Skip to content

גטסבי הגדול | אופנה מהסרטים

הביגוד והאקססוריז בולטים במיוחד בסרט "גטסבי הגדול". קתרין מרטין, המלבישה הראשית בסרט, חברה אל מיוצ'ה פראדה, "טיפאני'ס" ו"ברוקס בראדרס" וביחד עיצבו ויצרו פריטים ברוח שנות העשרים של המאה הקודמת. התוצאה - מושלמת. האם מרטין בדרך לפרס אוסקר שלישי?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ג'יי גטסבי (לאונרדו דיקפריו) רוקד עם דייזי ביוקאנן (קרי מאליגן). השמלה - מיוצ'ה פראדה; התכשיטים מבית טיפאני'ס וחליפות שלושה חלקים לגברים - "ברוקס בראדרס". מתוך הסרט "גטסבי הגדול".
ג'יי גטסבי (לאונרדו דיקפריו) רוקד עם דייזי ביוקאנן (קארי מאליגן). השמלה - מיוצ'ה פראדה; התכשיטים מבית טיפאני'ס וחליפות שלושה חלקים לגברים - "ברוקס בראדרס". מתוך הסרט "גטסבי הגדול"

רוצים מלתחה מסרטים? רוצו לצפות בסרט "גטסבי הגדול" ("The Great Gatsby"). ההשראה לביגוד ולאקססוריז היא לא הסיבה היחידה לראות את הסרט: מדובר בהפקה ייחודית ושופעת, יצירת מופת עוצרת נשימה עם צילומים מרהיבים, צוות שחקנים נהדר, מוזיקה כיפית, ואחד ליאונרדו דיקפריו שאף אחת לא היתה זורקת מהבית. המפיק והבמאי באז לורמן מביא בסרט את פרשנותו הפרטית לשנות העשרים – במוזיקה, בעיצוב התלבושות ובתלת מימד.

תחרה ופרחים. מתוך הסרט "גטסבי הגדול".
תחרה ופרחים. מתוך הסרט "גטסבי הגדול"

אין ספק שהביגוד והאביזרים הם הבולטים במיוחד ב"גטסבי הגדול". המלבישה הראשית בסרט, קתרין מרטין (אשתו של הבמאי באז לורמן), היא מעצבת מוערכת עם קבלות, שזכתה בעבר בשני פרסי אוסקר בגין עבודתה בסרט "מולאן רוז'" – אחד על עיצוב התלבושות ושני על עיצוב התפאורה. אם לשפוט על פי העבודה המושלמת שעשתה ב"גטסבי הגדול", נראה שהיא בדרך לזכייה שלישית. מרטין ערכה מחקר ספרותי והיסטורי על התקופה ועל סגנון הלבוש של שנות ה-20 העליזות בניו יורק. היא ביקרה בספריות ובארכיונים, ביניהם ארכיון התלבושות במוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק, וקראה גם יצירות אחרות של פיצג'רלד, בהן תיאר לפרטי פרטים בגדים ואבזרים תקופתיים.

ג'יי גטסבי (לאונרדו דיקפריו) רוקד עם דייזי ביוקאנן (קרי מאליגן). מתוך הסרט "גטסבי הגדול".

העבודה על "גטסבי הגדול" איפשרה למרטין לשתף פעולה פעם נוספת עם מיוצ'ה פראדה, המנהלת הקריאטיבית של בית אופנת העל. הן עבדו ביחד בסרטים "רומיאו ויוליה" ו"מולאן רוז'". מיוצ'ה פראדה שלפה מארכיון השמלות של בתי האופנה "פראדה" ו"מיו מיו" שמלות מהתקופה ובנוסף עיצבה כ-40 דגמים שמככבים בסצנות המתארות את המסיבות הגרנדיוזיות שעורך ג'יי גטסבי (ליאונרדו די קפריו) על מנת להחזיר לחיקו את דייזי ביוקנן, אהובתו (קארי מליגן). השמלה המרשימה מכולן היא זו שלובשת דייזי במסיבה היחידה אליה הגיעה, כשהיא עונדת תכשיטי יהלומים מבית טיפאני.

שנות העשרים אופיינו בנהנתנות ובדקדנטיות, באורח חיים פזרני שכלל מסיבות פאר גרנדיוזיות, תלבושות עתירות בנצנוצים בגדים מפוארים, כובעים, חליפות,  והמון אביזרים. הלך הרוח והסגנון שאפיינו את שנות ה-20 של המאה הקודמת עדיין ממשיכים להשפיע על הבגדים שאנחנו לובשות היום. ולכן, על אף שמדובר בשנות ה-20, התלבושות בסרט מציגות את ניו-יורק כעיר סקסית ומודרנית.

ג'יי גטסבי (לאונרדו דיקפריו) ודייזי ביוקאנן (קרי מאליגן). מתוך הסרט "גטסבי הגדול".
מסיבות. מסיבות. ועוד מסיבות. מתוך הסרט "גטסבי הגדול"

הסרט הוא מחווה לשנים אלה שנחשבו לפורצות דרך ומשמעותיות בתחום האופנה. בתקופה שאחרי מלחמת העולם הראשונה השתנה העולם בקצב מהיר וכך גם האופנה ששיקפה שינויים אלה – אובדן מוסרי, ג'אז נוצץ ומניות שמזנקות לשמיים. מרטין נצמדה לקו המנחה של הבמאי לורמן, שביקש לשמור לאורך כל הסרט על רוח חופשית, אנרגיה מודרנית ואווירת הדקדנס ששררו באותה תקופה ולהציע הקבלה בין התקופה ההיא לימינו. היא יצרה מלתחה נוצצת וזוהרת, שכוללת שמלות פלאפר – שמלות עם גזרה חופשית וישרה, שמלות צ'רלסטון – שמלות עם קו מותן נמוך ופרנזים, וגם קישוטי שיער עם אבנים, כובעי קלוש מבדי לבד שנחבשו נמוך על המצח וצווארוני פרווה. היתה זו אופנה שאפיינה את דור הנשים שחוו שחרור מיני לאחר מלחמת העולם הראשונה והחלו להתלבש באופן חופשי וחשוף יותר. הסגנון הנלהב והקישוטי שאפיין את שנות ה-20 חוזר שוב ושוב ומהווה נקודת מפתח למעצבים רבים. 

בנוסף לשמלות, כוללת קולקציית הבגדים בסרט גם מכנסיים מבדי משי או סאטן המתנפנפים בחלקם התחתון וגרבי רשת עם ביריות וגרבי קרושה בגובה הברך. השיער קושט בנוצות וסיכות שיער משובצות באבנים נוצצות או כובעי קש זעירים, סביב הצוואר נכרכו מחרוזות פנינים ארוכות והנעלים אופיינו בשלל צבעים. גם לאיפור ניתן דגש בעיקר באזור העיניים, קו אייליינר חתולי והדגשת הריסים, והשפתיים נמשחו בליפסטיק אדום. התספורת השלטת לנשים היא קארה קצר ומחודד מלפנים. הגברים השתמשו בכמות נכבדה של שמן ברילנטין שיחזיק במקומו את השיער המסורק לאחור.

תספורת קארה קצרה וקישוטים לשיער. מתוך הסרט: "גטסבי הגדול"
תספורת קארה קצרה וקישוטים לשיער. מתוך הסרט: "גטסבי הגדול"

התכשיטים בסרט, בסגנון הארט-דקו, הם מבית "טיפאני אנד קו". הארט-דקו התפתח בתחילת המאה ה-20 והתאפיין בעיקר בעיטורים גיאומטריים. הדמות הנשית הראשית, דייזי ביוקנן (קארי מאליגן), שמהווה את הכוח המניע את הסרט ואת גטסבי הגדול, עונדת רבים מתכשיטים אלה במהלך הסרט.

מתוכשטת היטב. דייזי ביוקאנן (קרי מאליגן). מתוך הסרט "גטסבי הגדול".
מתוכשטת היטב. דייזי ביוקאנן (קארי מאליגן). מתוך הסרט "גטסבי הגדול"

על תלבושות הגברים בסרט הופקדה הרשת האמריקנית "Brooks Brothers". רשת אופנה זו נוסדה בניו יורק בשנת 1918 ומאוזכרת רבות בכתביו של פיצ'רלד. מרטין בילתה שעות רבות בארכיון החברה, בחנה קטלוגים מהתקופה ועיצבה את תלבושות השחקנים הגברים בהשראת האיורים שמצאה. חליפות שלושה חלקים עם עניבות מאובזרות בסיכה, בגדי ספורט וחליפות בהשפעת אוניברסיטאות "ליגת הקיסוס" שגיבוריו של פיצג'רלד למדו בהן, בגדי קז'ואל כמו החליפה הוורודה שלבש גטסבי או חולצות טי וחליפות פולו שלבשו הכוכבים האחרים. הגברים גם חובשים כובעי קש וכובעי ברט ונועלים נעלי אוקספורד או מגפי רכיבה.

הגברים בחליפות שלושה חלקים מבית "ברוקס בראדרס". ניק קארוואי (טובי מגוויאר). מתוך הסרט: "גטסבי הגדול"
הגברים בחליפות שלושה חלקים מבית "ברוקס בראדרס". ניק קארוואי (טובי מגוויאר). מתוך הסרט: "גטסבי הגדול"

מכיוון שטום ביוקנאן (ג'ואל אדג'רטון) וניק קראווי (טובי מגווייר), היו חלק מאחוות "הגולגלת והעצמות" ("Skull and Bones"), אגודת סתרים של הסטודנטים באוניברטיסת ייל, דאגה מרטין לעטר את בגדיו של ביוקנאן בסמלים תואמים.

לפני חודש השיקה רשת "Brooks Brothers" קולקציית "גטסבי הגדול" שכוללת ביגוד, נעליים ואביזרים בהשראת התלבושות שסרט. גם "טיפאני'ס" השיקה קו תכשיטים בשם "גטסבי הגדול", שעוצב בהשראת הסרט. אוסף התכשיטים כולל אביזרי שיער, טבעות ושרשרת. חלון הראווה של חנות הדגל בשדרה ה-5 במנהטן עוצב בהשראת הסרט בעזרתה של קתרין מרטין.

* * *

קרדיט צילומים: וורנר וגלובוס גרופ, יח"ץ

עיצוב קולאז'ים: רונית מטיאס

* * *

[related-posts title="עוד על ארט דקו, פורצלן ואופנה בסרטים:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן