Skip to content

טעות אנוש גרמה להתרסקות מטוס פייפר נבאחו באילת

כך קבע חוקר התאונות הראשי. הטייס ביצע טעות אקראית של העברת ידית ברז דלק מנוע ימין למצב "OFF" וגרם בכך לכיבויו במהלך הנחיתה. כשניסה הטייס "ללכת סביב" הוא פתח את שתי מצערות המנועים כדי לקבל כוח מלא. מאחר ומנוע ימין לא פעל התגלגל המטוס וצלל לקרקע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טעות אנוש של הטייס גרמה להתרסקותו של מטוס הפייפר ליד שדה התעופה באילת לפני כחודש. כך קובע חוקר התאונות האוויריות הראשי של משרד התחבורה, עו"ד יצחק רז.

המטוס לאחר ההתרסקות. צוותי כיבוי אש מתיזים קצף על המטוס למניעת התלקחות (צילום באדיבות: ערב ערב)
המטוס לאחר ההתרסקות. צוותי כיבוי אש מתיזים קצף על המטוס למניעת התלקחות (צילום באדיבות: ערב ערב)

בתאונה שאhרעה ב-1 באוגוסט 2013 נהרג טייס המטוס ושני נוסעים נפצעו באורח קשה ובינוני, כשמטוס הפייפר הדו-מנועי מסוג נבאחו, התרסק סמוך לכביש הכניסה לאילת. במצבו של הנוסע שנפצע קשה חל שיפור, אך הוא עדיין אינו זוכר את התאונה ולכן החוקר הראשי עדיין לא שוחח עמו.

על פי דו"ח החוקר, לקראת הנחיתה, התכוון הטייס להעביר את ידיות ברזי אספקת הדלק מהמכלים החיצוניים למכלים הפנימיים. בעשותו כך סגר הטייס בטעות את ברז דלק מנוע ימין בהעבירו אותו למצב "OFF" וגרם בכך לכיבוי המנוע בתוך זמן קצר. לדברי החוקר הראשי, בנתוני ההנמכה והכוח שבהם היה מצוי המטוס וכאשר הפרופלור ממשיך להסתובב, כפי שקרה כאן, קשה מאוד לזהות שהמנוע כבה.

פענוח הקלטות קשר רדיו ומכ"ם

חוקר התאונות פיענח את הקלטות קשר הרדיו והמכ"ם לצורך ניתוח נסיבות התאונה. הקלטות אלה שימשו אותו לביצוע סימולציה ממוחשבת של תרחישים אפשריים לצורך קביעת תרחיש התאונה.

התברר, כי לקראת הנגיעה במסלול, החליט הטייס "ללכת סביב", ככל הנראה עקב הבנה שגויה של הנחיה שניתנה על ידי הפקח למטוס שאחריו. הטייס פתח את שתי המצערות לכוח מלא ומאחר שרק המנוע השמאלי פעל, נוצרה אסימטריה חריפה, בעטיה המטוס נכנס לפנייה אלכסונית חדה ובלתי נשלטת, מערבה, התגלגל וצלל אל הקרקע.

עו"ד יצחק רז הציג בשבוע שעבר, בפני משפחת הטייס שנהרג, את עיקרי דוח החקירה. הדוח המלא צפוי להתפרסם בתוך כמה שבועות.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן