Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' 10.5.2013

רומאן גראפי של מישל קישקה, זאב הים בתרגום חדש ונהדר של גרשון גירון בסדרה "קראתי" בעריכת חיים פסח, ניבוי מוות ודי רטנר על ילדה בת 7 שגדלה בזמן רצח העם הקמבודי, ואירוע במוזיאון תל אביב בחודש הקריאה והספרות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדור השני – דברים שלא סיפרתי לאבא / מישל קישקה  כל כך מעט מדי רומנים גרפיים מתפרסמים בישראל, ולכן, כל אחד כזה הוא חגיגה אמיתית. בוודאי כשמדובר במישל קישקה, אחד המאיירים הבכירים והאהובים. לראשונה בחייו קישקה לא רק מאייר אלא גם כותב בעצמו ואם הוא עושה זאת ברגישות ובהומור המאפיינים אותו כמאייר אז יש למה לחכות. קישקה חוזר אל זיכרונותיו ואל קורות משפחתו אשר נספתה ברובה בשואה, אל החשבונות הלא סגורים עם הגרמנים ואל הסודות עליהם אסור היה לדבר. הספר ראה אור לפני כשנה בבלגיה ובצרפת וזכה שם להצלחה רבה. הרומן הגרפי הזה חשוב בשני מישורים: הן ביכולתו לקרב אנשים אל הסוגה הספרותית הזאת שנדמה שזוכה להתעניינות מצומצמת מדי והן לכאלה שהנושא הכבד הזה, "השואה" , מרתיע אותם, ואולי בעטיפה הנהדרת הזו יוכלו להתקרב אליו.

 הדור השני – דברים שלא סיפרתי לאבא מאת מישל קישקה, הוצאות מודן וחרגול, 105 עמ'

זאב הים / ג'ק לונדון אחת הקלסיקות האמריקאיות הנשכחות זוכה להוצאה מחודשת ולתרגום חדש ונהדר של גרשון גירון (שרק לפני מספר שנים החיה בתרגומו קלסיקה אחרת – מובי דיק), בסדרה "קראתי" בעריכת חיים פסח.

ג'ק לונדון שנחשב לסופר מעמד הפועלים האמריקאי הראשון הוא דמות מרתקת בפני עצמה. ילדות בסגנון ספרי מארק טווין וקשיים עצומים שחווה בדרך להפיכתו לסופר האמריקאי המצליח ביותר של אותה התקופה. לאחר שהתפרסם כתב בקצב מדהים ופרסם בחייו הקצרים (התאבד ככל הנראה בגיל 40) כחמישים ספרים. עם השנים, לא ברור לחלוטין מדוע, יועדו ספריו בעיקר לבני נוער, על אף שהוא עצמו מעולם לא כיוון לכך. זאב הים הוא סיפורו של בן מעמד הביניים שלא עסק בעבודת כפיים מעולם ונקלע לספינת צייד דובי ים לאחר שספינתו טבעה. הצעיר הצנום וחסר הניסיון מוצא עצמו נשלט על ידי רב חובל חצי פסיכופת ומקבל כמה שיעורים על בני האנוש וכוחות הטבע.

 זאב הים מאת ג'ק לונדון, הוצאת ידיעות ספרים, בסדרה "קראתי" בעריכת חיים פסח, תרגום: גרשון גירון,  365 עמ'

זה הסוף שלך – סיפורים על אנשים שיודעים כיצד ימותו רעיון הספר נולד מהערת אגב של דינוזאור כוכב קומיקס. הדינוזאור היצירתי העלה רעיון על מכונה שבעזרת בדיקת דם פשוטה יודעת לנבא מה תהיה סיבת המוות של האדם.

שלושת עורכי הספר אשר התלהבו מהרעיון פרסמו בבלוג אותו כתבו יחד קריאה לכותבים להשתמש ברעיון ולשלוח להם סיפורים המבוססים עליו.

מתוך 675 הסיפורים שנשלחו אליהם מכל רחבי העולם ובכל ז'אנר קיים, נבחרו 34 הסיפורים שבקובץ.

מן הסתם סביר להניח שלא כולם באותה הרמה אבל הספר הזה מושך דווקא מכיוון שהוא מייצג חמש יבשות, טווח גילאים וכל ז'אנר שרק העליתם על דעתכם.

 זה הסוף שלך – סיפורים על אנשים שיודעים כיצד ימותו בעריכת ריאן נורת', מתיו בנארדו ודיוויד מלכי, הוצאת כתר, תרגום: יעל סלע-שפירו, 427 עמ'

בצל עץ הבניאן / ודי רטנר  ראמי בת השבע מתעוררת בבוקר בהיר אחד ומגלה שילדותה הגיעה אל קיצה. מלחמת האזרחים אשר פרצה בפנום פן, בירת קמבודיה, בשנת 1976 מוצאת את משפחתה של ראמי המשתייכת לבית המלוכה כשהיא מוגלית מעיר הבירה לאזורים כפריים. במהלך ארבע השנים הבאות יעשה כל ניסיון למחוק את זהותם של מי שזוהו עם השלטון הישן באמצעות השפלה, רעב, אלימות ועבודת פרך. בתוך כל אלה נאחזת ראמי הקטנה בשרידי ילדותה, בשירים ובסיפורים שסיפר לה אביה אשר מסייעים לה לשרוד את התקופה. ודי רטנר, מי שכתבה את הספר המסקרן הזה הייתה בעצמה בת חמש בזמן המהפכה. היא ואימה, היחידות מכל משפתן אשר שרדו בחיים, הצליחו לאחר שנים של רעב ודיכוי להימלט מן המדינה והגיעו לארה"ב.

זהו ספר חשוב גם בגלל שסיפורו של רצח העם הקמבודי כמעט ולא נשמע בספרות ובכלל.

 בצל עץ הבניאן מאת ודי רטנר, הוצאת אריה ניר, תרגום: נעה בן פורת, 303 עמ'

 קריאת כיוון – 8 ספרים, 8 מרצים והספר שאהבו במיוחד  אז בהתחלה היה את שבוע הספר שאחר כך נמתח לעשרה ימים ויותר ועכשיו יש את ישראל קוראת שנקרא גם חודש הקריאה והספרות אבל נמשך ארבעים ימים.. אחד האירועים המרכזיים יתקיים מוזיאון תל אביב לאמנות, ובמסגרתו, כפי שכבר הבנתם, שמונה אישים יספרו על ספר אחד שאהבו במיוחד.

אירועים מן הסוג הזה קמים ונופלים על זהות המשתתפים ונדמה לי שהרשימה הזאת כמעט מושלמת. רק כמעט כי שרת התרבות החליטה שלא להסתפק בברכות אלא לקחת חלק פעיל של ממש בערב. אז אחרי שתצלחו את כבוד השרה שתספר על הספר האהוב עליה (סיפור גבורה ציוני, מן הסתם) תזכו לחתיכת נחמה בדמותם של שמעון אדף, דורית רביניאן, נרי לבנה, סנדרה שדה, ירמי פינקוס, ערן צור, איתי אנגל וסנדרה שדה.

 קריאת כיוון – 8 ספרים, 8 מרצים והספר שאהבו במיוחד,  יום ה'  ה-16.5.13 19:30, מוזיאון תל אביב לאמנות, שד' שאול המלך 27 תל אביב

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן