Skip to content

ארבעה ביולי: פנקייק עם תאנים וקצפת

לא משנה אם אתם אוהבים את הפנקייק שלכם עם סירופ מייפל, פירות יער או חמאה, יום העצמאות האמריקני הוא מועד מושלם לחגוג, לבלוס חביתיות ולהתפנק • תמר לסלרוט מגישה את המדריך המושלם להכנת הפנקייק בליווי תאנים וקצפת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

Imagine there's no countries

ג'ון לנון

יום העצמאות של ארצות הברית, המכונה גם "ה-4 ביולי" הוא חג המציין את אימוץ הכרזת העצמאות של ארצות הברית ב-4 ביולי 1776, שבמסגרתה הכריזו שלוש-עשרה המושבות הראשונות על התנתקותן מממלכת בריטניה הגדולה.

החג מצוין על פי רוב בזיקוקים, מצעדים, משחקי כדור בסיס (בייסבול), מצלה (ברביקיו), חביתיות (פנקייקים) ושאר ירקות..

פנקייק ליום העצמאות האמריקני (ויקימדיה)
פנקייק ליום העצמאות האמריקני (ויקימדיה)

למרות שאמריקה הביאה לנו את העגבניות, התירס, תפוחי האדמה ואגוזי הפקאן, וגם את השוקולד… בחרתי בפנקייק כסמל קולינארי לאומי אמריקני לשנת 2013.

החֲבִיתִית או החמיטה (מילים לא מגרות בעליל), הנקראת גם בלועזית פנקייק (מאנגלית: Pancake ,hotcak או flapjack)  או קרפ (מצרפתית: Crêpe), היא עוגה הנוצרת מבלילה המטוגנת במחבת חמה.

ארכיאולוגים טוענים, כי זהו מזון הדגנים הקדום והנפוץ ביותר בחברות פרה-היסטוריות. הוא מוזכר אצל משוררים יוונים מהמאה החמישית, אבל מתכון מתועד ראשון בשפה האנגלית קיים רק מהמאה ה-15.

לחביתיות גרסאות נוספות רבות של תערובות העשויות מקמח נוזלים ושומן, עם או בלי חומר התפחה. Tegenites היווני, הפלצ'ינטה ההונגרית, הבלינצ'ס/בליני הרוסי, המופלטה המרוקנית, הפאנקוק ההולנדי ועוד. המלית שלהן יכולה להיות רבגונית הרבה יותר: כל סוגי הפירות, גבינה מתוקה, קצפת או קרם פרש, רוטב תפוז כמו בקרפ סוזט או רוטב מייפל כמו אצל האמריקנים.

החודש זו גם עונת התאנים בישראל, והן טעימות ומפתות כל כך. למתכון שבהמשך נכניס אותן טריות לתוך בצק, שאופן טיגונו דומה לחביתית, אבל התערובת ממנה נכין את הפנקייק זהה לתערובת של עוגת טורט. את כל זה נקשט בקצפת.

חביתיות מתערובת של טורט עם תאנים וקצפת

דרגת קושי: ♥♥♥♥♥          זמן הכנה: שעה     מתכון לכ-20 עוגיות

כלי מטבח

מחבת בקוטר 20-24 ס"מ, מערבל חשמלי, קערה, כלי מדידה, תרווד וצלחת הגשה.

חומרי גלם לבלילה לחביתיות

  • 2 ביצים
  • 7 כפות סוכר
  • 1/3 כוס מיץ תפוזים
  • 1/4 כוס שמן
  • 1 שקית סוכר וניל
  • 1 כוס קמח
  • מעט חמאה למחבת
  • 1/2 כפית אבקת אפיה
  • להשלמת המתכון: תאנים וקצפת

 אופן ההכנה

  1. לשטוף את התאנים, לחתוך אותן לשישיות ולשים בצד.
  2. להכין מיכל קצפת לפי הוראות היצרן (מומלץ להמתיק עם שתי כפות סוכר שטוחות), או להשתמש במיכל קצפת מוכנה. לשמור במקרר עד להרכבת המנה.
  3. להקציף את הביצים במערבל חשמלי, תוך כדי הוספה איטית של הסוכר פנימה, עד שהביצים תפוחות ובהירות.
  4. להנמיך את מהירות המיקסר ולהוסיף לאט את שאר החומרים עד שהתערובת אחידה.
  5. מחממים מחבת עם מעט חמאה ומוזגים לתוכה חצי מכמות התערובת המוכנה, מכסים במכסה ונותנים למחבת לעמוד על האש, עד שעל החלק העליון נוצרות בועות אויר קטנות.. לא! הופכים את החביתית.
  6. מעבירים את החביתית המוכנה לצלחת הגשה.
  7. מניחים עליה את התאנים ומקפלים אותה לשניים (לחצי עיגול).
  8. מקשטים עם קצפת (או קרם פרש או גלידת וניל) ומגישים.

אפשר למלא את החביתיות הטעימות עם פירות אחרים או עם קצפת ואגוזים ופירות יבשים או רק עם מייפל… אך אחות"י – אגודת חובבי התאנים הישראלית לא תאהב את ההמרה הזו… אז בתיאבון, ולאמריקנים – חג עצמאות שמח!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן