Skip to content

תחום כלי השיט הבלתי מאוישים צומח במהירות

כך קובעת חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן. לדבריה, הצורך של ישראל להגן על חופיה מפני איומים א-סימטריים מעזה ולבנון, במקביל לשמירה על תגליות הגז החדשות בים התיכון מחופי ישראל, מניע את הצמיחה המקומית בתחום זה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כלי שיט בלתי מאוישים – כשב"מ (USV's – Unmanned Surface Vehicles) עדיין מפגרים בהרבה מאחורי מקביליהם האוויריים כלי טיס בלתי מאויישים – כטב"מ (Unmanned Aerial Vehicles – UAV's) ביכולות הטכניות, בטכנולוגיות ובאפשרויות הפריסה, אך יחד עם זאת איומים חדשים, יכולתם להציג תועלת גדולה יותר ביחס לעלותם ופיתוחים טכנולוגיים חדשים, מניעים צמיחה מהירה בשוק זה – כך מתברר ממחקר חדש של חברת הייעוץ והמחקר הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן (Frost & Sullivan).

גם לצורכי ביטחון לאומי

הכשב"מים עשויים להחליף את השימוש בכלי שיט מאוישים לא רק לצרכי הגנה, אלא גם לצורכי ביטחון לאומי (HLS), אבטחה, ויישומים אזרחיים, כדוגמת פיקוח על כלי שיט, אכיפת חוק (הברחות סמים, פיראטיות) ואכיפת חוקים סביבתיים ותקנות דיג.

כאשר מאבטחים ומגנים על מתקנים אסטרטגיים בים, יכולים כשב"מים למלא את כל הדרישות של פתרון אבטחה הכולל – בניית תמונה ימית, מעקב וזיהוי, אימות והתראה ונטרול האיום. לכשב"מ יתרון חשוב נוסף על פני כלי שיט רגיל: ניתן לשגרו מהחוף, מספינות סיור וגם מהמתקן הימי עליו הוא מגן.

ישראל יצואנית גדולה בתחום

ישראל, שהוכרזה על ידי פרוסט אנד סאליבן לפני כמה חודשים כיצואנית הגדולה בעולם של כלי טיס בלתי מאוישים, לא זונחת את הפעילות בתחום זה. הצורך העיקרי של ישראל הוא להגן על חופי ישראל מפני איומים א-סימטריים (כלי שיט תמים לכאורה, שנועד למעשה לפגוע במטרות צבאיות ואזרחיות), במקביל להגנה על תגליות הגז החדשות בים התיכון, הממוקמות במרחק של כ-70 ק"מ מחופי ישראל. חברות ישראליות כבר פיתחו ומכרו כלים מסוג זה: ה-Protector מתוצרת רפאל נמצא בשימוש צה"ל, ובנוסף מפתחת אלביט את ה-Silver Marine, ואירונאוטיקס מפתחת את ה-SeaStar – שניהם על בסיס פלטפורמות של התעשיה האווירית הישראלית.

מפחיתים עלויות

"כשב"מים מפחיתים בצורה משמעותית את עלויות הסיור האנושי, ומסירים את הסיכון בפגיעה באנשי הצוות", אומר יקי ברנס, יועץ בחטיבת הביטחון של חברת פרוסט אנד סאליבן בישראל ובאירופה, אשר כתב את הדוח, "כשב"מים יכולים להישלח אל עבר כל כלי שיט על מנת לבדוק האם הוא מהווה איום צבאי או אזרחי – כדוגמת אניות פיראטים, או סירות המשמשות להגירה בלתי חוקית – ולהזעיק את ספינות הסיור המאוישות רק בעת הצורך".

איור 1: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בהגנה על אסדות גז

יתרונות גם בלוחמה סימטרית

בהיבט הלוחמה הסימטרית השילוב בין היתרונות הטקטיים של הכשב"מ, והטכנולוגיות החדשניות המותקנות על גביהם, הוא מהפכני ובעל פוטנציאל משמעותי בלוחמה הימית. כשב"מים יכולים לפעול כפלטפורמת זיהוי מטרות נוספת בתוך מערך של ספינות צי, ולקחת חלק פעיל בלחימה, כדוגמת שיגור טילי ים-ים. "בעוד לוחמה א-סימטרית עשויה להיות הסיבה העיקרית לפיתוח הכשב"מים, מספר חילות ים בעולם מזהים את היתרונות הסימטריים של כלי שיט רובוטיים", מציין ברנס.

לדבריו, "חילות הים של בריטניה וארה"ב, למשל, שוקלים את השימוש בטכנולוגיה זו לצורך איתור ספינות ואספקת מודיעין לכוחות הימיים, במיוחד בשילוב עם סוגים אחרים של מל"טים, כתמיכה במבצעים סודיים".

איור 2: שילוב כלי שיט בלתי מאוישים בקונספט הגנה היקפית מפני איומים

אתגרים מעכבים

עם זאת, קיימים עדיין כמה אתגרים המעכבים את "המהפכה הימית הבלתי מאוישת". אחד מהם הוא הקיצוץ בתקציבי הביטחון, הנגזר מהמיתון הכלכלי בעולם. בחלק מהמקומות נפגעות תוכניות הנוגעות לאבטחה וביטחון לאומי כיוון שאין רשות מרכזית האמונה על רכש לטובת תוכניות אלו, ובמקרים רבים לא קיימות חקיקה ורגולציה לניהול מעבר בטוח של נתיבים ימיים, עובדה המקשה על קבלת החלטות למימון תוכניות הגנה שכאלה. ועדיין, הצפי בתעשייה הוא ששילוב בין התקדמות הפיתוחים הטכנולוגיים, וטיפול בנושאים הרגולאטורים, יאפשר לפתח יישומים רבים – הגנתיים ואחרים – עבור כשב"מים.

אתגרים טכנולוגים

בנוסף לאתגרים המימוניים והחוקיים, ישנם כמה אתגרים טכניים וטכנולוגיים שכלי השיט הבלתי מאוישים נדרשים להתגבר עליהם. האתגר המרכזי הוא בעיית התקשורת – איבוד תקשורת עם כשב"מ עלול לגרום לאי התמצאות מוחלטת של כלי השיט, ולהציב אותו בסכנה אמיתית של התנגשות בכלי שיט אחר. זאת ועוד, חוסר היכולת להגיב בזמן אמת כאשר עולה הצורך לעשות זאת מהווה חסרון אדיר. אתגר נוסף הוא מידותיהם הזעירות של הכשב"מים, הדורשות יכולות מסויימות ממקורות האנרגיה שלהם. כך, למשל, הסוללות המוטמעות בכשב"מ נדרשות לספק חשמל למכ"ם, למערכת ניווט לוויינית ומערכות ניווט אחרות, כמו גם למחשבים, ציוד אלקטרו-אופטי, כלי נשק, מייצבים ועוד.

פרוסט אנד סאליבן

פרוסט אנד סאליבן, חברת הייעוץ והמחקר הרב-תחומית מספקת למנהלים ומקבלי החלטות שירותי יעוץ, מחקר ייעודי, וכן תכנון ויישום אסטרטגיות צמיחה לחברות תעשייה, היי-טק וארגונים נוספים. החברה ממנפת 52 שנות ניסיון בסיוע לצמיחתם של אלפי חברות בינלאומיות, חברות הזנק גופי השקעה וארגונים מובילים, לרבות באמצעות זיהוי הזדמנויות ומנועי צמיחה בשוק העולמי ותמיכה מבוססת מחקר ומומחיות בתהליכי קבלת החלטות אסטרטגיות.

החברה פועלת ב-44 סניפים בעולם הפרושים בשש יבשות ומעסיקה יותר מ-1,800 יועצים, אנליסטים, כלכלנים ומומחים אחרים. שירותי החברה כוללים יעוץ לתכנון וליישום אסטרטגיות צמיחה, לרבות מיזוגים ורכישות, התרחבות גיאוגרפית, מחקר טכנולוגי, מחקר שוק, בדיקת נאותות, מחקר כלכלי, סקרי שוק, סיוע בגיוס הון ובניית אסטרטגיה עסקית. לחברה חטיבות גלובאליות, הכוללות מגוון מומחים, מחקרי מדף וניסיון ייעוצי בתחומי הביטחון והבטיחות, האלקטרוניקה והסנסורים, תעופה, טכנולוגיות מידע ותקשורת, בריאות, ועוד.

פעילות הייעוץ של פרוסט אנד סאליבן בישראל הוקמה בשנת 2006, ומאז ועד היום מלווה מאות חברות ישראליות ובינלאומיות במגוון תהליכי צמיחה. למנכ"ל פרוסט אנד סאליבן ישראל, ערן פלומין, ניסיון רב תחומי של 13 שנה בייעוץ אסטרטגי וניהולי, לרבות כמי שמוביל את פרקטיקת הייעוץ בחברה מאז הקמת הפעילות בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן