Skip to content

עסקת הטיעון עם השופט דן כהן הוגשה לבית המשפט בת"א

פרקליטות המדינה סגרה עסקת טיעון עם השופט הנמלט שגנב לכאורה עשרות מיליוני שקלים בעת שכיהן כדירקטור בכיר בחברת החשמל ולאחר מכן. בעוד שכתב האישום המקורי תיאר בדקדקנות את פרשות ההונאה והרמייה, האישום בעסקת הטיעון מדולל ביותר ובכירים רבים ינשמו לרווחה כאשר העסקה תאושר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום לבית משפט המחוזי בת"א את כתב האישום עליו יודה השופט לשעבר, דן כהן, השוהה במעצר מאז הסגרתו לישראל. גורם כלכלי בכיר הגיב לעסקה ואמר כי לא מעט אנשים נושמים כעת לרווחה בעקבות ההסכם זה.

בכתב האישום המקורי הואשם כהן בארבע פרשות שוחד חמורות בהיקפן ושהייתה להן נגיעה לאישים במגזר הציבורי שאישרו עסקאות שהובילו להעברת כספי ציבור לידי השופט בעסקאות סיבוביות, בשיעור של עשרות מילוני שקלים.  כתב האישום המקורי, המופיע בבקשה למעצר עד תום הליכים שהוגשה ב-17 במרץ, מפרט השתלשלות מדהימה של בעלי שררה וממון בישראל ש"חלבו" את הקופה הציבורית בעזרתו האדיבה של דן כהן. כהן טרח וקיבל מהם הטבות כספיות בשיעור של עשרות מילוני שקלים. אלו הוסוו בעסקאות סיבוביות בין חברות בשליטתו והטעיית רואי החשבון בחברות אלו.

מנגד עמדו אנשי עסקים, שיש לציין כי פעולותיהם נראות "כשרות" על פניהן אבל אפשר לומר עליהן  – אולי זה כשר, אבל זה מסריח". במסגרת הסדר הטיעון הוסרו אישומים מכתב האישום המקורי, וגם נמחקו עבירות מכתב האישום.

באישום הראשון נמחקה עבירת השוחד. האישום השני נמחק לחלוטין. באישום הרביעי, שהפך להיות אישום שלישי, נמחקו עובדות על הוראת החיקוק. כהן הסכים במסגרת הסדר הטיעון לא לכפור באישומים המיוחסים לו בכתב האישום המתוקן. התביעה מצדה תעתור לבית המשפט ותבקש לכבד את העונש עליו הוסכם בין הצדדים.

בפנייה לשופט בית המשפט חאלד כבוב, נכתב בתביעה: "במסגרת הסדר הטיעון שהוגש לאדוני, אדוני יראה שהצדדים יבקשו מבית המשפט להטיל על הנאשם 6 שנות מאסר בפועל, בניכוי 3 חודשים בהם שהה הנאשם במעצר בחו"ל, מפנה בהקשר זה לסעיף 11 לחוק העונשין. ניכוי מעצר בחו"ל.  וכמו כן, הוסכם על ניכוי תקופת המעצר מאז הסגרתו. זאת על פי ההלכה המקובלת בעניין זה.  בנוסף יוטל על הנאשם מאסר על תנאי על פי שיקול דעת של בית המשפט".

וכך, אחת מפרשות השחיתות, השוחד, המרמה והפרת האמונים, מהגדולות שנחשפו בישראל, נסגרת בקול ענות חלושה. אם יקבל בית המשפט את עסקת הטיעון הזו, יישב כהן בכלא קצת פחות מארבע שנים לאחר ניכוי שליש מעונשו.

כתב האישום המקורי התייחס לשלוש פרשות ובהן הואשם כהן בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים בפרשת רוגוזין (רכישת קרקע ע"י חברת החשמל במחיר הגבוה המרבי); לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים של עובד ציבור בפרשת סימנס (פעל לזכייתה של חברת סימנס במכרז של חברת החשמל לרכישת 3 טורבינות גז); קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד וגרם להכללת פרטים מטעים בדו"חות כספיים בפרשת ספאנלס; כמו כן הואשם כהן בעבירות של שיבוש מהלכי משפט.

היום, במסגרת עסקת הטיעון, נותרו שלושה אישומים עם סעפי אישום בודדים בלבד. בפרשת רוגוזין – בסעיף של עבירת מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור; פרשת סימנס – בסעיף של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים של עובד ציבור; כנ"ל ביחס לאישום השלישי; ולבסוף – שיבוש מהלכי משפט. איש מעובדי הציבור, כמו מנכ"ל חברת החשמל דאז, רפי פלד, יו"ר הדירקטוריון בחברת חשמל, עדי אמורי, ולאחריו גד יעקובי וחברי דירקטוריון נוספים, לא שילם שום מחיר ציבורי ואיש לא נבר ציבורית בפרשה זו.

נראה כי אם תתקבל עסקת הטיעון, ייצא דן כהן בעוד כארבע שנים או פחות מכותלי הכלא כשהוא אדם עשיר, כאשר לא מעט בכירים חבים לו תודה על כך שלא פצה את פיו בעת חקירתו.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן