Skip to content

לא כל כך פשוט לצייר גטו של מישהו אחר

דידיה זווילי, צייר ומפיק סרטים דוקומנטריים, עומד לפרסם ספר קומיקס על מרד גטו ורשה בהשראת עמנואל רינגלבלום והארכיב החשאי שלו, "עונג שבת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דידיה זווילי - צילום: עמית מנדלזון

לדידיה זווילי, יהודי תושב מארסיי, בן לאם טוניסאית ואב ממוצא צרפתי, יש קשר הדוק לנושא "ההתנגדות" (resistance). סבו, יהודי גם הוא, לקח חלק בתנועת ההתנגדות הצרפתית בעת הכיבוש הנאצי בצרפת. אמו צפתה כילדה בפינוי יהודים למחנות ההשמדה בטרם הובס רומל ונסוג מטוניסיה.

 

סצינה מהספר ווארשה של שנות נעורי - דידיה זווילי

 

בימים אלה עומד זווילי לסיים את ספר הקומיקס שלו על מרד גטו ורשה. "לא מדובר בעבודה פשוטה" הוא מודה, שכן הוא מתבסס על הארכיון החשאי של עמנואל רינגלבלום שעודד את תושבי הגטו לכתוב את סיפורם, "יש סצינות", הוא אומר, "שאני מצייר חמש ואפילו שבע פעמים" ורק אחר כך מחליט במה להשתמש. אחרי הכל הארכיון מכיל עדויות ותיאורים של אנשים רבים מכיוונים שונים וזוויות ראיה שונות.

כאן המקום לספר מעט על עמנואל רינגלבלום "ועונג השבת", רינגלבלום היה הסטוריון צעיר פולני ממוצא יהודי שמשפחתו הוגלתה אל הגטו. בגטו עצמו עסק רינגלבלום בסיוע לנזקקים, אך גולת הכותרת של פעילותו היתה מיזם ארכיון "עונג שבת". הוא אסף מסביבו מדענים, חוקרים, היסטוריונים ורבים אחרים, שמצאו עצמם באותן הנסיבות כלואים בגטו, וביחד עסקו בבניית ארכיון עדויות שהוסתר והתגלה אחרי המלחמה. בין העדויות היה גם יומנו האישי של רינגלבלום עצמו. רינגלבלום ומשפחתו הוברחו אל מחוץ לגטו והוסתרו על-ידי משפחה פולנית שהוכרזה כ"חסידי אומות עולם". ב-7 במרץ 1944 גילו הגרמנים את מחבואו, והוא, משפחתו ומציליהם הוצאו להורג.

לשאלתי האם הוא ידע שהתזמון שלו מעולה, שכן השנה היא שנת ה-70 למרד בגטו, הוא עונה בפשטות: "לא, הספר היה בתכנון קודם לכן, איסוף המידע ארך זמן רב וכמוהו הכנת הסיפור עצמו, למעשה גיליתי רק לפני כחצי שנה את העובדה".

הספר אמור להסתיים תוך שבעה חודשים והמוציא לאור הצרפתי לא לוחץ, ואפילו מממן חלק מעבודתו היומיומית של זווילי. היעד הוא תרגום לעברית ואנגלית והפצתו בישראל ובמדינות דוברות אנגלית.

עוד סצינה - דידיה זווילי

עבור דידיה זווילי, "ההתנגדות" היא הכל; לא רק הלחימה, אלא גם הילדים שיצאו לחפש מזון מחוץ לגטו תוך סיכון חייהם, אלו שישבו וכתבו את סיפורו של הגטו, אלו שלמדו תורה בחשאי, כל אלו שהבעצם המרו את פי שלטון הכיבוש וגם אלה שהחליטו להישאר בגטו כדי לתמוך שאלו שלא יכולים לצאת.

זווילי, שהנושא בוער בעצמותיו כבר מכין לא מעט תכניות הקשורות בנושא השואה וגטו ורשה, לאו דווקא בקשר לספרו אלא בעיקר בהכנת תיעוד דוקומנטרי של ביקור באושוויץ ובגטו עצמו, כמפיק סרטים. למשפחתו ומשפחת אשתו יש לא מעט מקורבים בישראל ואת בר המצווה שלו חגג שם, אך מאז לא חזר לישראל – "אבל גם זה בתכניות".

הספר אמור לצאת לאור בצרפת בהוצאת "ליליאן מרואני", ועדיין לא החלו לחפש לו מוציא לאור בישראל או במדינות אחרות, לפני כשלושה שבועות הוא הוצג לראשונה באירוע ציבורי במארסיי.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן