Skip to content

איסור למסתננים להוציא כספים מהארץ, לקריאה שניה ושלישית

שר הפנים גדעון סער: "מדובר בסכומים, העולים על חצי מיליארד שקל בשנה, המועברים על ידי המהגרים ממדינת ישראל החוצה. החוק נועד להקטין את המוטיבציה של המסתנן בכניסה לישראל ולהגדיל את המוטיבציה שלו לצאת ממנה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצעת חוק, שתאסור על מסתננים, להוציא את כספם מהארץ, הועברה ע"י ועדת הפנים של הכנסת, לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. המדובר בהצעת חוק אותה יזמו משרד הפנים ומשרד המשפטים.

נוסח הצעת החוק התקבל עוד במהלך הכנסת הקודמת, ומתוקף חוק הרציפות נשמר הנוסח הקודם. שר הפנים, ח"כ גדעון סער, שנכח בדיון, אמר כי נוסח החוק משקף פשרות ואיזונים ולכן יש צורך להשאיר אותו כמות שהוא. לטענתו, המוטיבציה הכלכלית היא זו שעומדת בבסיס ההגירה ולכן יש לטפל בה: "מדובר בסכומים, העולים על חצי מיליארד שקל בשנה, המועברים על ידי המהגרים ממדינת ישראל החוצה, כאשר חוק זה נועד להקטין את המוטיבציה של המסתנן בכניסה לישראל ולהגדיל את המוטיבציה שלו לצאת ממנה", אמר סער. "למרות שהכניסה של המסתננים הצטמצמה, אין לי שום ספק שהניסיונות לחזרה של גל מסתננים לישראל יתחדשו אם מדינת ישראל לא תגלה נחישות".

"למעלה מחצי מליארד שקל לשנה". שר הפנים, גדעון סער (צילום: ציפי מנשה
"למעלה מחצי מליארד שקל לשנה". שר הפנים, גדעון סער (צילום: ציפי מנשה

עו"ד צבי האוזר, לשעבר מזכיר הממשלה שעמד בראש הצוות לבחינת הנושא מטעם משרד ראש הממשלה, אמר כי הכדאיות הכלכלית של המסתנן בישראל היא עצומה, מאחר שמשכורת המינימום בישראל היא פי-400 מהמשכורת שיקבל באפריקה. "יש חשיבות לחקיקה קודם כל ברמת הנראות של הסדר חקיקתי, מידתי וזמני, שבו מדינת ישראל אומרת שאיננה מוכנה לקבל הגירה שתישאר לאורך זמן", אמר האוזר. עוד הוסיף, כי יש צורך להשלים את החוק על ידי המשך תהליך החקיקה של "חוק איסור הלבנת ההון" בו מוגבל הסכום הכספי עמו רשאי לצאת המסתנן מהארץ.

נציגת סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, הסתייגה וטענה כי ההסתכלות הכלכלית היא צרה, וכי יש צורך לכלול בתוכנית מקיפה את כל מבקשי המקלט ומהגרי העבודה יחד. ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) אמר כי יש צורך להקים ועדה בראשות שר הפנים שתקבע את הקריטריונים לגבי מסתנן שיתאפשר לו להוציא את כספיו מהארץ, למשל כאשר מדובר במקרה של סיוע הומניטרי. דבר זה, על פי הצעת החוק נתון להחלטתו של פקיד המכס, ולדעתו של ח"כ דוד אזולאי צריך לקבוע קריטריונים ברורים על ידי אנשים המוסמכים לכך.

ח"כ דב חנין, הצטרף להסתייגויות והסכים כי קיימת בעיה שצריך לטפל בה אך טען כי הצעת החוק הנוכחית היא אינה הדרך, וכי רק תחמיר את הבעיה: "אנו הולכים לייצר מצב של בנקים בלתי חוקיים להברחות כספים עם קשר לעולם תחתון".

בסיכום הישיבה אמר השר גדעון סער כי החוק חשוב אך אינו מספק, וכי יש צורך לפעול במספר מישורים: "החוק הוא מנוף משמעותי וכלי חשוב מכיוון שהוא מתמודד בשורש הבעיה, שהיא כלכלית". עוד סיפר על מאמצים להגיע להסדר עם מדינות שלישיות ועל שיתוף פעולה של משרד הפנים עם עיריית תל אביב להגברת האכיפה בנושא המסתננים הבלתי חוקיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, פנתה למשרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה בבקשה להאיץ את הטיפול בנושא ואמרה כי "היום עשינו צעד היסטורי במאבק בתופעת המסתננים, אני שמחה להיות חתומה על חוק חשוב זה השומר על צביונה היהודי של מדינת ישראל"

הצעת החוק עברה לקריאה שניה ושלישית עם קבלת ההסתייגות של ח"כ דוד אזולאי בדבר הקמת ועדה מיוחדת בראשות שר הפנים שתקבע מיהו המסתנן הבלתי חוקי שרשאי להוציא את כספו. נקבע פרק זמן של 90 יום מיום פרסום החוק ועד להחלתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן