Skip to content

בארוחה חגיגית נפתחו אמש בוושינגטון השיחות בין ישראל לפלסטינים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פרסם הודעה מיוחדת לקראת פתיחת השיחות בין משלחות ישראל והפלסטינים. אני מקווה שגם הישראלים וגם הפלסטינים יפנו לשיחות הללו בתום לב ובנחישות מתמשכת. ארה"ב תתמוך בצדדים לאורך כל המשא ומתן במטרה להגיע לשתי מדינות, החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בוושינגטון נפתחו הלילה שיחות השלום בין ישראל והפלסטינים בארוחת ערב חגיגית, שאותה אירח שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בבניין מחלקת המדינה. בארוחה השתתפו חברי שתי משלחות המו"מ בראשות ציפי לבני וסאיב עריקאת וכן השליח האמריקני המיוחד, המתווך בשיחות, מרטין אינדיק, שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר.

השיחות יימשכו היום בוושינגטון במאמץ לקבוע מסגרת וסדר יום לשיחות. בסך הכל אמור המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים, להימשך תשעה חודשים. השיחות תתקיימנה בעיקר במזרח התיכון.

פגישת המשלחות הלילה, בארוחת הערב בסטייט דיפרטמנט (צילום: עמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב בישראל)
פגישת המשלחות הלילה, בארוחת הערב בסטייט דיפרטמנט (צילום: עמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב בישראל)

נשיא המדינה שמעון פרס, המבקר בלטביה ובליטא, התייחס הבוקר לפתיחת השיחות המדיניות בוושינגטון בפגישתו עם יו"ר הפרלמנט הלטבי. "אני מברך על פתיחת השיחות", אמר. "במשך 65 שנות קיומה של מדינת ישראל, שנאלצה להילחם שבע מלחמות, תמיד שאפנו לשלום ולדמוקרטיה. אמש נפתחו השיחות ואנו מקווים לטוב ביותר".

פרס הדגיש כי שאיפתה של ישראל ומטרת השיחות היא כי יקומו שתי מדינות לשני עמים, שיחיו זו לצד זו בשיתוף פעולה כלכלי ומדעי. "אני מברך על כך שמזכיר המדינה קרי שילב תכנית כלכלית בנוסף לתכניתו המדינית לשלום שתוכל לסייע לאזרחים הפלסטינים לצאת מהעוני, מהבעיות הקיומיות, ולהגיע לרווחה לשגשוג באזור כולו", אמר הנשיא.

אמש שוחח הנשיא פרס עם השליח המיוחד של ארצות הברית למשא ומתן מרטין אינדיק. הנשיא ברך את אינדיק על משימתו החשובה ואמר: "לקחת על עצמך משימה חשובה מאין כמוה ואני מודה לך על כך. אנו מחזיקים אצבעות להצלחתך ולהתקדמות המשא ומתן שיביא פתרון של שלום לשני הצדדים".

לפני כן פרסם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודעה מיוחדת שבה אמר: "אני שמח שראש הממשלה נתניהו והנשיא עבאס קיבלו את הזמנתו של המזכיר קרי לחידוש המו"מ על הסדר קבע באופן רשמי ושלחו צוותי משא ומתן בכירים בוושינגטון לסיבוב הראשון של פגישות. זהו צעד מבטיח קדימה, אם כי עבודה קשה והחלטות קשות עוד לפנינו".

בהודעה המיוחדת שפרסם הבית הלבן נאמר עוד: "העבודה הקשה ביותר במשא והמתן הזה עוד לפנינו, ואני מקווה שגם הישראלים וגם הפלסטינים יפנו לשיחות הללו בתום לב ובנחישות מתמשכת. ארה"ב תתמוך בצדדים לאורך כל המשא ומתן במטרה להגיע לשתי מדינות, החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון".

"עבודה קשה והחלטות קשות". אובמה (צילום: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)
"עבודה קשה והחלטות קשות". אובמה (צילום: Official-White-House-Photo-by-Pete-Souza)

אובמה שיבח בהודעתו את מזכיר המדינה קרי על "עבודתו הבלתי נלאית" וגם את ראש הממשלה נתניהו ואת אבו מאזן על הסכמתם לשבת סביב שולחן הדיונים. "במהלך הביקור שלי לאזור, חוויתי תשוקה עמוקה לשלום הן מצד הישראלים והן מצד הפלשתינים אשר חיזקה את האמונה שלי ששלום הוא אפשרי והכרחי", אומר אובמה. בסיום דבריו בירך נשיא ארה"ב אובמה גם את מרטין אינדיק, שמונה להוביל את צוות המשא ומתן בארה"ב כשליח מיוחד. "הוא מביא עימו ניסיון ייחודי ותובנה לתפקיד זה, שיאפשרו לו לתרום באופן מיידי לתהליך", נאמר בהודעתו של אובמה.

לפני ההודעה המיוחדת שפרסם נשיא ארה"ב, קיים מזכיר המדינה ג'ון קרי מסיבת עיתונאים, שבה הציג רשמית את מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארצות הברית בישראל, כשליח האמריקני המיוחד למשא ומתן. "אין זה סוד שאנו ניצבים בפני תהליך קשה מאוד. אין זה סוד שאנו נידרש להחלטות והכרעות לא קלות במהלך הדרך", אמר קרי.

בטרם הגיעו לוושינגטון נפגשו שרת המשפטים, ציפי לבני ושליחו המיוחד של ראש הממשלה, יצחק מולכו עם מזכ״ל האו״ם באן קי מון. "זו הייתה פגישה חשובה", כתבה לבני בעמוד הפייסבוק שלה. "לאו״ם יש תפקיד חשוב במהלך במשא ומתן – בין היתר, לתמוך בכך שהצדדים הם שינסחו בעצמם את העקרונות החשובים להם ושלא ינקטו צעדים חד צדדיים. המשא ומתן שנפתח היום הוא הדרך היחידה לקדם את העיקרון של שתי מדינות לאום. אין דרך אחרת. יהיה קשה ורווי מכשולים, אבל מוטל עלינו לנסות להגיע להסדר".

בהודעתה מביעה לבני שמחה על מינויו של אינדיק לשליח האמריקני החדש-ישן לשיחות. "מרטין אינדיק הוא מדינאי מוכשר ומנוסה. הוא מכיר את הסכסוך מקרוב. הוא מכיר כל שעל וכל מכשול. והוא מאמין שאפשר לפתור אותו. וזה מה שחשוב. אני אשמח לעבוד איתו".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן