Skip to content

טבח בקהיר, 16 אחים מוסלמים לפחות נהרגו מירי כוחות הביטחון

הצבא פתח הבוקר באש לעבר מפגינים שניסו לפרוץ למתקן בו מוחזק מורסי. כ-500 פצועים מירי במשמרת מחאה של תומכי הנשיא המודח. במקביל שלח הצבא עשרים משוריינים לכיכר תחריר כדי למנוע הסלמה במקום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סיר לחץ בקהיר
סיר לחץ בקהיר. כיכר תחריר

נראה כי מצרים עומדת בימים אלה בפני מלחמת אחים. מקורות מצריים מדווחים על 16 הרוגים ו-100 פצועים בקרב אסלאמיסטים, שניסו ככל הנראה לפרוץ למתקן מטה המשמר הרפובליקני בקהיר בו מוחזק הנשיא המודח, מוחמד מורסי.

נראה כי מצרים עומדת בימים אלה בפני מלחמת אחים. הפגנות רבות של תומכי מורסי ומתנגדיו נערכו ברחבי מצרים במהלך הלילה ואתמול (ראשון). ניכרת מעורבות גוברת של הצבא המצרי בהדיפת התומכים במורסי, לאחר שעשרות מיליונים כבשו את הרחוב במהפכת ה-30 ליוני.

צילומים מהטבח שערך הצבא באסלמיסטים (מקור: אל ג'זירה)
צילומים מהטבח שערך הצבא באסלמיסטים (מקור: אל ג'זירה)

לדברי האחים המוסלמים, מספר ההרוגים האמתי עומד על 34. דובריהם טוענים שהטבח התחולל במהלך תפילות הבוקר, אחרי שהמשטרה הסתערה על המפגינים. רופא שנכח במקום אמר ש"רוב הפצועים נורו בראשיהם".

הצבא טוען ש"קבוצת טרוריסטים" ניסתה להסתער על מתקן של משמר הרפובליקה, שם מוחזק על פי הדיווחים מורסי. קצין אחד נהרג. ההרוגים והפצועים נלקחו לבית חולים ארעי בשכונת נאסר סיטי. השכונה הוקפה מחסומי צבא ומשטרה.

מטוסי הצבא המצרי מפזרים עשן בצבעי הדגל המצרי אתמול מעל כיכר תחריר (מקור: אל אהראם)
מטוסי הצבא המצרי מפזרים עשן בצבעי הדגל המצרי אתמול מעל כיכר תחריר (מקור: אל אהראם)

האלימות מגבירה עוד את המתיחות הפוליטית במצרים, בעוד הנהגתה הזמנית מנסה ללא הצלחה להסכים על מועמד לראשות הממשלה. מפלגת "נור" הסלפית הודיעה שהיא פורשת מהשיחות במחאה על הירי הקטלני הבוקר. דובר מפלגת "נור", שהייתה חלק מהקואליציה שהסכימה להדחת מורסי, פרסם היום הודעה חריפה שבה הזהיר כי "המפלגה לא תשתוק על הטבח הזה. החלטנו לפרוש מכל מסלול של משא ומתן בגלל הטבח הזה".

על פי דיווחים קודמים, הנשיא הזמני, עדלי מונצור, נוטה למנות לתפקיד ראש הממשלה את עורך הדין זיאד באהה אלדין, הנוטה למרכז-שמאל המצרי. מפלגת נור הסלפית מסתייגת גם ממועמדותו אחרי שפסלה קודם לכן את מועמדות מוחמד אל-בראדעי.

אחד ממנהיגי המפלגה, יונס מאחיון אמר: "שניהם מאותה מפלגה, חזית ההצלה, זה לא מקובל. אני חושש שנעבור מגישה יחידנית אחת לאחרת," והתייחס בכך לטענות שהאחים המוסלמים ניסו להשתלט על השלטון. מטיף סלפי פופולרי, יאסר בורהמי, אמר שהוא אינו מתנגד לבאהה אלדין, אבל "מוטב שימצאו מישהו שאינו שייך לשום מפלגה פוליטית, טכנוקרט טהור, אם יש דבר כזה".

מפלגת נור הצטרפה למפת הדרכים שפרסם הצבא להעברת השלטון מהאחים המוסלמים, ובכך נתנה הכשר אסלאמי לסילוקו של מורסי. בכך היא רכשה לעצמה מנוף בתהליך בחירת ראש הממשלה החדש.

תומכי הנשיא המודח חונים בפרבר בצפון מזרח קהיר, קוראים "הפיכה, הפיכה" ומסרבים לנוע עד החזרת מנהיגם לשלטון. מנגד, מאות אלפים ממתנגדי מורסי הציפו את כיכר תחריר הלילה. אווירת קרנבל שררה במקום, נגני דרבוקות וחלילי מזמר הנעימו את זמן המתקהלים שחלקם יצאו במחולות.

פינוי פצועים מאיזור הירי (מקור: אל ג'זירה)
פינוי פצועים מאיזור הירי (מקור: אל ג'זירה)

דובר האחים המוסלמים התראיין הבוקר לרשת אל ג'זירה וטען כי הצבא פתח בשעות הבוקר המוקדמות באש לעבר פעילי ה"אחים", שקיימו שביתת שבת מחוץ למטה. לדבריו, נהרגו לפחות 35 בני אדם. בכל מקרה הבוקר הוא הקשה ביותר מאז יצאו ה"אחים" לרחוב בהפגנות נגד ההדחה.

על רקע העימותים הקשים בין הצבא למתנגדי המהפכה דיווחו כלי התקשורת הערביים כי הלילה נעצרו 200  פעילים של ה"אחים" באזור מסגד רביעה אל עדוויה בקהיר. עוד דווח כי הצבא הכניס עשרים משוריינים לכיכר תחריר מחשש שהעימותים יגיעו גם לשם.

צבא מצרים פרסם הבוקר תגובה בה הטיל הצבא את האשמה לאירוע הדמים על אנשיו מורסי. בהודעה תיאר הצבא את שאירע ומסר כי  "בשעה ארבע בבוקר כנופיית טרור חמושה ניסתה לפרוץ למטה המשמר הנשיאותי ברחוב סלאח סאלח ולתקוף את כוחות הביטחון – הן כוחות הצבא והן כוחות המשטרה. כתוצאה מכך נהרג קצין וכמה חיילים נפצעו, שישה מהם באורח קשה. הם הועברו לבתי החולים הצבאיים".

דובר הצבא הסביר כי בקרב מאתיים האנשים שנעצרו הלילה נמצאו כמויות גדולות של כלי לחימה, תחמושת, נשק קר ובקבוקי תבערה. מנהיג האחים המוסלמים יצא בקריאה להמוני תומכיו ואמר "אנחנו חזקים יותר מהטנקים, כולנו שהידים ולא נעזוב את הרחוב".

 

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    8 ביולי 2013 @ 20:56

    השאלה היא האם מצרים בדרך לסוריה? ושאלה הכי חשובה איך זה ישפיע על מדינת ישראל טוב זה לא מריח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן