Skip to content

סימני הרוח: מחלת ה'עוד'

יש קשר ישיר בין שכחת ילדים במכוניות לבין החלטת האיחוד האירופאי להטיל סנקציות על עסקים מעבר לקו הירוק, והוא נוגע ישירות בצורך הבלתי מסופק של כולנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע האחרון היה סוער מאירועים שונים ורבים, שעל פניו אינם קשורים זה לזה. הימים התחילו עם שני מקרים, יום אחר יום, בהם אבות שכחו את ילדיהם למוות בתוך מכונית סגורה. ימים ספורים לאחר מכן הגיעה הודעת האיחוד האירופאי, המטילה סנקציות על עסקים הפועלים מעבר לקו הירוק.

ילד במכונית סגורה (מגפון)
ילד במכונית סגורה (מגפון)

לכאורה, שני המקרים אינם קשורים זה לזה, אך ישנו קשר – והוא אינו טמון בהכרח בעובדה כי שני המקרים הללו התקיימו בהתנחלויות שונות. גם זה וגם זה באים ללמד אותנו לעצור את המירוץ בו אנו חיים ולהבין שאין עוגה שנולדה כדי להישאר שלמה.

שפע אפשרויות והזדמנויות

הורות היא הביטוי האולטימטיבי של הגשמה עצמית בעולמנו הצר, כמו גם ערך דתי חשוב ביותר הקשור קשר עמוק לפחד התהומי שלנו שבעוד רגע יבואו לכלותינו. בהתאם, הלחץ החברתי להביא ילדים לעולם מקיף את כל שכבות האוכלוסייה, דתיים וחילוניים, ימניים ושמאלניים, נשים וגברים.

אך החיים בתקופה זו שונים מאלו שהיו להורינו או לדורות שלפניהם. החיים המודרניים מציעים שלל אפשרויות של הנאה, חוויה וסיפוק. החל מקריירה מפותחת אותה אפשר לנהל כאן, כמו גם בעולם הרחב, דרך שלל מקומות לבקר בהם ולראות אותם, וכלה באפשרות המודרנית לטפל בעצמנו. שלוש אפשרויות שכמעט ולא היו קיימות בדורות שלפנינו, ההופכות את החיים המודרניים לעתירי הזדמנויות.

מרבית האנשים מנסים במידה כזו או אחרת להנות מכל העולמות. לא מוותרים על קריירה מפוארת בצד גידול הילדים, רוצים לטייל בכל מקום שהתקציב מאפשר – ואם עוד יש זמן, הולכים לטיפול כזה או אחר, וכמובן, מטפחים את הזוגיות.

זו צורת חיים לחוצה, אינטנסיבית, אותה מאמצות נשים רבות בצד לא מעט גברים. אפשר גם וגם, אומרים רבים מאיתנו. אך המקרים האחרונים בהם נשכחו הילדים למות ברכב, הם דוגמא מצויינת למחיר הכבד שאנו משלמים על המחלה בה כולנו חולים – מחלת ה'עוד'.

חיים לחוצים ושטחיים

הנה האמת שצריך להיזכר בה: יש מחיר לריבוי יעדים, מטרות ומשימות. יש לנו מלאי מוגבל של אנרגיה וגם הזמן שלנו קצוב, ואיננו יכולים להקדיש את כל כולנו לכול תחום בחיים ללא גבול.

המחיר במרבית המקרים יהיה קודם כל מתח ולחץ. בהמשך, המחיר עשוי להופיע בצורה של שטחיות. כאשר הזמן מוגבל יש קושי להכנס לעומקם של דברים, להתמסר אליהם ולפתח אותם. השטחיות תופיע בתחום כזה או אחר; כלומר, יהיו תחומים שלמרות מאמצינו ורצוננו, לא נצליח להיות בהם בתשומת לב מלאה.

כך קרה במקרים האחרונים בהם נשכחו הילדים – הורים הלחוצים בעבודה, המגדלים כמה וכמה ילדים, הפועלים במקביל בקהילה ומתחזקים בית ואישה, ישכחו בשלב מסוים משהו. אם לא פגישה חשובה אז את הילד ברכב.

לקבל סיפוק ממקור אחר

כל זה קשור גם להחלטת האיחוד האירופאי להטיל סנקציות על פעילות עסקית בשטחים. זו אולי צבועה בצבעים רבים של צביעות, אך יש בה גם מסר שחשוב ללמוד ממנו.

ישראל מנסה כל העת להנות מכל העולמות. לכבוש שטחים כאחרונת הברברים, אך לקבל מעמד שווה בעולם המערבי המתוקן; לשלוט במיליוני ערבים בניגוד לרצונם, אך לצאת נגד מדינות העושות בדיוק את זה; להחזיק בנשק גרעיני רב עוצמה, אך לאסור על מדינות אחרות לעשות בדיוק את אותו הדבר.

המדינה היא השתקפות של תושביה והשיעור נוגע בכולנו – בשלב מסוים כדאי וחשוב לבחור. לכל פעולה שלנו יש מחיר, גדול יותר או פחות, והניסיון שלנו לחיות בכל העולמות בו זמנית אינו אפשרי.

עלינו לחזור אל חוסר הסיפוק המנהל את כולנו ולהיזכר, כי הישגים חומריים – ילדים, תארים, נסיעות וגם שטחים והתנחלויות – אינם מביאים לנו אושר וסיפוק הנשארים לאורך זמן. הסיפוק האמיתי נמצא בתוכנו פנימה ורק אנחנו יכולים לתת אותו לעצמנו.

* הכותב הינו מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן