Skip to content

"אריות הים" חילצו בני ערובה משבי שודדי ים בסומליה

ברק אובמה נתן את ההוראה – וכוחות מיוחדים של הצי האמריקני עטו על סומליה בזוג מסוקים בפשיטה לילית נועזת, חילצו שני עובדי סיוע חטופים והרגו במהלכה תשעה חמושים מאת גרשון גירון מבצע אנטבה נוסח אמריקה: כוחות מיוחדים של "אריות הים", יחידת עלית של הצי האמריקני, פשטו באמצעות מסוקים על אתר בו הוחזקו שני עובדי סיוע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברק אובמה נתן את ההוראה – וכוחות מיוחדים של הצי האמריקני עטו על סומליה בזוג מסוקים בפשיטה לילית נועזת, חילצו שני עובדי סיוע חטופים והרגו במהלכה תשעה חמושים

מאת גרשון גירון

תחת אש. פעולת "אריות הים" בסומליה

מבצע אנטבה נוסח אמריקה: כוחות מיוחדים של "אריות הים", יחידת עלית של הצי האמריקני, פשטו באמצעות מסוקים על אתר בו הוחזקו שני עובדי סיוע כבני ערובה בידי שודדי ים סומליים. יחידת "אריות הים" היא זו שהוציאה לפועל אשתקד את חיסולו של הארכי-טרוריסט אוסאמה בן לאדן בפקיסטן.

בני הערובה שהוחזקו במיתחם הם ג'סיקה ביוקנן ופול ת'יסטד, אזרחית אמריקנית ואזרח דני שנחטפו שעה ששימשו כעובדי סיוע במסגרת יחידת ניטור המוקשים של "מועצת הפליטים הדנית" , הפועלת להבטחת שלום אזרחים מפני מוקשים ותחמושת שלא התפוצצה. מ"מועצת הפליטים הדנית" נמסר כי השניים נחטפו באוקטובר אחרי ביקורם בפרויקטים הומניטאריים בצפון המדינה. שניהם לא נפגעו בפעולה והם נמצאים במקום מבטחים.

אין זו הפעם הראשונה שזרים נחטפים בסומליה ובקניה, סמוך לגבול המופקר בין שתי המדינות. הקבוצה הסומלית הקיצונית, "אל שבאב", המקורבת לחוגי הג'יהאד העולמי, הואשמה באחריות לכמה מהחטיפות, ואילו מבצעי האחרות היו כנראה עבריינים שרצונם בכופר נפש.

מקור המקורב לפעולה מסר כי ה"אריות" ספגו אש בעודם נלחמים להיכנס אל המתחם שבו הוחזקו בני הערובה.  הכוחות המיוחדים חילצו את בני הערובה מהמתחם והחישו אותם למסוקים. המקור מסר כי "אין סיבה" להאמין שהחוטפים פעלו מטעם קבוצת ג'יהאד גדולה יותר". האזור שבו הוחזקו בני הערובה ידוע כשורץ פיראטים, יותר מאשר כאזור פעילות קיצונית אסלאמית. צבא ארצות הברית מסר שתשעה חמושים נהרגו בפשיטה. מספר הפצועים אינו ידוע במדויק.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שהורה על ביצוע הפעולה, הודה לאנשי הכוחות המיוחדים על אומץ ליבם. ארצות הברית לא תסבול חטיפות של אנשים, ולא תחסוך במאמצים להבטיח את שלום אזרחיה ולהעמיד את שוביהם לדין," אמר אובמה. "זהו מסר נוסף לעולם שארצות הברית של אמריקה תעמוד בתוקף כנגד כל איום על בני עמה." סגנו, ג'ו ביידן, אמר בתוכנית הבוקר של רשת הטלוויזיה אי.בי.סי. שההחלטה לבצע את הפשיטה במועד זה התקבלה אחרי שהתברר שביוקנן לוקה בבריאותה. "נשימתך פשוט נעתקת על היכולות שלהם ואומץ לבם ותזמונם המדהים", אמר ביידן על לוחמי הצי. גם שר ההגנה, ליאון פנטה, הצטרף לשבחים, באומרו כי  הפשיטה היא "עדות למיומנויותיהם המדהימות של חיילים אמיצי לב שסיכנו את חייהם כדי להציל אחרים".

אובמה, קלינטון ופנטה. הפעולה אושרה לאחר שהתברר כי ג'סיקה ביוקנן לוקה בבריאותה

הפשיטה התרחשה כמעט שלוש שנים אחרי שצלפי הצי הרגו שלושה שודדי ים שהחזיקו כבן ערובה את קברניט הספינה "מארסק אלבאמה" סמוך לחוף סומליה.

כוחות ארצות הברית לא תיאמו את הפשיטה עם נציגים של סומליה, ממש כפי שלא תיאמו את חיסולו של בן לאדן עם שלטונות פקיסטן. ברם, בסומליה עצמה נשמעו גילויי תמיכה לפעולה האמריקנית. נשיא פונטלנד – אזור אוטונומי למחצה בסומליה – בירך עליה ואמר כי היא מהווה אזהרה לקבוצות אחרות שיחדלו לחטוף זרים.

רשויות המקום מסרו מספרים סותרים של הנפגעים בפשיטה. פקידים אחדים אמרו ששבעה חמושים נהרגו, אך מוחמד אחמד אאלין, נשיא מחוז גלמודוג, אמר שתשעה נהרגו וחמישה אחרים נעצרו על ידי הפושטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן