Skip to content

עומס כבד בכניסות להילולת ל"ג בעומר במירון

עד כה ביקרו במקום יותר מ-200 אלף איש. עשרות אלפים נוספים עושים כעת את דרכם לכיוון צפון. המשתתפים מתלוננים על עומס רב ודוחק ועל מחסור בשתייה. צוותי מד"א הפרוסים בכוחות גדולים ביותר (יותר מ-300 פרמדיקים וחובשים) העניקו טיפול רפואי למאות ממשתתפי ההילולה במירון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז שעות הלילה זורמים עשרות אלפי חוגגים לאתר ההילולה של ל"ג בעומר בהר מירון. עד כה ביקרו במקום יותר מ-200 אלף איש. עשרות אלפים נוספים עושים כעת את דרכם לכיוון הצפון. המשתתפים מתלוננים על עומס רב ודוחק ועל מחסור בשתייה. 

מהמשטרה נמסר כי כביש 89 עמוס מאוד מאליפלט לעין זיתים ומגוש חלב לספסופה. כביש 866 מצומת 7 לכיוון מירון נחסם לתנועה. הנהגים מופנים לכביש חלופי.

דוחק, פקקים וכבישים חסומים. ההילולה במירון (צילום: משטרת ישראל)
דוחק, פקקים וכבישים חסומים. ההילולה במירון (צילום: משטרת ישראל)

דובר מד"א, זכי הלר סיכם הבוקר את פעילות צוותי מד"א בהילולת הרשב"י במירון: נכון לשעה 06:00 בבוקר צוותי מד"א הפרוסים בכוחות גדולים ביותר (יותר מ-300 פרמדיקים וחובשים) העניקו טיפול רפואי ל-223 ממשתתפי ההילולה במירון, מתוכם 18 שנזקקו להמשך טיפול והועברו לבית החולים זיו בצפת. מדובר בהתייבשויות, כוויות, שאיפת עשן, חבלות ופציעות קלות, צריכת יתר של אלכוהול וכדומה.

לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת הגיעו החל מאמש (שבת) ועד היום בצהריים, שישים נפגעים מההילולה. מרבית הפצועים סובלים מחבלות כהות ושברים בגפיים, התייבשות, קלקולי כיבה וכוויות שנגרמו ממדורות החג וכן כאלו החולים במחלות כרוניות ונזקקו לטיפול. כל הפצועים מטופלים במצב קל בחדר המיון ובמחלקות.

ד"ר סבאג באסם מעניק טיפול לפרחיה היימן כץ בבית החולים זיו
ד"ר סבאג באסם מעניק טיפול לפרחיה היימן כץ בבית החולים זיו (צילום: יח"צ)

פרחיה היימן-כץ, אחותו של יהודה כץ מנעדרי סולטן יעקוב, שעשתה את הדרך הארוכה מירושלים להילולה במירון ופונתה לחדר המיון במרכז הרפואי זיו לאחר שחשה ברע מספרת: "יצאנו בלילה מירושלים וישבנו באוטובוס במשך שמונה שעות, מאחר וכל אזור הגישה למירון היה בחלקו חסום, או פקוק, הנהג לא הצליח להביא אותנו עד לנקודה עצמה. בסופו של דבר ירדנו מהאוטובוס באזור עין-זיתים, משם נאלצנו להמשיך ברגל למירון. מדובר בהליכה של שעה וחצי, בדרך חשתי ברע וצוות של מד"א פינה אותי לחדר המיון במרכז הרפואי זיו. בכל שנה יש אי סדר בהגעה למירון, במקום שפעם אחת ולתמיד ינהלו את נושא ההגעה והשהייה במקום באופן מקצועי, מאחר שידוע צפי כמות החוגגים מראש," אמרה היימן-כץ. 

יוסף אורבינו מגוש עציון, שאשתו יפה פונתה אף היא, לטיפול במרכז הרפואי זיו, לאחר שהתעלפה מספר, כי הם עלו על הסעה מסודרת שיצאה מאזור קיבוץ פרוד למירון, אך נעצרה בכפר שמאי כ-5 ק"מ ממירון, עקב העומס והפקקים. משם נאלצו להמשיך ברגל, בעלייה תלולה לכיוון קבר הרשב"י.

"לאחר ההליכה הארוכה בעלייה הגענו לאזור ההילולה. מחוץ למבנה אין איפה להסתתר מחום השמש הקופחת ואין ספסלים עליהם ניתן לנוח. בשטח הסתובבו אנשים שחילקו מים, אבל לא בכמות מספקת למספר הרב של החוגגים שהיו באזור. עקב הלחץ, הדוחק, העייפות והחום הכבד אשתי התעלפה ופונתה על ידי מד"א למרכז הרפואי זיו" אומר אורבינו. עוד מוסיף אורבינו, כי הוא מצר על כך שבמקום לא הוצבו פחי אשפה ולא פעלו בו צוותי ניקיון. "חבל שמקום כל כך חשוב וקדוש הפך למזבלה והתמלא בערמות של זבל שהשאירו ההמונים. היה ראוי שידאגו להפעלת צוותים שידאגו לשמור על הניקיון ויציבו במקום פחי אשפה, במקום שכל הפסולת תערם על האדמה". 

מנהל המרכז הרפואי זיו, ד"ר אוסקר אמבון אומר, כי כמו בכל שנה, תוגבר הצוות הרפואי על מנת שיוכל להתמודד עם מספר אנשים גדול במיוחד וכן בימים הקודמים להילולה קיים עומס על חדר המיון, עקב אנשים עם מחלות כרוניות ואחרות המפנים עצמם בזמן השהייה במירון לחדר המיון. "ההילולה מביאה עמה בכל שנה מאות אלפי אנשים המתרכזים באזור מצומצם. הדוחק והחום גורמים לרבים לסבול מהתייבשות וחבלות שונות ובכל שנה אנו מטפלים בעשרות חוגגים המגיעים אלינו במצבים שונים. עד כה רוב המקרים שהופנו אלינו על ידי מד"א הינם במצב קל, אך אנו ערוכים לכל מצב ומקווים, כי החגיגות יעברו בשלום" אומר ד"ר אמבון.

עוד מוסיף ד"ר אמבון: "אנו מבקשים מהקהל הרחב לשמור על הסדרי הבטיחות בכל הקשור להתנהלות באתר, הכוונת המשטרה, זהירות ממוקדי האש, שתייה מרובה עקב החום הכבד ושמירה מיוחדת על הילדים, התינוקות והקשישים, שהינם רגישים יותר".

במגן דוד אדום ערוכים לקראת הילולת רבי שמעון בר-יוחאי בהר מירון ולאירועי ל"ג בעומר בכל רחבי הארץ, והעלו את הכוננות. במסגרת הכוננות, מרחבי מד"א בצפון הארץ, המאבטחים גם את הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, העלו את הכוננות כבר מיום שישי בבוקר. הכוננות תימשך עד יום ראשון (28.04) בשעה 23:00 בלילה. במהלך ל"ג בעומר, מרחבי מד"א בצפון הארץ ישהו בכוננות ג', הגבוהה ביותר, על מנת שיוכלו להעניק מענה מלא לכל קריאה שתתקבל. 

את אלפי החוגגים בהילולת הרשב"י במירון, מאבטחים כוחות מד"א של מרחב ירדן מתוגברים בכוחות רבים נוספים מכל רחבי הארץ. במהלך ימי ההילולה יפעיל מגן-דוד-אדום מוקד שליטה מיוחד בהר מירון וכן שתי מרפאות: הראשית – בבניין ישיבת מירון, שתאויש ברופאים, פאראמדיקים וחובשים; המשנית – בסמוך לתחנת דלק בצומת מירון, שתאויש גם היא ברופאים, פאראמדיקים וחובשים וכן במרפאה ניידת. בנוסף, סמוך לקבר עצמו ייפרס כוח עתודה רגלי של עשרות פאראמדיקים וחובשים, עובדים ומתנדבים, שיעניקו מענה רפואי מיידי לחוגגים שיחושו ברע ויסייעו להוציאם מתוך חגיגות ההילולה אל המרפאות. 

(צילום: מד"א)
נקודת הזנקה במירון (צילום: קובי חריטן, יחידת תיעוד במד"א)

באתר מוצבים ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים, תחנות אירוע רב נפגעים (תאר"ן), מרפאה ניידת, אופנועי מד"א, טרקטורוני מד"א ואנשי עזרה ראשונה של מד"א, שיימצאו בכל פינה באתר ויתנו מענה ראשוני לחוגגים וכן יפנו את הנפגעים לבית החולים. מסוק מד"א-להק יעמוד גם הוא בכוננות גבוה כדי לסייע בפינוי נפגעים במידת הצורך. 

בשנה שעברה, טיפלו צוותי מד"א ביותר מ-200 חוגגים שחשו ברע במהלך ההילולה המירון, בהם צעיר בן 24 שנפצע באורח קשה כשנפל מגובה, ואדם בן 60 שלקה בליבו במהלך החגיגות. בנוסף, טיפלו כוחות מד"א בכל רחבי הארץ ב-80 נפגעים נוספים, שסבלו מכוויות, צריכת יתר של אלכוהול ומפגיעות שנגרמו כתוצאה ממעורבות במקרי אלימות. 

להלן הנחיות מד"א לחוגגים בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון: 

1. מנעו התייבשות: רצוי להרבות בשתיית נוזלים מעבר לתחושת הצימאון ולהצטייד בכמות מים מספקת. יש להימנע מלהתהלך בשמש ללא כיסוי ראש ולמרוח אברים חשופים בקרם הגנה. 

2. חולים וקשישים הנוטלים דרך קבע תרופות כרוניות, מתבקשים להצטייד במלאי מתאים לפני היציאה לדרך.  

3.  יש להקפיד על אכילת מזון שנשמר בתנאי קירור והיגיינה נאותים. 

4. באזור ההדלקה מד"א מבקש מהציבור לנקוט בצעדי זהירות –  אין לזרוק חומרים דליקים (שמן וכד') באתר ההדלקה, העשויים לגרום להחלקה ולפציעת המתפללים. 

5. בכל מקרה של פציעה ניתן לפנות למרפאות מד"א באתר ההילולה על מנת לקבל טיפול רפואי, במידת הצורך יש להתקשר למד"א בטלפון חירום 101. 

ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)
ל"ג בעומר בבני ברק (צילום: ציפי מנשה)

בנוסף, מדי שנה, מתקבלות במד"א קריאות רבות על נפגעים כתוצאה מתאונות דרכים בדרך להר מירון ובדרך חזרה ממנו. על כן, קוראים במד"א לציבור החוגגים להישמר בדרכים. יש לקחת בחשבון את הפקקים הרבים שבאזור מירון: על הנהגים לשמור על עירנות רבה, להקפיד על שמירת מרחק מספק בין רכב לרכב, ולנהוג במשנה זהירות.

לקראת ובזמן ההכנות למדורות ל"ג בעומר נתקלים במד"א מדי שנה בילדים ובני נוער הנפצעים ונחבלים ואף מסכנים את חייהם בכבישים בעת איסוף העצים למדורות ל"ג בעומר. במד"א פונים להורים ומזהירים מפני סכנות כאלו כגון: נפילות מגובה בעת טיפוס על עצים גבוהים לגיזום ענפים, איסוף קרשים באתרי בניה ובמקומות מסוכנים נוספים ושינועם בדרכים. 

לטובת החוגגים ותושבי האזור הוקם מרכז מידע שמספרו: 1-700-500-679.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן