Skip to content

האסלאם הקיצוני מרחיב את המלחמה באפריקה ותקף בניגר

ארגון מסונף לאל-קאעידה נטל אחריות למתקפת מתאבדים משולבת בניגר. תשעה עשר בני אדם נהרגו ופרחי קצונה אחדים נלקחו בשבי. צרפת הודיעה השבוע שבדעתה לרכוש מל"טים רבים כדי "לשפר את יכולות המודיעין" של צבאה במדבריות צפון מערב אפריקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ניגר ושכנותיה
ניגר ושכנותיה

קיצונים אסלאמים תקפו בשתי מכוניות נפץ בסיס צבא ומכרה אורניום בניגר, מדינה מרוששת במערב אפריקה. תשעה עשר בני אדם נהרגו ופרחי קצונה אחדים נלקחו בשבי. הבסיס מנוהל על ידי צרפת.

"התנועה לאחדות ולג'יהאד במערב אפריקה (MUJAO)" נטלה אחריות לתקיפה כנקמה על מעורבות ניגר במתקפה נגדה המתנהלת במאלי. התנועה היא ארגון המסונף לאל-קאעידה, והיא אחת מהקבוצות שהשתלטו על צפון מאלי בשנה שעברה וגורשו משם בידי כוחות בהנהגת לגיון הזרים הצרפתי. ארבעה חודשים אחרי שקיצונים הקשורים לארגון אל-קאעידה השתלטו על מתקן גז באלג'יריה, באירוע שהסתיים ב 38 בני ערובה הרוגים, הם תקפו את הבסיס הצבאי אגדז ואת מכרה האורניום בארליט שרובו בבעלות צרפתית.

"תודה לאללה, ביצענו שני מבצעים נגד אויבי האסלאם בניגר", אמר דובר התנועה לאחדות, אבו ואליד סהרוואי. "תקפנו את צרפת ואת ניגר על כך שהיא משתפת פעולה עם צרפת במלחמה נגד חוקי השריעה".

שמונה עשר חיילים ואזרח נהרגו עם ארבעה תוקפים בבסיס הצבאי אגדז, העיר הגדולה בצפון ניגר. כחמישים איש נפצעו במכרה. "מתאבד חמישי נעל את עצמו במשרד עם כמה פרחי קצונה כבני ערובה", אמר שר הפנים של ניגר, עבדו לאבו. "אנו נוקטים צעדים לעצור את המתאבד ולשחרר את בני הערובה". שר ההגנה, מאהמאדו קארידג'ו כינה את התוקפים "אדומי עור" והכוונה לבני שבט הטוארג או הערבים החיים בניגר.

כשלושים דקות אחרי הפיצוץ הראשון בבסיס הצבאי, מחבל מתאבד הפעיל רכב שטח עמוס חומרי נפץ במכרה ומפעל לעיבוד האורניום, כ-250 ק"מ צפונה לאגדז,  בשעה שעובדיו הגיעו לעבודה. רוב מניות המכרה שייכות לחברה הצרפתית "ארבה". חיילי ניגר משתתפים בכוח אפריקני הנלחם לשחרור צפון מאלי מארגון אל-קאעידה במגרב האסלאמי ומשני ארגונים אסלאמיים אחרים שהשתלטו על המדבר העצום במרץ 2012.

חיילי לגיון הזרים הצרפתי מובילים עד כה את המבצע נגד הקיצונים האסלאמיים שהחל בינואר השנה והצליח עד כה לגרש אותם משטחים שבהם הם שלטו ביד קשה. אבל המלחמה הזאת רחוקה מלהסתיים, וצרפת מבינה זאת. אות לכך ניתן השבוע כאשר היא הודיעה שבדעתה לרכוש מל"טים רבים כדי "לשפר את יכולות המודיעין" של צבאה במדבריות צפון מערב אפריקה. אולם את המל"טים האלה אפשר בקלות להסב גם לפגיעה נקודתית קטלנית, כפי שנוהגת ארצות הברית באפגניסטן, בפקיסטן ובתימן.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן