Skip to content

ישראל מאיימת לפרוש מתכנית המו"פ האירופית אם לא יושגו הבנות

סבב השיחות הראשון בין האיחוד האירופי וישראל על השתתפותה של ישראל ב-Horizon 2020, התקיים היום בישראל. כבר בסבב הראשון הבהירה ישראל כי תשתתף בתכנית המו"פ, רק אם תימצא הדרך להגיע להבנות חיוביות, בנוגע להגבלות שהטילה אירופה על שיתוף הפעולה עם כל המוסדות והגופים מעבר לקו הירוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סבב השיחות הראשון בין האיחוד האירופי וישראל על השתתפותה של ישראל ב-Horizon 2020"", התקיים היום בישראל. המדובר בתכנית המסגרת למחקר ולחדשנות, שתימשך עד שנת 2020.

הדיונים היום התמקדו בגיבוש סעיפי מזכר ההבנות שבו, בסיכומו של המו"מ, יפורטו הכללים והנהלים להשתתפותה של ישראל, כולל ההיבטים הכספיים. כבר בתחילת המושב הראשון של הדיונים הציג הצד הישראלי עמדה לפיה ישראל רואה בחומרה  את הקווים המנחים הפנימיים שאימצה הנציבות האירופית, בנוגע לתחולה הטריטוריאלית של ההסכמים עם ישראל. עפ"י קווים אלה יוחרגו מההסכמים עם אירופה כל הגופים והמוסדות מעבר לקו הירוק – כולל ברמת הגולן ובמזרח ירושלים.

דף הבית באתר האינטרנט של "הורייזן 2020"
דף הבית באתר האינטרנט של "הורייזן 2020"

 ישראל הבהירה בשיחות כי היא מקווה, שתימצא הדרך להגיע להבנות חיוביות – בנוגע לאופן יישומם של הקווים המנחים, כך שהשתתפותה של ישראל בתוכנית תתאפשר. בדיונים הודגש, כי במידה שהבנות כאלו לא תושגנה, ישראל לא תוכל להצטרף לתוכנית המו"פ האירופית. הסבב הבא של הדיונים יימשך בבריסל.

ישראל כבר הייתה חברה בתכנית המסגרת השביעית למחקר ופיתוח טכנולוגי. במסגרת תכנית המו"פ  "Horizon 2020", יועמד מימון של האיחוד האירופי לפעילויות מחקר וחדשנות. התכנית  תהיה פתוחה להצטרפותן של מדינות שלישיות שהיו חברות בתכנית המסגרת השביעית. על האיחוד האירופי וישראל להסכים ביניהם על התנאים לחברות כזאת, הכוללים השתתפות כספית של מדיניות שלישיות לתכנית Horizon 2020. לצורך כך, מקיימים האיחוד האירופי וישראל משא ומתן על מזכר הבנה.

ישראל משתתפת בתכניות האירופיות למחקר ופיתוח מאז 1996 ותרומתה זכתה לאורך השנים להערכה רבה מצד החברות וגופי המחקר האירופיים, בעיקר בכל הקשור לכיווני מחקר פורצי דרך ולחדשנות.

 בקהילייה המדעית רואים בדאגה רבה את האפשרות כי ישראל לא תשתתף בתכנית המחקר והפיתוח "הורייזן 2020" ואומרים כי אי השתתפות בתכנית הזאת תגרום לפגיעה קשה בשותפויות המדעיות של ישראל עם אירופה ובמעמדו של המדע הישראלי בעולם.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן