Skip to content

הקרב על נשות הכותל מגיע לממשלה

שרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה לשר נפתלי בנט כי לא תחתום על תקנות שיאסרו על נשות הכותל להתפלל כרצונן. בנט בתגובה מאשים אותה בחתירה תחת ניסיונותיו להשיג פשרה ובהתנהגות של "פיל בחנות חרסינה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה במכתב ששיגרה הערב לשר נפתלי בנט, הממונה גם על ענייני הדת, כי לא תאפשר לו לאסור על נשות הכותל להתפלל כרצונן. בנט מאשים אותה בתגובה כי היא פועלת "כפיל בחנות חרסינה" ומונעת כל אפשרות להגיע לפשרה.

לא תחתום על התקנות. לבני (צילום: דן בר דוב)
לא תחתום על התקנות. לבני (צילום: דן בר דוב)

במכתב ששיגרה השרה לבני לשר בנט, היא הפנתה את תשומת לבו של השר בנט לכך, שתיקון התקנות באשר לתפילת נשים בכותל המערבי דורש את הסכמתה. עוד כתבה לבני לבנט כי היא החלטת בית המשפט לאפשר להן להתפלל כמנהגן בכותל המערבי מקובלת עליה במהותה ובפרשנותה הפלורליסטית והשוויונית.

"אודה כי באופן אישי אני מתפללת בבית כנסת אורתודוקסי ומחילה על עצמי מנהגים אלה", כתבה לבני, "אבל אני מאמינה שהבשילה העת – חוקתית וחברתית-תרבותית – ליישם מדיניות סובלנית ופלורליסטית בכותל המערבי, ולאפשר לנשים להתפלל על-פי דרכן ואמונתן. בעיקר משום שהן עושות כן באזור המיועד לנשים בלבד בחלוקה הקיימת מזה שנים בכותל, כך שגם מבחינת זרמים שונים, שאינם מפרידים בתפילה, יש בכך פשרה מסוימת והמעטת פגיעה אפשרית ברגשות".

"כמו פיל בחנות חרסינה". נפתלי בנט. (צילום: ענבל כהן חמו)
"כמו פיל בחנות חרסינה". בנט (צילום: ענבל כהן חמו)

בתגובה אומר השר נפתלי בנט בעמוד הפייסבוק שלו, כי השרה לבני מחבלת במאמציו למצוא פשרה – עד אשר תיבנה רחבה שלישית, דרומית יותר, שתאפשר להן להתפלל בכל צורה שהן רוצות. "ישנו מתח בן עשרות שנים בין ארגון 'נשות הכותל' לבין קבוצות אחרות באוכלוסייה", כותב בנט. "נשות הכותל מעונינות להתפלל בכותל (מה שמותר) עם ספר תורה, תפילין, טלית ועוד (מה שהיה אסור). אחרים מאמינים שזה אינו ראוי, זה יוצר פרובוקציה מיותרת, זה פוגע בקדושת המקום ועוד. הנושא הוא טעון מאוד. ישנה פשרה שיזם נתן שרנסקי, על פיה תיבנה רחבה שלישית, דרומית יותר, שתאפשר להן להתפלל בכל צורה שהן רוצות. הפשרה מקובלת על כולם, אלא שזה ייקח כשנה לבנות זאת. "הכוונה", כותב בנט, "הייתה שבינתיים יימנעו נשות הכותל מנטילת תפילין וטליתות וכו' – ואז הגיע פס"ד של בית המשפט המחוזי שהתיר להן להתפלל עם תפילין וכו'.

"בתפקידי כשר הדתות, אלו האפשרויות העומדות בפני: אני יכול לא לעשות דבר, ואז יהיו עימותים נרחבים בכותל בשנה הקרובה, הפגנות המוניות, אלימות ועוד. הכותל יהפוך למקום של ריב; אני יכול להתקין תקנות על מנת לאסור עליהן תפילה בצורה זו ולהחזיר את המצב שהיה קיים עד כה; אך בחרתי בדרך שלישית, של ניסיון לפשרה", אומר בנט. "ניהלתי לא מעט שיחות עם שני הצדדים, והיה לי יסוד להניח שנצליח להגיע לפשרה בה כל צד יוותר קצת, ואני לא אצטרך לתקן תקנות. בימים הקרובים קיוויתי להשיג פשרה זו. אגב, זו הפעם הראשונה ששר דתות מנהל שיחות עם נשות הכותל".

בנט טוען כי התערבותה של השרה לבני בנושא "חותרת תחת יכולתו להשיג את הפשרה. "התקנות היו המנוף שלי על מנת להשיג את הפשרה המיוחלת. לבני לא דיברה איתי. לא התייעצה איתי על מנת להבין איפה אנחנו עומדים בניסיונות הפישור העדינים. כמו פיל בחנות חרסינה היא פגעה מאוד בסיכוי להגיע לפשרה. וכאמור, את המכתב שהיא כביכול העבירה לי, לא באמת קיבלתי. הכל בשביל להשיג כותרת בעיתון.

"חבל", מסיים בנט את דבריו. "לא כך צריך לנהוג שר בישראל. אני מקווה שהיא מנהלת את המו"מ עם הפלסטינים בצורה יותר רצינית ולא בספינים".

בתגובה לטענות בנט נמסר מלשכתה של לבני, כי מכתבה לשר בנט נשלח בערב, לאחר צאת החג. "נאה דורש נאה מקיים: עד היום השר בנט לא התקשר לשרת המשפטים ולא עדכן אותה בניסיונות הפשרה שהוא טוען שהוא מנהל בסוגיית נשות הכותל ולכן אין לו להלין, אלא על עצמו", אומרת שרת המשפטים.

בתגובה לדבריה של לבני בעניין נשות הכותל אומר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, כי הוא מברך את השרה לבני על הודעתה ברבים על תמיכתה בזכותן של נשות הכותל להתפלל כדרכן. "רוב הציבור היהודי בארץ ובתפוצת תומך בנשות הכותל ומתקשה להבין ולהשלים עם ההתנהגות הבריונית והמעצרים כלפיהן", אומר רגב. "בנט מנסה לשחק משחקים ולאיים בביטול פסק הדין החשוב של השופט סובל באמצעות סמכותו להתקין תקנות, במקום להבין שהדרך היחידה להגיע לפשרה היא באמצעות הידברות הוגנת המבוססת על עקרונות חופש הדת והמצפון, סובלנות הדדית וכיבוד שוויון מעמד האישה. טוב שהשרה לבני הפסיקה את המשחק בעודו בראשיתו, ויש לקוות שתמשיך ותשתמש בתפקיד המפתח של שרת המשפטים כדי לקדם את ערכי היסוד של ישראל ומימוש הבטחת מגילת העצמאות חופש דת ומצפון ושוויון ללא הבדל דת ומין."

יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה, ח"כ מירי רגב, שיגרה היום מכתב לשרת המשפטים ובו היא מצדדת בעמדתו של השר בנט. "גברתי שרת המשפטים, אני סבורה כי לא נכון להכניס מקל בגלגלי ההסדר", נאמר במכתב. "ראוי ונכון שהכותל יהיה רחוק מכל מחלוקת, ריב ומדון. המשך ההתגוששות סביב נושא זה וההעדר פתרון נכון המכבד ומאזן בין כל הצרכים של כל המעורבים בעניין יביא למהומות וחלילה גם לשפיכות דמים.

"אודה לך אם תקבלי את ההסדר ותסייעי לשר לשרותי דת  לקדם את התקנות שיאפשרו לנשות הכותל מצד אחד להתפלל על פי מנהגים באופן חופשי ובטוח, ומאידך להגן על הזכות הבסיסית של הציבור הדתי והמסורתי בישראל ובעולם להתפלל ע"פי מנהג אבותינו בכותל באופן חופשי וללא פגיעה  ברגשותיהם, בכדי שתמונות כמו שראינו בשבועות האחרונים לא יחזרו למחוזותינו".

בתגובה לדבריה של לבני בעניין נשות הכותל אומר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון הרב עו"ד אורי רגב כי הוא מברך את השרה לבני על הודעתה ברבים על תמיכתה בזכותן של נשות הכותל להתפלל כדרכן. "רוב הציבור היהודי בארץ ובתפוצת תומך בנשות הכותל ומתקשה להבין ולהשלים עם ההתנהגות הבריונית והמעצרים כלפיהן", אומר רגב. "בנט מנסה לשחק משחקים ולאיים בביטול פסק הדין החשוב של השופט סובל באמצעות סמכותו להתקין תקנות, במקום להבין שהדרך היחידה להגיע לפשרה היא באמצעות הידברות הוגנת המבוססת על עקרונות חופש הדת והמצפון, סובלנות הדדית וכיבוד שוויון מעמד האישה. טוב שהשרה לבני הפסיקה את המשחק בעודו בראשיתו, ויש לקוות שתמשיך ותשתמש בתפקיד המפתח של שרת המשפטים כדי לקדם את ערכי היסוד של ישראל ומימוש הבטחת מגילת העצמאות חופש דת ומצפון ושוויון ללא הבדל דת ומין."

[related-posts]

4 Comments

  1. ענת
    16 במאי 2013 @ 21:50

    אז לא הבנתי: הארנב בחנות כיפות הוא שר הדתות, או שמשרד הדתות בוטל, הוא רק ממונה על ענייני דת?

    זה באמת הפתרון הכי טוב, מה שהוא מציע, לכן כדאי להחיל את זה גם ברמה הארצית: שתהיה מדינה אחת לכאלה, אחת לכאלה – ושלישית, שבה כל אחד יוכל לעשות כרצונו.

    מתי יהיה שר לענייני פלורליזם?

  2. יפה
    16 במאי 2013 @ 15:19

    לבני אשרה את החוק שמבטל במדינת ישראל את המושג אופוזיציה עם חוק "המשילות" הנוראי של ליברמן. אימרו קדיש על הדמוקרטיה הישראלית וזכרו את כל אלה שנתנו ידם למהלך הזה.

  3. גרשון גירון
    16 במאי 2013 @ 10:16

    לדעתי המחלוקת הזאת כולה על סדרי העבודה בסביבת הפטיש הגדול של העם היהודי, אינה לשם שמיים אלא לשם עבודת המולך. כל הצדדים, מרב הכותל, עד נשות הכותל, כולם עובדי אלילים

  4. טובה אבן חן
    15 במאי 2013 @ 23:41

    לבני צבועה, כדרכה. בקדנציה הקודמת שלה כשרת משפטים – לא זו בלבד שלא עשתה דבר למען נשים, אלא שהיא אף הזיקה להן, אם זה באמצעות מינוי וועדת שניט, שעצם הנוסח של המינוי כבר פוגע בסיכויהן של נשים להגיע לגירושין בלי לעבור מסכת נוספת של יסורים באשר לחזקת הגיל הרך, ואם בכך שלא עשתה דבר כדי שהוצאות טיפול יוכרו לצורכי מס. עכשיו היא מתערבת בעבודת שר הדתות, שתפקידו לקבוע מהו 'מנהג המקום' בהמשך לפסיקת בית המשפט המחוזי. אין גבול לפתטיות של האישה הזו. כמו שאמר עליה מורה ורבה – ליאור חורב: "לא כל מי שלא מוצא עבודה בחוץ צריך לחזור לפוליטיקה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן