Skip to content

ברזיל: מהפכת התשעה סנט

התייקרות של תשעה סנט בנסיעה בתחבורה הציבורית הוציאה לרחובות את אחת ההפגנות הגדולות ביותר שידעה ברזיל מזה 20 שנה • זוהי רק ההתחלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיליון בני אדם יצאו להפגין ברחובות ברזיל. הטריגר להפגנות, שהחלו בתחילת יוני, לא היו מימדי העוני או מספר התושבים שאינם יודעים קרוא וכתוב. מפגן האנושי פרץ בעקבות עליה חדה של תשעה סנט, בתעריף הנסיעה הציבורית. גל ההפגנות שנמשך פנה לנושאים בוערים לא פחות: מלחמה בשחיתות, איכות ירודה של מערכת החינוך והבריאות, מלחמה בעוני והעלאת איכות החיים, כמו גם ביקורת נוקבת על השקעה מאסיבית בבנייה של אצטדיונים חדשים לקראת מונדיאל 2014.

השוטרים יורים גז כלפי מפגינים בסאו פאולו (באדיבות: Gabriel Vinicius Cabral, ויקימדיה)
השוטרים יורים גז כלפי מפגינים בסאו פאולו (באדיבות: Gabriel Vinicius Cabral, ויקימדיה)

אתר המתמחה במידע עסקי על ברזיל בשם Masterclass Brazil פירסם, כי ההשקעה על אירוח משחקי המונדיאל עומדת על כ-90 מיליארד דולר. ההשקעה נותבה לתיירות על מנת לקדם יותר מ-600,000 תיירים שיגיעו לצפות במשחקים. מצד אחר, לא בטוח שיהיה במה לצפות. אתר !Yahoo פרסם כי ישנה סבירות שחלק מהמשחקים יערכו בארצות הברית בעקבות בעיות האבטחה שנוצרו עקב ההפגנות.

ככל שהזמן עובר, התסיסה עוברת לערים נוספות במדינה. אז מי הם אותם מפגינים? לפי אתר הסקרים הברזילאי datafolha, כ-53% מהמפגינים בני פחות מ-25 ו-22% סטודנטים, כאשר 77% הם בעלי השכלה גבוהה כלשהי. 84% ללא כל שיוך מפלגתי ועבור 71% זוהי ההפגנה הראשונה אליהם הם יצאו. יותר נשים ויותר בני מעמד הביניים מוצאים את עצמם מפגינים ברחובות, ונושאים שלטים בגנות הממשל ונגד השחיתות ועליית המחירים.

"אנחנו יכולים לעשות דברים בצורה טובה יותר בברזיל. לאנשים ישנה הזכות לתת ביקורת", אמרה נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, בפנייה לאומה דרך ערוץ טלוויזיה ממשלתי, במטרה להרגיע את הרוחות. הנשיאה הבטיחה להגיש רפורמות חדשות לשינוי תעריפי הנסיעה ולהפנות יותר כספי תמלוגים המגיעים מנפט לחינוך. היא גם הבטיחה כי יותר רופאים יתבקשו להגיע לברזיל במטרה לשפר את מערכת הבריאות ועוד שלל הבטחות. האם ההבטחות של הנשיאה יקויימו או שהם רק נסיון לכבות את האש? ימים יגידו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן