Skip to content

למה מציקים לעובדי המדינה?

הקמפיין הממושך נגד עובדי מדינה אינו נשען על עובדות. עובדי המדינה חזקים משום שהם מאורגנים כדי לשמור על מעמדם, מה שמפחיד את בעלי ההון שאינם אוהבים עבודה מאורגנת. עם זאת, חלק גדול מהם משתכר שכר נמוך מהממוצע ורבים מהם נזקקים להשלמת הכנסה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חלק מהעיתונאים הכלכליים במדינה מריצים קמפיין ארוך שנים לשבירת העבודה המאורגנת בכלל ונגד עובדי המדינה בפרט, ואינם נותנים לעובדות לבלבל אותם. העובדות הן כדלקמן: רוב מכריע של עובדי המדינה מקבלים שכר הנמוך מהשכר הממוצע במשק. 40% מעובדי השירותים הציבוריים, מהם 23% גברים ו-76% נשים, מקבלים השלמת הכנסה ל-5,500 ש"ח. זהו שכר הכולל גם תוספות שהן הדרך שמצאו האוצר וההסתדרות לשלם שכר הוגן יותר אולם מבלי שהדבר יתבטא בפנסיה. השכר הממוצע של עובדי המדינה ועובדי הציבור נמוך מהשכר הממוצע בסקטור הפרטי, ותמיד היה. משרד האוצר תירץ את העניין בכך שלעובדי המדינה יש פנסיה תקציבית ולכן היא מוסיפה להם לשכר דה פקטו. למעשה, משנת 2001 אין לעובדי מדינה פנסיה תקציבית והשכר שלהם נשאר נמוך מהסקטור הפרטי. למה? ככה.

tavla
השכר הממוצע במשק מדו"ח השכר על המגזר הציבורי של הממונה על השכר (צילום: משרד האוצר)

בגזרות הנוכחיות עובד מדינה תורם העלאה במס הכנסה, מע"מ ובמס על ההפרשות לפנסיה כמו כל העובדים האחרים במשק, אבל נוסף על כך גם בתרומה ספציפית של קיצוץ, או ליתר דיוק אי העלאת שכרו למרות הסכם קיים. מישהו שאינו עובד מדינה מסכים לקיצוץ שכרו?

נכון, עובדי המדינה הם עובדים מאורגנים ויש להם ועד והסתדרות, למה זה רע? עובדה שגם בסקטור הפרטי העובדים מתחילים להפנים זאת ומתארגנים באחת משלוש ההסתדרויות הקיימות.  למי זה באמת רע? לבעלי ההון וחברות כוח האדם, האוסרים מלחמה על ההסתדרות והעבודה המאורגנת. האינטרס הראשון שלהם הוא להגדיל את מספר עובדי הקבלן הלא מאורגנים, כי משם פרנסתם. יחד עם בעלי ההון ישנם כמה כותבים ועיתונאים שיצאו למסע הצלב הזה.

למה זה רע למנהלים ולבכירים? עבודה מאורגנת פירושה בראש ובראשונה יכולת של העובד להגדיל את שכרו במקום עבודתו. אבל מכיוון שהעוגה בכל מקום עבודה היא אותה עוגה, אם יאכלו ממנה יותר עובדים יהיה פחות למנהלים ושכר המנהלים והבכירים ירד. זה פשוט. במקומות שבהם יש עבודה מאורגנת ותיקה וחזקה פערי השכר בין שכבת הניהול לשכבת העובדים קטנים הרבה יותר, בממוצע. ראו לדוגמה את כל מקומות העבודה שמסיתים נגדם: חברת חשמל, נמלים, אוניברסיטאות, עובדי מדינה. אין שכבת ניהול עם מיליונרים ועובדים עניים. במקומות הללו אם יש מקבלי שכר מאוד גבוה ניתן לסופרם על יד אחת.

salary
השינוי בשכר הריאלי הממוצע ב-15 השנים האחרונות, מדו"ח הממונה על השכר (צילום: משרד האוצר)

נכון, לפעמים עובדי הנמלים מרגיזים ועובדי חברת חשמל מקבלים חשמל חינם, אבל האם אתם רוצים שחשמל יטופל באותה יעילות כמו חברות הסלולר? כמו בכל דבר, הסכום שהאדם משלם קובע את טיב השירות שהוא מקבל. משלמים שכר מינימום לעובדי ציבור? תקבלו גם שירות מינימום. למה שמישהו יסכים שיצעקו עליו 8 שעות ביום בקבלת קהל במשרד הרישוי ואחרי זה ישלמו לו שכר מינימום ויגידו שהוא פרזיט גם על המדינה? נראה את כל העיתונאים הבכירים הנחשבים ל"טאלנטים" שורדים חודש בקבלת קהל במשרד הפנים או בכל עבודה אמיתית אחרת, ואז נראה מה יכתבו.

הכותב הנו עובד מדינה ותיק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן