Skip to content

בני משפחות שכולות במכתב לג'ון קרי: "פגוש אותנו"

דוברת מטעם מחלקת המדינה אישרה כי המכתב הגיע ליעדו וכי במשרד החוץ האמריקני שוקלים כיצד להשיב לו. הדוברת הוסיפה עוד כי היא מכבדת את "זכותה הבלעדית של ממשלת ישראל להחליט החלטות כאלה והדגישה כי "ישראל לבדה החליטה לשחרר את האסירים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בני משפחות שכולות, שאיבדו את יקיריהן בפיגועי טרור, פנו היום למזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי – וביקשו להיפגש עמו, כדי לנסות ולשכנעו, לחדול משחרור המחבלים הרוצחים מהכלא, כדרך להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. על המכתב חתומים עשרות בני משפחה.

דוברת מטעם הסטייט דיפרטמנט אישרה כי המכתב הגיע ליעדו וכי במשרד החוץ האמריקני שוקלים כיצד להשיב לו. הדוברת הוסיפה עוד כי היא מכבדת את "זכותה הבלעדית של ממשלת ישראל להחליט החלטות כאלה והדגישה כי "ישראל לבדה החליטה לשחרר את האסירים".

וזו לשון מכתב המשפחות השכולות למזכיר המדינה:

"בעידודך וביוזמתך ממשלת ישראל החליטה לשחרר, החל מהשבוע, למעלה ממאה מחבלים מורשעים, כמעט כולם הורשעו ברצח ישראלים. אנחנו החתומים על מכתב זה, ישראלים שאיבדו את יקיריהם בפעולות טרור כמו אלה שהמחבלים המשוחררים הורשעו בהם. ההחלטה לשחרר מחבלים אלה היא טעות טרגית. הצדק וההיגיון מחייבים שיש לחזור מהחלטה זו.

"המחבלים שנמצאו אשמים במעשי טבח, יוצאים לחופשי גאים במעשיהם. במקום שילכו בשקט למקומותיהם ויודו למזלם הטוב על שחרורם, מנהיגיהם, הרשות הפלסטינית בהנהגת מחמוד עבאס (אבו מאזן) מציגים אותם כגיבורים ומבקשים מהעולם כולו להתייחס אליהם כך. הדם שנשפך של יהודים וערבים חפים מפשע מוצג לרחוב הפלסטיני כהוכחה של אומץ ושל גבורה. זה עיוות חולני של המציאות.

הפגנת "דם על הידיים" של המשפחות השכולות שלשום. "תן לנו להסביר לך", כתבו לג'ון קרי (צילום: נירה ידין)
הפגנת "דם על הידיים" של המשפחות השכולות שלשום. "תן לנו להסביר לך", כתבו לג'ון קרי (צילום: נירה ידין)

"מאז שעסקה זו הוצעה לראשונה, אנו תוהים מה הביא את מנהיגי ישראל להסכים לעסקה שכזו? מה הביא את בנימין נתניהו, כותב הספר 'המלחמה בטרור: איך דמוקרטיות יכולות להביס את הטרור', רב מכר אשר מסביר למדינות העולם שהן יוכלו להביס את הטרור רק אם יסרבו להיכנע לו, מה הביא את נתניהו לבגוד ברעיון המרכזי שהוא עצמו העלה ואשר הנחה אותו בקריירה הפוליטית שלו?

"הנימוקים נגד שחרור מחבלים הם רבים. מבחינה ביטחונית ידוע שרבים מהמחבלים המשוחררים חוזרים לטרור. במיוחד כאשר החברה הפלסטינית והמנהיגות הפלסטינית בראשות אבו מאזן דורשת ורואה ביציאתם לחופשי הצדקה למעשיהם הנוראים. החופש המוענק להם והחגיגות על שחרורם משמשות כצורה של הסתה ועידוד לדורות הבאים של המחבלים. כל דורשי רעתה של ישראל רואים כיצד ישראל מוכנה לשחרר את רוצחי ילדיה כדי לקבל זמן קצר של תקשורת עולמית אוהדת. ידוע כי כ-180 ישראלים נרצחו על ידי מחבלים ששוחררו מהכלא בעסקאות בעבר, "מחוות" של רצון טוב כאלה ואחרות.

"נימוק נוסף הוא החוק. אם בתי משפט גוזרים גזר דין על המחבלים והפוליטיקאים משחררים את המחבלים זמן רב לפני שהם מסיימים לרצות את אותו גזר דין, שלטון החוק ומעמד בתי המשפט מתערער. מכיוון שחוק ומשפט נמצא בבסיסה של הדמוקרטיה ובנפשה של כל חברה דמוקרטית, הדמורטיה בסכנה. הדמוקרטיה בישראל ובעולם המערבי כולו.

גילה מולכו שאחיה איאן פיינברג נרצח ע"י מחבלים, בהפגנת "דם על הידיים". גילה היא אחת מהחתומים על המכתב לקרי (צילום: דן בר דוב)
גילה מולכו שאחיה איאן פיינברג נרצח ע"י מחבלים, בהפגנת "דם על הידיים". גילה היא אחת מהחתומים על המכתב לקרי (צילום: דן בר דוב)

"ויש גם מסר חינוכי, גם אם מסר נוראי. בסרט דוקומנטרי של ערוץ 4 הבריטי, לפני מספר שנים, סרט שנקרא "במוחו של מחבל מתאבד", סרט שצולם בכלא הישראלי ואשר מראה ראיונות שנערכו עם מחבלים שנתפסו לפני ביצוע הפיגוע וכן אלה שהורשעו על הפקת פיגועי התאבדות. דבריהם הקרים אך הכנים של רוצחים אלה בסרט, מחזקים אצלנו את האמונה שזה טירוף לשחררם ולתת להם לחזור לכפריהם ועריהם.

"אחד מהמחבלים המרואיינים, מג'די עמרו, שנגזרו עליו 17 מאסרי עולם על חלקו בפיגוע באוטובוס 37 בחיפה, פיגוע אשר נהרגו בו שבעה עשר גברים, נשים וילדים, רבים מתוכם תלמידי בית ספר. עמרו הוא רוצחם של ילדיהם של חלק מהחותמים על מכתב זה. עמרו אומר למצלמה "אני לא דואג! אני לא אהיה בכלא עוד הרבה זמן, בקרוב אצא מהכלא ואחזור לטרור ולהרוג יהודים וישראלים", ואכן הוא שוחרר לפני שנתיים בעסקת גלעד שליט, עסקה שנעשתה על ידי ממשלת נתניהו הקודמת. עמרו ישב בכלא שמונה וחצי שנים על רצח של שבעה עשר ישראלים.

"סרט נוסף שנעשה בכלא הישראלי מראה מחבלת מורשעת, אחלאם תמימי, שנידונה לשישה עשר מאסרי עולם אומרת 'אני לא מצטערת על מה שעשיתי, אנחנו נשתחרר מהכיבוש ואז אני אשתחרר מהכלא', היא שוחררה גם כן בעסקת גלעד שליט, והיא אמרה על אלה שרצחה 'קיוויתי שירצחו יותר אנשים', תמימי רצחה את בנותיהם של מספר חתומים על מכתב זה. היום, מביתה בירדן, היא כוכבת טלויזיה בעלת תכנית לעולם הערבי, רוצחת זו היא היום מושא הערצה לאחרים. מסר השטנה שלה הוא 'הרצח היה מוצדק, עונש בכלא הישראלי הוא זמני ולא קשה, הטרור מנצח'.

מזכיר המדינה, ג'ון קרי. האם יסכים לקבל משלחת של המשפחות השכולות? (צילום: הסטייט דיפרטמנט)
מזכיר המדינה, ג'ון קרי. האם יסכים לקבל משלחת של המשפחות השכולות? (צילום: הסטייט דיפרטמנט)

"הפוליטיקאים הישראלים הזהירו לפני שנתיים שכל חזרה לטרור על ידי אלה ששוחררו יגרום למאסר מחודש באופן מיידי ולהשלמת העונש המקורי שהוטל על המחבל. הם אומרים את זה גם השבוע, אבל הדוגמא של תמימי מוכיחה כי אלה מילים ריקות מתוכן וכי הממשלה לא באמת מתכוונת לבצע אותן.

"הניסיונות לשחרר מחבלים מהכלא אומרים לנו משהו על החברה הפלסטינית ועל איך החברה הפלסטינית רואה אותם. איך מחבלים אלה מסמלים ניצחון במאבק נגד ישראל. סדרת שחרורים של פעילי אל קעידה בשבועות האחרונים אשר הביאה לשחרור מאות מחבלים של אל קעידה ברחבי העולם הערבי, שחרור שמראה עד כמה מחבלים אלה נחוצים וחשובים לתגבור פעולות הטרור וממשלת ישראל פשוט משחררת ומגישה את המחבלים שבכלא שלה על מגש של כסף ללא כל תמורה ממשית.

"הניסיון הכושל לשחרר את החייל החטוף נחשון וקסמן, בשנת 1994, הסתיים במותו של וקסמן ושל אחד המשחררים. מאז כל פעולה צבאית לשחרור חטופים מורדת מן השולחן כמסוכנת מידי. לישראלים נאמר ששחרור מחבלים הוא האופציה היחידה. סקר שנעשה בישראל לפני העסקה הנוכחית מראה כי ישראלים רואים את העסקה כגרועה וכמיותרת. שמונים אחוזים מהישראלים סבורים כי אין לקיים עסקה זו ואין לשחרר מחבלים רוצחים. הממשלה למרות ההתנגדות הציבורית קיבלה את ההחלטה לשחרר והתעלמה מרצון הציבור.

"אנו נותרים עם הרבה שאלות וללא תשובות. הכאב העמוק שבתוכנו מבטא לא רק את הכאב והאבדן הפרטי שלנו אלא גם את הסיכוי והצפי שיהיו עוד קרבנות בעתיד במעשי טרור שיסכנו את החברה הישראלית ויגדילו את מספרם של משפחות שכמונו, משפחות שאיבדו ילדים, הורים, יקירים במעשי רצח של מחבלים פלסטינים.

"אנו פונים לממשל האמריקאי שמנהיגיו גרמו לממשלת ישראל לקבל החלטה כואבת ומזיקה זו שכבר עכשיו, עוד לפני שבוצעה, קולות ערביים מוזילים ומבזים אותה. אנו פונים אליך, שר החוץ של ארה"ב, ולחבריך בממשל אובמה, לא תמצאו בשום מקום ובודאי בישראל אזרחים רגילים, אשר מייחלים יותר מאיתנו לשלום ומאמינים בפשרות כואבות ובויתורים הדדים במאבק להשגת השלום. אנו שילמנו מחיר נורא במאבק ארוך השנים הזה, אנו יודעים כי הוא חייב להסתיים. אנו גם יודעים כי התהליך לסיום הסכסוך אינו יכול להיבנות על יסודות רעועים של תהילת המחבלים הרוצחים שמטרותיהם היו מסעדות ואוטובוסים והילדים שהיו בהם. כל ניסיון לחשוב אחרת מציב מכשול וחסרון קריטי בתכנית ובתהליך להביא סוף לשנאה ולמוות.

"שר החוץ קרי, פגוש אותנו. תן לנו להסביר לך למה הפיכת רוצחי ילדינו לגיבורים ול'לוחמי חופש' אינו יכול להיות חלק מכל תהליך ומהלך שאינו מתאים ואינו מביא כבוד למעצמה הרואה עצמה כמוסרית ונושאת דגל המוסר כמו ארה"ב. עדיין לא מאוחר. אנו מבקשים שתפנה מזמנך היקר ותיפגש עם קבוצה קטנה של נציגים שלנו בביקורך הבא לאיזור. אנו מבקשים בכל לשון של בקשה שתתחבר מחדש למימד האנושי של התהליך שהתחלת כאן".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן