Skip to content

היום בו הסתכלתי בעיניים לנאצי יהודי

מעטים מאיתנו חפים מדעות קדומות, אבל אחרי כוס קפה אחת בלבד, הרגשתי לפתע שאני בתוך אוהל, במעברה, כאילו לא עברו 60 ומשהו שנות מדינה. הגבר שישב מולי היה נחמד, מנומס, רופא מצליח, "מלח הארץ". כמה אנשים כאלו הולכים בינינו ברחוב עם לב של מפלצת?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

(1 במאי 2013. לילה. פנים. בית קפה "מרתה" בת"א. דקה 11 בשיחה) 

הוא: "…יש לי שכן ששונא אותי כי אני אשכנזי".

אני: "חחח… טוב תהיה רציני. הוא לא שונא אותך בגלל שאתה אשכנזי".

"אני אומר לך. אפילו השיפוצניק התימני שלי אמר לי 'הוא שונא אותך כי אתה אשכנזי'".

"זה נשמע לי טיפה… אולי הוא שונא אותך כי עשית שיפוצים וזה הפריע לו?"

"שום דבר לא הפריע לו. אני יודע את זה, התימני אמר לי. הוא שונא אותי כי אני אשכנזי. נו, הם כולם ככה".

"הם?"

"כן, זה ידוע שהמזרחיים יש להם רגשי נחיתות. את יודעת שאצלם מי שמתחתן עם אשכנזי זה נחשב עלייה בדרגה? את יודעת שהם מעדיפים שיהיה להם שם אשכנזי, העיקר לא מזרחי? מה לעשות, אני אומר את האמת, הנה, את רואה, אני נפתח. למה אמרת שאני סגור?"

"יצא לי לפגוש אנשים שמתלהבים מזה שהם נשואים לאשכנזייה, או ההפך, אבל הקאתי עליהם. אתה לא באמת חושב שכולם ככה, די".

"בטח שכולם. והם גם לא ספרדים בכלל. הם לא ספרדים, מה הם קוראים לעצמם ספרדים? הם מזרחיים. רק בארץ פתאום הם הפכו לספרדים. זה באמת, נורא. הכי אני לא סובל מרוקאים ובוכרים. אם מגיע מישהו כזה למרפאה, אני מיד עושה הכל שיעבור לרופא השני".

"מישהו כזה?"

"מרוקאי, תימני, בוכרי או כאלו. זה ידוע שהם לא משלמים, יש להם מזג נוראי, אין לי כוח לזה. הם לא ישרים, מרוקאי סכין, זה לא סתם".

"מרוקאי סכין? אתה לא מגזים?"

"אני פשוט אומר את האמת, אין מה לעשות. לא הייתי אומר את זה ברדיו, כן? אני אומר את זה לך בינינו".

"יש פה ערסים, וברור שיש פה אוכלוסיות יותר מוחלשות תרבותית, ואולי זה הרוב, לא יודעת, אבל איך אתה יכול לעשות חלוקה כזו של שחור לבן? גם כל היהודים הם גנבים ומלוכלכים?"

"יש אמת בכל דבר. יהודים לא סתם הם מצליחים ומתקדמים. הם תחמנים, המוח היהודי זה משהו אחר, תראי את ההישגים שלנו בכל העולם".

שירלי פרקש. יש כאלה שחושבים שאני תימניה (צילם: קובי בכר)

"תסתכל עליי רגע. אני נראית מרוקאית. יש כאלו שחושבים שאני תימניה. למה יצאת איתי? ועוד פעם שנייה?"

"איזה שטויות, את הונגריה, ההורים שלך הונגרים, את מדברת הונגרית. חוץ מזה שאני מעדיף את המראה שלך, עם זה אין לי בעיה. אבל דוגרי, אני לא יוצא עם עדות המזרח, אני מעדיף לצאת רק עם אשכנזיות. לפני כמה חודשים יצאתי עם רוסיה. היא היתה קשה מאוד. ממש פריזר, קור אימים, אבל היתה בלונדינית עם עיניים כחולות".

"מה קשור יפה לעיניים כחולות. יש אנשים בהירים יפים ויש אנשים כהים יפים. אני באופן אישי תמיד חושבת שמה שחשוב בעיניים זה רק המבט. לא?"

"לא יודע, תשאלי אותם לא אותי. זה הם שמתלהבים מעיניים כחולות".

"אני רוצה לספר לך משהו. בתור ילדה…

"הם גזענים נורא".

"בתור ילדה…"

"הם שונאים אשכנזים, מלאי רגשי נחיתות".

"בתור ילדה כהה שגדלה בבני ברק, בחברה דתית אשכנזית, ספגתי על בשרי התייחסויות גזעניות קשות – אני מתקשה להאמין שאתה באמת חושב ככה. כל המזרחים אותו דבר? כל הרוסים אותו דבר?"

"יצאת פעם עם רוסי?"

"כן".

"ואיך היה?"

"לא משהו".

"נו את רואה, גם את גזענית".

"מה זה קשור? זה שיצאתי עם רוסי וזה לא הצליח אומר שלא אצא יותר עם רוסים? מה תעשה אם הבת שלך תתאהב בבחור מרוקאי?"

"אוי ואבוי, אפילו אל תגידי את זה, אני לא מסוגל לחשוב על זה. אני מחנך את הבת שלי מאז שהיא קטנה: לא דתיים, ולא מזרחיים. למזלי היא מפנימה. יש לה רק חברה אחת פרסייה. לא באמת, מה אני צריך את כל התופים האלו והשירים האלו והיללות".

"אתה באמת מאמין במה שאתה אומר, או שאתה עובד עליי?"

"בוודאי, זה ידוע, למה להתחבא? כל החברים שלי חושבים ככה, אני לא היחיד. את הולכת למופעים של אייל גולן בקיסריה עם כל הקולולו והריקודים המזרחיים האלו, נו באמת".

"אני לא הולכת, אבל אני כן שומעת מוזיקה מזרחית כשבא לי, והולכת לאופרה כשבא לי. אני לא ממדרת מוזיקה לפי גזע, אלא לפי מה שעושה לי טוב באותו הרגע. זה חד-ממדי. אתה לא חי בשנות ה-50, אתה רופא מצליח שעובד בת"א, בשנת 2013!!!"

"אוי נו. את יודעת שאני צודק, גם אם זה קשה לשמוע. אני אומר לך, כולם ככה. אולי חוץ מהעיראקים. עיראקים קצת יותר תרבותיים. אבל מרוקאים? נו באמת. הם אגרסיביים. אין לי כוח לאגרסיביות שלהם. חבר שלי רוצה עכשיו לנסוע למרוקו במקום לסקי כמו שאנחנו תמיד עושים, אבל אני לא בטוח שאני אסע".

"נו, בטח שאתה לא תיסע למרוקו. למה לסבול?"

"למה את חושבת שלא? מה, כשאני בספארי אני לא נהנה לראות קופים? חחח".

[related-posts title="עוד מאת שירלי פרקש"]

16 Comments

  1. דוד
    18 בנובמבר 2013 @ 10:07

    גב פרקש את לא נראית כמו תמניה אלא כמו ערביה.

  2. זמבלה
    31 ביולי 2013 @ 8:03

    גב' פרקול, לכבודך, אורי קציר צודק, הקצנה של כל ארוע שגרתי ויומיומי למושג "נאצי" או "נאציזם" מקלישה את המושג לדרגת קלישאה. חשבי על ח"כ מיכאל בן ארי שבעת מעצרו ע"י שוטרי משמר הגבול השתרע על הרצפה והחל לצעוק "נאצים" או כשחרדים מסויימים משתמשים במושג הזה מול זוגות שעוברים יד ביד "רחמנא לצלן" על מדרכות בשכונות חרדיות…

  3. אורי קציר
    6 במאי 2013 @ 14:19

    כותרת אידיוטית. לא דובים ולא נאצי. סתם עוד טיפוס מלא דעות קדומות. להזכירכם, נאצים עשו משהו קצת יותר רציני מאשר לספר בדיחות או להשמיע כמה דעות קדומות על בני עמים אחרים.
    נאצי צריך להיות כינוי ששמור לדברים הגרועים ביותר עלי אדמות. את מבצעי רצח העם בקמבודיה או ברואנדה אפשר להשוות לנאצים. אבל דייט ששונא מוסיקה מזרחית? נאצי? מה הקשקוש הזה?

    • שרית פרקול
      6 במאי 2013 @ 14:28

      תודה על המחמאות לכותרת, זו בדיוק תרבות הדיון שרצינו לייבא גם לעיתון שלנו (לא).
      למיטב זכרוני, גם המעשים הנוראיים ביותר התחילו בדעות קדומות ובגזענות.

      • אלי
        6 במאי 2013 @ 16:06

        למיטב זכרוני עלית הנאצים לשלטון לוותה גם בהיפר אינפלציה.
        האם נראה לך סביר שנתחיל לכנות אינפלציה גבוהה "אינפלציה נאצית"?

        חלק חשוב בעלית הנאצים לשלטון קשור גם להסכמי ורסאי, האם מעתה נכנה כל הסכם הפסקת אש כ"הסכם נאצי"?

        הטיעון "המעשים הנוראים ביותר התחילו ב…" אינו מצדיק את ההשוואה לנאצים.

        הבעיה הגדולה ביותר בטכניקה הזאת היא שברגע שאת מכנה מישהו "נאצי" לאף אחד לא אכפת מה אמרת. הדיון הוא האם מוצדק או לא להשתמש בהשוואה לנאצים.

        לפיכך כותב אינטילגנטי לעולם לא ישווה לנאצים כל התנהגות שאינה דומה לרצח עם וגם אז יחשוב פעמיים.

        • שרית פרקול
          6 במאי 2013 @ 16:08

          חוק גודווין תוקף את עצמו

          • אורי קציר
            6 במאי 2013 @ 23:06

            מצטער, שרית, זה לא עניין אישי כאן. ברגע שמכניסים נאציזם לכל קשקוש, התוצאה נראית הכול חוץ מרצינית. ואם כבר מדברים על תרבות דיון, הרי שדיון הוא אפרופו משהו – במקרה הזה, הכותרת. אם כל דייט עם מישהו שלא סובל מזרחים או רוסים או השד יודע מה הוא פגישה עם נאצי, אני מניח שבעולם שלנו יש בערך שמונה מיליארד נאצים. בקיצור, הוזלה מיותרת של המושג.

            ולגבי חוק גודווין – החוק קובע כי כי בכל פעם שהקבלה כזו מתרחשת הדיון מסתיים, וכל מי שהזכיר את הנאצים הפסיד אוטומטית בדיון שהתרחש. אז מה עושים כשהנאצים מוזכרים כבר בכותרת?

          • שרית פרקול
            6 במאי 2013 @ 23:41

            אורי, לא חשבתי שזה עניין אישי, רק אפשר היה לא לכתוב בתגובה "אידיוטית" או "קשקוש", אלא לכתוב את דעתך נטו, בלי להצמיד שמות גנאי.

            לגבי חוק גודווין – לא בטוח שזה מה שקובע החוק. או לפחות, בדף שהבאתי לינק אליו הפרשנות אינה נחרצת.

  4. אירית אפל לוין
    4 במאי 2013 @ 17:26

    מצטערת לקרוא שאפילו את שעורי הבית לא הכנת כהלכה.השם פרקש הוא שם אשכנזי טיפוסי ממוצא הונגרי. ובכל כלל יש יוצא מן הכלל ולא רק המזרחיים מקטרים…יש גם מספיק אשכנזים שלא מפסיקים לקטר.ואני בהחלט חושבת שגברת פרקש לא זקוקה לעזרתך במציאת גבר.ואם לא הבנת מה הכתבה רצתה להביע אז אני מצטערת בשבילך.

  5. אנטקלוס
    3 במאי 2013 @ 18:40

    מה גברת בשם "פרקש" שזה בכלל לא שם אשכנזי אלא מרוקאי אסלי (מלשון א.צ.ל = שורשי, אצילי) מבינה באשכנזים או לא אשכנזים?

    נראה לי שמה שכתבת זה פשוט על איזה מזרחי וכתבת שזה על אשכנזי.

    וגם אם הוא אמיתי, הוא צודק לחלוטין. המזרחיים יודעים רק לקטר, להרעיש ולבלבל במוח. "התרבות" בשקל שלהם גרמה למדינת ישראל להיראות כמו ליבריה.

    רק חסר שיכרתו פה איברים למי שלא מוכן ללכת נגד "הממשל הלבן" ואנחנו שם.

    תסתכלי על טמבלים כמו שלמה מעוז. פרופסור לכלכלה שבוכה על ה"אליטה האוסטרו הונגרית", חי במאה הקודמת לחלוטין.

    תפסיקי לבלבל במוח, תתעוררי ותמצאי לעצמך גבר במקום לכתוב על דייטים כושלים עם אנשים בורים.

    • שרית פרקול
      4 במאי 2013 @ 19:00

      כן, כי גברים ראויים ממש גדלים כאן על העצים, או נמכרים בכל סופרמרקט!

      • זמבלה
        31 ביולי 2013 @ 7:54

        נכון !!! כל הגברים ח_א וכל הנשים מלאכיות קדושות . ואני הכי ח_א מכולם.
        אגב, למה התכוונה המשוררת (משוררת הדלות) ב: "יש פה ערסים, וברור שיש פה אוכלוסיות יותר מוחלשות תרבותית, ואולי זה הרוב, לא יודעת, אבל איך אתה יכול לעשות חלוקה כזו של שחור לבן? גם כל היהודים הם גנבים ומלוכלכים?"

        תזבירי לי מה זה "מוחלשות תרבותית" ??? מי חילש אותן ???

    • יעל
      4 במאי 2013 @ 20:00

      אנטקלוס, אם אתה דוגמה להיצע הגברים הקיים, אז… עדיף שאעצור כאן.

    • פ.ג.
      6 במאי 2013 @ 11:25

      אני לא אתייחס לידע הרב שהפגנת בכל הקשור לסוציולוגיה וכו', אלא רק לידיעותיך המזהירות בתחום הבלשנות. פרקש הוא דווקא שם הונגרי ועוד איך. למשל, אם היית לומד מתמטיקה טיפה באוניברסיטה, היית שומע על הלמה של פרקש, מתמטיקאי הונגרי ידוע. 🙂

      http://en.wikipedia.org/wiki/Gyula_Farkas_%28natural_scientist%29

  6. עמי
    3 במאי 2013 @ 12:00

    את "נשמעת" בחורה בסדר. ואני מבין שאת יוצאת ל"דייטים". ואני מבין שנפלת על דייט דפוק ודפוק בדייט. ואת משתפת. אבל מה אני, שלא מכיר אותך, במקרה אשכנזי, לא רוסי, נשוי למרוקאית (לא בלונדינית), אמור ללמוד מהקריאה של הדיאלוג הדפוק שלך עם הדפוק מהדייט שלך? האם עליי להסיק שכל האשכנזים הם נאצים ("יהודו-נאצים")? או שהמזרחיים דפוקים כברירת מחדל?
    יש דברים שראוי לספר לחבר/ה שלי, ולא לנסות להצית אש זרה בחורשה שלי

    • אירית אפל לוין
      4 במאי 2013 @ 17:21

      אני בהחלט מודה לך על הבאת סיכום המפגש המזעזע.ואני חרדה שגם היום במאה הזאת עדיין קיימת אפליה גזענית במדינה שלי.במדינה שסבלה אפליה בתקופת השואה.האם בתוך עמי אני יושבת? ואני נזכרת שבתי ביקשה לעשות עבודת שורשים ונאלצתי להסביר כי כולנו ילדי הארץ הזאת אך באנו מגלויות שונות וכבר אז זה הדליק לי נורה אדומה כי זה קורה עוד בבית הספר.עד מתי נמשיך ולא נלמד להבין כי יש לקבל את האדם באשר הוא אדם ולא על פי צבע עורו או מקום מוצאו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן