Skip to content

סערה בעקבות כוונת פפואה ניו גיני להפעיל שוב עונש מוות

כבר קרוב לששים שנה שבמדינה האוקיאנית המרוחקת לא מופעל העונש החמור מכל. אבל גל של מעשי אלימות, כולל אונס רצח ועינויים, גרם לממשלה לאמץ חקיקה דרקונית, כולל החזרה מחדש של עונש מוות. המתקת הגלולה: עונש התלייה יומר בכיתת יורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הארגון הבינלאומי לזכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, תקף היום בחריפות את כוונת ממשלת פפואה ניו גיני להפעיל מחדש את עונש המוות במדינה. זאת, לאחר שביום רביעי שעבר הודיע ראש ממשלת פפואה ניו גיני, פיטר אוניל, על יוזמת חקיקה שמטרתה להקשיח באופן דרמטי את הענישה בגין פשעים אלימים, דוגמת אונס ורצח. הצעת החקיקה של אוניל צפויה להידון בקרוב בפרלמנט.

עשר שנים לאחזקת סם, עונש מוות לאנסים ורוצחים. פיטר אוניל (מקור: ויקימדיה)
עשר שנים לאחזקת סם, עונש מוות לאנסים ורוצחים. פיטר אוניל (מקור: ויקימדיה)

פפואה ניו גיני עוברת משבר אכיפה קשה. גל של פשעים אלימים פוקד את המדינה, בעיקר אונס ורצח. גל האלימות הזה עורר לאחרונה בקרב חוגים רחבים את הדרישה להחיל עונש מוות בניסיון להרתיע עבריינים אלימים. כל זאת, כשברקע עומדת עובדה מעניינת: מאז 1954 לא הוצא להורג אף לא אדם אחד בפפואה ניו גיני.

"בתמצית, מדובר באלימות בחסות המדינה", אמרה היום דוברת אמנסטי, קייט שוצה, בראיון לרדיו אוסטרליה, "האם זה מרתיע את האנשים הללו? זה לא, והסיבה היא שהעונש מתמודד עם הגורמים שביסוד אותה אלימות, הוא לא מתמודד עם החשש הקבוע מפני הכישוף עצמו".

שוצה התייחסה המילותיה האחרונות לאחד הגורמים המרכזיים לאלימות בפפואה ניו גיני. ברחבי המדינה הזו (הממוקמת על האי השני בגודלו בעולם), האמונה בכשפים היא נחלתן של שכבות עממיות רחבות. לאחרונה נודע על כמה משפטים מזעזעים שנערכו לנשים שנחשדו בהפעלת כשפים, ובמהלכם עונו נשים אלה באופן מזעזע, ולאחר מכן נרצחו. בתחילת פברואר נרצחה צעירה בת עשרים בשם קפארי לנייאטה, אם לתינוק, לאחר שהופשטה מבגדיה והועלתה באש בעודה בחיים. רצח רמזעזע זה משך תשומת לב בינלאומית. חודשיים מאוחר יותר נערף ראשה של מורה בשם הלן רומבאלי, באירוע שבדיעבד התברר כי המשטרה ידעה על הכוונה לבצעו, אך לא מנעה אותו.

"הבעייה עם האלימות בפפואה ניו גיני, שוב ושוב, היא שהמשטרה אינה מתערבת", אמרה שוצה, "אין לה את המשאבים, וההליך השיפוטי הראוי אינו מתבצע עד סופו".

רציחתה של רומבאלי, כמו גם חטיפתן ועינויין של אחותה ניקונו ושתי בנותיה הצעירות, הוכיחה שוב את אזלת ידה של המשטרה. רק שוטר אחד נשלח להתמודד עם המעשה והוא נאלץ לשאת ולתת עם החוטפים בכוחות עצמו.

התובע הכללי לשעבר של פפואה ניו גיני, סר ארנולד אמט, הודיע אף הוא על התנגדותו להטלת עונש מוות במדינה. הוא קרא לפתוח במאמץ חינוכי מקיף במטרה לעקור מהשורש את האמונה העממית בכישוף.

כאמור, מאז שנת 1954, עת הייתה פפואה ניו גיני טריטוריה בשליטה אוסטרלית, לא הוצא להורג אף אדם בתחומיה. בהצעת החקיקה שהניח ראש הממשלה על שולחן הפרלמנט נאמר כי הממשלה שוקלת ליישם את עונש המוות באמצעות כיתת יורים – הליך שהיא טוענת כי הוא מהיר והומאני יותר מאשר בתלייה, כפי שהיה מקובל בעבר.

בין שאר הצעדים שמציע אוניל נכללת גם הקשחת הענישה בגין עבירות אונס לרף מכסימלי של מאסר עלם ללא זכות חנינה. כמו כן, כוללת ההצעה העלאת רף המאסר המינימלי בגין הרשעה בעבירות של החזקת סמים לעשר שנים, ורף גבוה אף יותר של מאסר לעבריינים שייתפסו כשהם מייצרים אלכוהול בבתיהם. כל נושא האכיפה בתחום האלכוהול יועבר מידי הממשלות המחוזיות לידי הממשלה המרכזית. גם שעות הפתיחה של בתי מסחר באלכוהול יקוצרו משמעותית.

אבל האלימות בפפואה ניו גיני אינה קשורה בהכרח באמונה בכשפים. זמן קצר לאחר רצח דונה רומבאלי, נרצח גם תייר אוסטרלי בשם רוברט פרדי. חברתו של פרדי, אזרחים הפיליפינים, נאנסה על ידי הרוצחים. ימים ספורים לאחר מכן עברה תיירת אמריקנית את הטראומה של אונס קבוצתי, שעה שבן זוגה נכבל והוכה קשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן