כ ריבלין. "טורקיה היתה ותהיה בעלת ברית של ישראל. המהלכים מול טורקיה בעת הזו מובנים ואף מתחייבים מבחינה אסטרטגית ומדינית, אבל נסיבות אלו לא יכולות להצדיק התעלמות של הכנסת מאסונו של עם אחר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת ציינה היום את טבח העם הארמני בידי הטורקים בזמן מלחמת העולם הראשונה. ח"כ זהבה גלאון (מרצ), שיזמה את הדיון, הודתה כי היא מתרגשת כל שנה מחדש בטיפול בסוגיה אנושית ומוסרית זו.

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו) סיפר כי איש ניל"י אבשלום פיינברג כתב על שואת הארמנים והדגיש כי גם ירמיהו הנביא היה מקונן על אסונם. "אם נתעלם מרצח העם הארמני נאבד את הזכות המוסרית לדרוש מהעולם לזכור ולא לשכוח", אמר ריבלין. "טורקיה היתה ותהיה בעלת ברית של ישראל. המהלכים מול טורקיה בעת הזו מובנים ואף מתחייבים מבחינה אסטרטגית ומדינית, אבל נסיבות אלו לא יכולות להצדיק התעלמות של הכנסת מאסונו של עם אחר.

אישה ארמנית מחפשת מפלט עם ילדיה לאחר רצח בעלה (צילום: ויקיפדיה)
אישה ארמנית מחפשת מפלט עם ילדיה לאחר רצח בעלה (צילום: ויקיפדיה)

"דווקא כאזרחים של מדינה שבמידה מסוימת היא גם תולדה של אסונות, ואשר שמעו לא אחת ולא שתיים טענות המכחישות ללא כחל וסרק את הזוועה שפקדה אותנו – אני סבור שלא יעלה על הדעת שהכנסת תתעלם מטרגדיה זו, שהעובדות ההיסטוריות לגביה הן מוצקות ומבוססות דיין", אמר ריבלין. "אנו מתקשים לסלוח על התעלמותם של עמים אחרים מאסוננו, ואסור לנו להתעלם מאסונו של עם אחר. זוהי חובתנו המוסרית כבני אדם וכיהודים. אם נתעלם מאסונו של עם אחר לא תהיה לנו הזכות המוסרית לתבוע ממדינות העולם 'לזכור ולא לשכוח' את אסוננו שלנו".

ארמנים מוצעדים תחת משמר טורקי חמוש לכלא במזרח טורקיה, אפריל 1915 (מקור: ויקימדיה)
ארמנים מוצעדים תחת משמר טורקי חמוש לכלא במזרח טורקיה, אפריל 1915 (מקור: ויקימדיה)

ח"כ נחמן שי (העבודה) ציין כי על מדינת ישראל ללוות בקול רם ולא בלחש את הפיוס ההיסטורי בין הארמנים לבין הטורקים ואילו ח"כ דב חנין (חד"ש) הוסיף כי הרוצחים היו בני אדם ולא מפלצות, והמדרון שבני אנוש יכולים להידרדר אליו הוא מוחשי וזמין. לדברי ח"כ ישראל חסון (קדימה) לא נעשה די כדי להזדהות עם רצח-העם הארמני, ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) הצהיר כי ההתנצלות הישראלית על אירועי "המרמרה" היא עונש מוסרי על ההתעלמות רבת-השנים מהטבח – בגלל שיקולי אינטרסים מול הטורקים, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) ציינה כי היטלר ראה בהתעלמות העולם מהטבח בארמניה רוח-גבית לרצח העם היהודי, אך ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) הזהירה כי בתוך כדי זכירת הטבח – יש לשמור על שלומם וביטחונם של יהודי טורקיה.

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד ביתנו), המקשר בין הממשלה לכנסת, הבהיר כי מדינת ישראל מעולם לא הכחישה את אירועי הטבח, מתוך היכרותה ורגישותה לנושא. הוא בירך על הסכם הפיוס בין ארמניה לטורקיה. וביקש כי הנושא יידון באחת מוועדות הכנסת, ע"פ הכרעת וועדת הכנסת.

מליאת הכנסת החליטה פה-אחד להעביר את הדיון לאחת מוועדות הכנסת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן