Skip to content

זמזום הדבורה הולך ונחלש

מושבות שלמות של דבורים נעלמות בזו אחר זו בקצב הולך וגדל. היעלמותם פוגעת בתוצרת החקלאית. בחודש שעבר התקיימה הוועידה השנתית לחקר "הפרעת התמוטטות המושבות" (CCD) של הדבורים, בחסותה של ענקית הכימיקלים ויצרנית הזרעים מונסנטו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קול זמזום דבורי הדבש בעולם הולך ונחלש בשל דילול אוכלוסייתן. מסיבות מסתוריות, אשר עדיין לא ברורות לגמרי לעולם המדע, מושבות שלמות של דבורים נעלמות בזו אחר זו בקצב הולך וגדל. תופעה מדאיגה זו נדחקת לשולי החדשות למרות שהיא נוגעת לכל אחד ואחת מאיתנו. למעשה, הדבורים הפועלות, נושאות על כתפיהן, או נכון יותר על כנפיהן, אחריות כבדה מנשוא בכל הקשור להתפתחות התעשייה החקלאית. עד כמה כבדה?

תשובה לכך סיפק משרד החקלאות האמריקאי שהעריך בעבר, כי כל נגיסה שלישית שאנו צורכים בתזונה שלנו תלוי בהאבקת דבורי הדבש. ההסבר לכך קשור לעובדה שהרבייה הטבעית של צמחי הזרע מתבצעת באמצעות האבקה. לחרקים ולדבורים בפרט, ישנו תפקיד מפתח בתהליך זה. הדבורים נחשבות למאביקים המתוחכמים ביותר בעולם החרקים, ועל כן מינים רבים של גידולים מנצלים זאת. חוקרים ניסו לכמת את תרומת עבודת האבקה של דבורי הדבש לגידולי הפירות למונחי כסף, והסכום אליו הגיעו נאמד בכ-15 מיליארד דולר לשנה.

ועידה לחקר ההתמוטטות

בחודש שעבר התקיימה הוועידה השנתית לחקר "הפרעת התמוטטות המושבות" (CCD) של הדבורים, בחסותה של ענקית הכימיקלים ויצרנית הזרעים מונסנטו (סימול: MON). הפסגה שהתקיימה שלושה ימים, הפגישה בין אנשי אקדמיה, תעשייה, יועצים, ונציגי ארגונים ממשלתיים כדי לדון בבעיה הבוערת. גורמים מקצועיים בארה"ב מעריכים, כי תופעת היעלמותן ומותן של דבורות הדבש מאיימת להשמיד את עולם החקלאות בארה"ב. רק בשנה שעברה דיווחו מגדלי הדבורים בארה"ב, כי שליש מכוורות הדבורים ננטשו. ההערכה עד כה היא, כי בשנים האחרונות, ההפסדים הקשורים ל-CCD נאמדים בכ-75 מיליארד דולר.

גיבורה וגם נאשמת

מונסנטו, במבט ראשון מצטיירת כגיבורה והמושיעה של הדבורים, על כך שהיא מממנת את הוועידה ומחקרים הקשורים לתופעה, אולם בו בזמן היא גם נחשבת לאחת הנאשמות הפוטנציאליות להיעלמות הדבורים, בשל חומרי ההדברה שהיא מפתחת. מדענים העוסקים בחקר מותן המסתורי של הדבורים העלו מספר השערות נוספות לתופעה: זיהום, וירוס, שינויים במזג האוויר, קרינה סלולארית המשבשת את כושר הניווט של הדבורים, שינויים בתזונת הדבורים ועוד.

התדלדלות הסחורות החקלאיות

מאחר שדבורי הדבש הינן חוליה חשובה באקולוגיה ובשרשרת המזון של האנושות, קיימת סכנה להידלדלות התוצרת של הסחורות החקלאיות התלויות בפעילות ההאבקה של הדבורים. כפועל יוצא מכך, ככל שההיצע יורד והביקוש נותר כשהיה או אף עולה, כך המחיר עולה. דוגמא לסחורה חקלאית שמחירה עלה בשנה האחרונה בלי קשר להיכחדות הדבורים היא מיץ תפוזים. מראשית השנה עלה מחירו מיץ תפוזים בבורסת הסחורות בכ-20%, בעוד שמחיר המתכות היקרות, כדוגמת הזהב ירד ב-25%.

שינויים בביקושים לתוצרת חקלאית

כבודן של הדבורים הקטנות במקומו מונח, אף פרט לחשיבותן העצומה ישנן סיבות רבות המשפיעות על שינויים בביקושים לתוצרת החקלאית. מצד אחד, לעלייה בביקושים לתוצרת החקלאית תורמות מגמות מאקרו כגון הגידול המתמיד באוכלוסיית העולם, אסונות טבע, שינויים קיצוניים באקלים, והתחממות כדור הארץ. בו בזמן, הטכנולוגיה והמדע החקלאי הגיעו בשנים האחרונות לפריצות דרך בכל הקשור להגברת התוצרת החקלאית בתנאי מצוקה שונים. אולם עד שבעיית הרעב בעולם תיפתר, תעשייה זו תמשיך להראות בשנים הקרובות כמו זו שאנו מכירים כיום.

תעודות ETF

דרך אפשרית לחשיפה לתחום ההשקעה בתעשייה החקלאית הינה באמצאות השקעה בתעודות ETF – Exchange Traded Fund העוקבות אחר ביצועי החברות הפעולות בתחום זה. דוגמא לכך היא התעודה Market Vectors Agribusiness (סימול: MOO). מדובר בתעודה בעלת שווי שוק של 4.66 מיליארד דולר. מאז סוף 2008 השיגה תעודה זו תשואה של 84% בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-75.7%. נציין כי, העלייה של התעודה הנ"ל לוותה בתנודתיות רבה לכל אורך חמש השנים האחרונות, בעוד שמדד S&P 500 חווה תנודתיות פחותה יותר. מראשית השנה תעודה זו רשמה תשואה שלילית בשיעור של 5.9% בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-18.4%.

שורה תחתונה: בשנים הקרובות החוקרים של תופעת היעלמות הדבורים לא הולכים "ללקק דבש", שכן ממתינה להם מלאכה רבה. עד שלא תימצא פריצת דרך בפיצוח התופעה, מניעת התפתחותה ואף השבת המצב לקדמותו, עתיד תעשיית המזון צפוי לחוות שינויים רבים בצד ההיצע.

נסיים בנבואתו של אלברט איינשטיין, אשר טען כי אם הדבורים ייעלמו מן העולם, יוותרו למין האנושי רק 4 שנות קיום.

הכותב הוא אנליסט המחקר של אינפיניטי

1 Comment

  1. פנינה כץ
    12 באוגוסט 2013 @ 9:14

    לשם פרופורציה, זה הרבה יותר מדאיג מהבעיה שלנו עם הפלסטינים, המצב הכלכלי והבלי העולם.
    צפיתי בכתבה מדהימה בנושא ואיך מנסים לשקם איזורים שלמים שנפגעו מכימיקלים כנראה, במערב התיכון שם ההיעלמות של דבורי הדבש כבר עשתה נזקי שרשרת על חקלאות..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן