Skip to content

"לא אתן יד לכל גילוי אנטישמיות", אמר האפיפיור לפרס

האפיפיור העלה את סוגיית האנטישמיות בעולם, והבהיר בנחרצות כי האנטישמיות סותרת את הנצרות ויש לצאת נגד כל גילוי שלה. הנשיא פרס שב והדגיש כי התקווה הגדולה במזרח התיכון היא השלום ובירך על פגישת שרי החוץ של הליגה הערבית. בסיום הפגישה הזמין הנשיא את האפיפיור לביקור ממלכתי בישראל. בבוקר נפגש פרס עם ראש הממשלה החדש של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "האנטישמיות סותרת את הנצרות – כאפיפיור לא אתן יד לכל גילוי של אנטישמיות". כך אמר האפיפיור פרנציסקוס, לנשיא המדינה שמעון פרס, בפגישה ראשונה שהתקיימה ביניהם. הנשיא הזמין את האפיפיור לביקור ממלכתי בישראל.

בפתח פגישתם ברך הנשיא פרס את האפיפיור על בחירתו ואמר: "מינוייך לאפיפיור הוא בשורה לכל העולם ולא רק לעולם הקתולי. הנהגתך מאופיינת בענווה, ברדיפת שלום, ולא בכוח. הנהגתך יוצרת רוח חדשה של תקווה לשלום, של הידברות בין עמים ושל קידום פתרון העוני והבערות בעולם.

"תושבי ישראל רואים בך מנהיג נושא שלום ורוח טובה" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פרס: "תושבי ישראל רואים בך מנהיג נושא שלום ורוח טובה" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"לצערי הרב", הדגיש הנשיא בפני האפיפיור, "ישנם מנהיגי דת רבים במזרח התיכון וברחבי העולם הדוגלים ומטיפים לטרור ולשפיכות דמים ועושים זאת כביכול בשם ובמצוות האל. על כולנו מוטלת החובה לעמוד ולומר בקול רם וברור כי אלוהים לא נתן רשות לאף אדם לרצוח. ולדבריך יש השפעה רבה בנושא זה".

"אני תומך בכל ליבי בדבריך", ענה האפיפיור. הוא קרא לכנס עצרת של תקווה, בהשתתפות כל ראשי הדתות בעולם – ולצאת בגלוי נגד האלימות  ונגד הטרור.

"האנטישמיות סותרת את הנצרות". צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קרא לכנס עצרת של תקווה נגד האלימות והטרור. האפיפיור (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

במהלך הפגישה העלה האפיפיור את סוגיית האנטישמיות בעולם, והבהיר בנחרצות כי האנטישמיות סותרת את הנצרות ויש לצאת כנגד כל גילוי שלה, בכל מדינה ובכל פינה ברחבי העולם: "האנטישמיות סותרת את הנצרות. כאפיפיור לא אתן יד לכל גילוי של אנטישמיות", אמר.

האפיפיור ביקש לשמוע  מהנשיא על המצב במזרח התיכון ובכלל זה קידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

"המזרח התיכון מצוי היום בהתפוררות, במצב קיומי קשה מאד – מחסור חמור בפרנסה, במזון ובמים", אמר פרס. "אם לא תיפתרנה הבעיות הקיומיות הללו, האלימות והטרור יתפסו מקום מרכזי כשנשק חדש ומסוכן יהיה בידם של הקיצוניים. איראן מפתחת נשק גרעיני להשמדה המונית וסוריה מאחסנת בתחומה טונות של נשק כימי. אני חרד לגורל אזרחי איראן וסוריה תחת ההנהגות הפנטיות הנוכחיות", אמר הנשיא לאפיפיור והדגיש כי יש לטפל בנחישות וברצינות הן במניעת נשק גרעיני מאיראן והן בזליגת נשק כימי לידיים בלתי אחראיות בסוריה.

פגישת הנשיא פרס עם ראש ממשלת איטליה, לטה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פגישת הנשיא פרס עם ראש ממשלת איטליה, לטה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הנשיא פרס שב והדגיש כי התקווה הגדולה במזרח התיכון היא השלום וברך על פגישת שרי החוץ של הליגה הערבית עם מזכיר המדינה האמריקני בוושינגטון. "אני מאמין כי יש סיכוי לפתיחת מו"מ מדיני בין ישראל לפלסטינים וכי אבו מאזן הוא פרטנר ראוי לשלום. שרי הליגה הערבית הביעו שוב תמיכה בפתרון שתי מדינות לשני העמים המקובל גם עלינו ונוצרת כעת מעטפת תמיכה רחבה של מדינות ערב בקידום התהליך".

הנשיא פרס פנה לאפיפיור וביקש: "לך יש תפקיד מרכזי בקידום השלום והאמונה בו, אני פונה אליך על מנת שתשלב בדרשותייך בפני מיליוני המאמינים בעולם את תקוותיך לשלום הן במזרח התיכון והן בעולם כולו".

בסיום הפגישה הזמין הנשיא פרס את האפיפיור פרנציסקוס לביקור ממלכתי בישראל ואמר: "אני רוצה להזמינך לבקר בארץ הקודש. אני בטוח כי תתקבל בישראל  במאור פנים על ידי כל התושבים , ללא הבדל דת, גזע ולאום. תושבי ישראל רואים בך מנהיג נושא שלום ורוח טובה. ככל שתקדים להגיע כן ייטב מאחר שנוצרת בימים אלו הזדמנות מחודשת לפתיחת תהליך שלום – ובואך יכול לתרום תרומה של ממש באמון בשלום".

ספר התנ"ך שקיבל האפיפיור מנשיא המדינה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ספר התנ"ך שקיבל האפיפיור מנשיא המדינה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

האפיפיור הודה בחום לנשיא פרס על ההזמנה ואמר: "אני מאד רוצה להגיע לביקור בישראל ואשתדל לעשות זאת בהקדם". הוא הוסיף בנימה אישית לנשיא פרס: "למדתי ממך, כיצד להיות אופטימי ונושא תקווה, אתה מעניק לי השראה".

הנשיא פרס התקבל בכבוד רב עם כניסתו לוותיקאן. הוא לווה על ידי משמר הכבוד השוויצרי השומר ומגן על הוותיקן והשתתף בטקס החלפת מתנות במסגרתו העניק הנשיא ספר תנ"ך מהודר שנכרך במיוחד עבורו והוטבע בו נס נשיא מדינת ישראל בתוספת הקדשה מספר מלכים: "So that you may prosper in all you do and wherever you go…". האפיפיור מצדו העניק לנשיא מדליית זהב מיוחדת לרגל הביקור.

קודם לכן, בשעות הבוקר, נפגש הנשיא עם ראש ממשלתה החדש של איטליה, אנריקו לאטה. בפתח פגישתם אמר לאטה לנשיא פרס כי ישמח מאוד להגיע לביקור בישראל וכי הוא מייחס חשיבות רבה להעמקת הקשרים הטובים בין ישראל לאיטליה. "כבר במחצית הראשונה של 2013 בכוונתי להזמין את שרי ממשלת ישראל ולקיים מפגש ממשלתי הדדי ברומא שיוביל להידוק שיתופי הפעולה", אמר ראש ממשלת איטליה. 

הנשיא פרס בירך את  עמיתו על כניסתו לתפקיד ראש הממשלה ואמר: "אל תתרגשו מהמשבר הכלכלי, אני בטוח שתחת הנהגתך, ניסיונך ותבונתך תצליח לנווט את איטליה אל מחוץ למשבר ותיהנו מצמיחה כלכלית ושגשוג. איטליה התברכה באנשים טובים, בתעשיות איכותיות וביצירתיות- כל זה יסייע ביציאה מהמשבר". הנשיא פרס שיתף את ראש הממשלה בצעדים שנקט כראש ממשלה במשבר הכלכלי הכבד שפקד את ישראל עם למעלה מ-400% אינפלציה בשנות השמונים והדגיש כי יש לבצע  השקעות במדע, בטכנולוגיות מתקדמות ובחינוך וכי ישראל תשמח מאוד להרחיב את המשך שיתופי הפעולה הכלכליים, המדעים והטכנולוגים בין המדינות. הנשיא פרס הדגיש כי ישראל רואה חשיבות רבה ביחסיה עם איטליה וכי השנה הגיע הקף הסחר ההדדי לכ- 4.2 מליארד דולר.

יזמין את שרי ממשלת ישראל למפגש שיוביל להידוק שיתופי הפעולה. אנריקו לאטה ושמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
יזמין את שרי ממשלת ישראל למפגש שיוביל להידוק שיתופי הפעולה. אנריקו לאטה ושמעון פרס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הנשיא פרס הרחיב בדבריו על ניסיונותיה של איראן לפתח נשק גרעיני והדגיש כי איראן היא מכשול לשלום וליציבות במזרח התיכון וכי נשק גרעיני בידי איראן יוביל לסכנה ברורה לא רק למזה"ת אלא לכל רחבי העולם ולבירות אירופה. השנים דנו גם בסכנות זליגת נשק כימי מסוריה ובהקשר זה הדגיש הנשיא כי אסעד נמצא בסוף דרכו והפך במו ידיו לרוצח נתעב של בני עמו.

בנושא תהליך השלום אמר הנשיא פרס כי ביקור שרי החוץ של הליגה הערבית בוושינגטון הוא חיובי ונותן רוח גבית לקידום תהליך השלום ולפתרון המוסכם של הקמת שתי מדינות לשני עמים. "הפערים ביננו לבין הפלשתינאים אינם גדולים, אבו מאזן הוא פרטנר ראוי ורציני לשלום וישראל מוכנה לשוב לשולחן המו"מ ללא תנאים מוקדמים כדי לדון בכל הסוגיות העומדות פתוחות בין שני העמים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן