Skip to content

צה"ל מתייעל: יבחן שימוש ברכבים חשמליים לקצינים

במסגרת פיילוט ראשון יימסרו לצה“ל שמונה רכבים חשמליים לקצינים בדרגת אל“ם ומעלה, כדי לבחון את האפשרות להחכיר רכבים כאלה לקצינים. פיילוט אחר, של רכבים היברידיים, כבר עובד בשטח וזוכה להצלחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת פיילוט ראשון בוחנים בצה“ל שילוב רכבים חשמליים, מתוך כוונה להביא לחסכון בצריכת הדלק ולטובת השמירה על הסביבה. שמונה רכבים חשמליים יימסרו לקצינים בדרגת אל"ם ומעלה בפיילוט חדשני שיערך בחודש מאי, על מנת לבחון את אפשרות החכרת רכבים חשמליים לקצינים.

במהלך הפיילוט, שנערך בשיתוף פעולה עם חברת בטר פלייס, הרכבים יתקבלו בהשאלה ויותקנו בחינם עמדות טעינה זמניות בבסיס הקריה, תל השומר, צריפין, גלילות ובבתיהם של הקצינים. היתרונות של הרכבים החשמליים הם, בראש ובראשונה, שהם לא מצריכים דלק או החלפות שמנים, ועלות האחזקה שלהם נמוכה. במהלך הפיילוט תיבדק היעילות שלהם, מוכנות התשתיות, והאם הרכבים נוחים למשתמש.

ראש אט"ל בוחן את אחד הרכבים החשמליים (צילום: אט"ל)
ראש אט"ל בוחן את אחד הרכבים החשמליים (צילום: אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל)

"בצה"ל יש את אחד מציי הרכב הגדולים במדינה“, הסביר ראש מדור רכב נוסעים במחלקת הציוד הלוגיסטי, רס"ן אילן ביטון, ”מדובר באלפי רכבים פרטיים לכל הדרגות. כל שינוי קטן בכלי הרכב יכול להביא להתייעלות ולחיסכון גדולים“.

פיילוט ממונע אחר הוא פיילוט הרכבים ההיברידיים. מדובר בעשרה רכבים שניתנו בספטמבר אשתקד לאל"מים בצה"ל, ונועדים להישאר אצלם עד ספטמבר הקרוב. בשמונת החודשים שעברו נרשמה צריכת דלק נמוכה ב-41% מרכב רגיל, נתון המיתרגם לחיסכון של כ-4,000 שקלים. עוד לפני סיום הפיילוט, ראש אט"ל, האלוף קובי ברק, הנחה את מחלקת הציוד הלוגיסטי להיערך למכרז שכירה נוסף של רכבים היברידיים, הפעם עבור רס"נים וסא"לים. הפיילוט השני צפוי לצאת לדרך בעתיד הקרוב.

מאמץ נוסף להתייעלות וחיסכון נעשה במכרז ליסינג חדש, בו הצבא יחכיר 4,500 כלי רכב לקצינים בדרגות רס"ן וסא"ל. המכרז יערך לראשונה מאז שנת 2010, והפעם הקריטריונים הטכניים שלו יורחבו על מנת להכניס כמה שיותר חברות חכירה למירוץ. המדד הראשון שהוכנס הוא רכב עם הילוכים. בנוסף, נפתח חלון ההזדמנות גם לרכבי דיזל ורכבים היברידים, וירד הספק נפח המנוע.

על פי הערכות, עלות השכירה של הרכבים האלו יירד בחמישה-עשרה אחוזים. מלבד העובדה ששלושת השינויים האלו מוזילים את הרכב עצמו, הם גם יובילו לחיסכון של 15-10 אחוזים בבנזין. זאת לאחר שהמכרז של 2010 הוזיל את מחיר הליסינג ב-15% לעומת המכרז שלפניו, ובכך חסך עשרות מיליוני שקלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן