Skip to content

מוחמד אל בראדעי יתמנה לראש ממשלת מצרים

המינוי פורסם בתום ישיבת אליה זומנו כל מפלגות האופוזיציה. האחים המוסלמים כבר הודיעו על התנגדותם. בימים הקרובים הוא יושבע לתפקידו. 37 הרוגים וכאלף פצועים בהתנגשויות במצרים. באלכסנדריה ובסיני תקפו חמושים, בדואים ואנשי האחים המוסלמים, בסיסים של הצבא המצרי. חמושים מוסלמים עם דגלי אל-קעידה רצחו היום באל עריש כומר נוצרי קופטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוחמד אל-בראדעי, האדם שהיה יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יתמנה לתפקיד ראש הממשלה הזמני של מצרים. כך הוחלט בתום הישיבות של מפלגות האופוזיציה במצרים. מקור בכיר בארמון הנשיאות בקהיר מסר את הידיעה הערב לסוכנויות החדשות המצריות.

נבחר בהסכמה ע"י מפלגות האופוזיציה. מוחמד אל בראדעי (מקור: ויקימדיה)
האחים המוסלמים מתנגדים למינוי. מוחמד אל בראדעי (מקור: ויקימדיה)

אל-בראדעי, חתן פרס נובל לשלום, היה מועמד לנשיאות במירוץ הבחירות ופרש ממנו לפני הבחירות. הוא התגורר מספר שנים בארצות הברית ובאוסטריה ושב למצריים ב-2010. בראדעי הוא היה דמות בולטת במאבק שהוביל להדחתו של מובארק ומתח לא פעם ביקורת נוקבת על ה"אחים המוסלמים", במהלך תקופת שלטונם, דבר שעורר כלפיו זעם רב.

באפריל 2012 הוא הקים מפלגה חדשה שקראה לאיחוד העם המצרי ושימור הישגי המהפכה. תוך כך הוא היה ממובילי האופוזיציה לנשיא המודח מוחמד מורסי והתנגד חריפות למהלכים בהם מורסי נטל לעצמו סמכויות ושהובילו להטמעת השריעה האסלאמית בחוקה המצרית. לאחר הדחת מורסי הצהיר  בראדעי כי "מפת הדרכים" שהציג הצבא לציבור מהווה "תיקון עיוותים וכשלים" שנפלו במהלך הבחירות לנשיאות. "תקופת המעבר עד לבחירות תשמש לתיקון החוקה וייערך תהליך של פיוס לאומי", הוא אמר השבוע.

תנועת המחאה "תמרוד" הודיעה היום (שבת) בצהריים, לפני כניסת המשתתפים לישיבה אותה זימן הנשיא הזמני, עדלי מנסור, כי היא תתמוך באל-בראדעי כראש הממשלה הזמני. אתרי החדשות הודיעו הערב כי הנשיא מנסור זימן אליו הערב  את בראדעי לארמון. כצפוי, הודיעו האחים המוסלמים, כי הם מתנגדים למינוי, ומסרו כי התנועה תמשיך לפעול ברחובות בדרכי שלום עד שיוחזר הנשיא מוחמד מורסי לשלטון ויקבל לידיו את הנשיאות שנגנבה מידיו.

24 שעות לאחר שתומכי האחים המוסלמים יצאו לרחובות נגד ההפיכה והדחתו של הנשיא המודח, מוחמד מורסי. גבתה המחאה האלימה 37 הרוגים ויותר מאלף פצועים בהתנגשויות בקהיר, לוקסור, אלכסנדריה, ערי הדלתא ובחצי האי סיני. בסיני מדובר בעיקר באזור אל עריש ורפיח. כך מסרו מקורות במשרד הבריאות המצרי.

ההסלמה בחצי האי סיני קיבלה היום (שבת) ביטוי חריף בדמות רצח כומר נוצרי-קופטי באל-עריש. על פי מקורות שונים, הותקפה מכוניתו של הכומר, מינה עבד אל-שרוואן, על ידי מתנגדי המשטר החדש במצרים כשהם מניפים דגלי אל-קעידה שחורים. המניע לרצח – האחים המוסלמים זועמים על האפיפיור הקופטי תאודורוס השני, שהתייצב לימין האופוזיציה והצבא בהפיכה נגד הנשיא מורסי. הכומר המותקף הוצא מתוך מכוניתו, נורה מספר פעמים וגופתו נגררה כמה מאות מטרים ואז הוטלה ליד מבואות אל עריש בצפון חצי האי סיני. במצרים חיים כשמונה מיליון נוצרים קופטים.

הקרב על הגשר בקהיר בין תומכי מורסי למתנגדיו (מקור: אל אהראם)
הקרב על גשר אוקטובר בקהיר בין תומכי מורסי למתנגדיו (מקור: אל אהראם)

כמו כן הותקפו היום ארבע נקודות ביקורת של הצבא המצרי בצפון חצי האי סיני ואתמול נהרגו חמישה שוטרים באל-עריש. בלילה שבין חמישי לשישי ירו מחבלים רקטות לעבר תחנת משטרה ברפיח, סמוך לגבול עם רצועת עזה וישראל. חמושים פתחו באש גם לעבר נמל התעופה אל-עריש ושלוש נקודות ביקורת של הצבא הסמוכות לו. במתקפת הטרור הזו נהרג קולונל מוחמד חאני, שאלמונים ארבו לו במכונית וירו לעברו שישה כדורים. מסוק אפאצ'י של צבא מצרים, איתר את אחת ממכוניות התוקפים והשמידה אותה על נוסעיה בירי טיל מסוג "הל פאייר".

מצרים הודיעה על סגירת מעבר רפיח בעקבות המתקפה המשולבת. המנהל הכללי של מחלקת המעברים והגבולות ברצועת עזה, מאהר אבו סבחה, מסר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", כי המצרים פתחו את מעבר רפיח למשך חמש דקות הבוקר, ואז סגרו אותו בגלל המצב הביטחוני בחצי האי. משוריינים וכוחות של הצבא המצרי פעלו לסגירת מנהרות ההברחה מעזה לרפיח במטרה למנוע זליגת טרוריסטים חמושים מהרצועה לחצי האי סיני.

לקיחת אחריות על הירי לאילת

ארגון טרור בשם "ג'מעת אנסר בית אל-מוקדס", הפועל בצפון חצי האי סיני, פרסם היום ברשת האינטרנט הודעה ובה לקח אחריות על ירי שני טילים  לעבר אילת בערב יום חמישי האחרון. בהודעה מתפאר הארגון כי פיצוצי הטילים "הבהילו והפחידו את אויבי אללה היהודים" וגרמו להם לרדת למקלטים. בלילה בין חמישי לשישי דווח על קולות נפץ שהחרידו את שלוותם של תושבי אילת, אך לאחר שעה קלה, לאחר שכוחות צה"ל והמשטרה סרקו את העיר והאזור ולא נמצאו סימני נפילה או שרידי רקטות, הודיע פיקוד העורף על חזרה לשגרה. 

ארגון הטרור מסר בהודעתו, כי "המצב במצרים, שליהודים יש יד ארוכה בו, לא יעצור בשום אופן את גלגלי הג'יהאד. בעזרת אללה, המצב הזה יגביר את הנחישות לפעול למען הדת הזו וכדי להשליט את השריעה של אללה".

שיחות בקהיר

היום זימן אליו הנשיא הזמני במצרים, עדלי מנסור, את נציגי הזרמים הפוליטיים, כולל מהאופוזיציה, לישיבה על הנהגת המדינה עד לבחירות ומינוי ראש ממשלה זמני. על פי רשת אל-ג'זירה, מפלגת החירות והצדק של האחים המוסלמים סירבה להיענות לקריאה ולהגיע לאותה פגישה.

תנועת האופוזיציה "תמרוד", שעמדה מאחורי המחאה נגד מורסי, נענתה בחיוב וכך גם מפלגת א-נור הסלפית ומפלגת "מצרים החזקה", שבראשה עומד המועמד לשעבר לבחירות לנשיאות, עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח. על פי מקורות משפטיים במצרים, ביום שני הקרוב יחלו הליכים נגד מוחמד מורסי הנתון ב"מעצר הגנתי". לדברי המקורות, מנהיגים של האחים המוסלמים נעצרו בחשד להסתה ופגיעה בצדק המצרי ושלום הציבור.

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן