Skip to content

ירידה בגירעון של הפעילות התקציבית

בתקופה ינואר-אוגוסט השנה הסתכם הגירעון הממשלתי בסך 12.9 מיליארד שקלים, לעומת גירעון בסך 17.6 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. עד חודש אוגוסט הסתכם הגירעון המצטבר ב-34.3 מיליארד שקלים שהם כ-3.3% מהתוצר בהגדרות המדידה החדשות של הלמ"ס. מאז חודש מרס הגירעון המצטבר קטן בהתמדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד. ממשיכים לעקוב בקפדנות אחר הנתונים
שר האוצר יאיר לפיד. ממשיכים לעקוב בקפדנות אחר הנתונים

בחודש אוגוסט השנה נמדד בפעילות התקציבית של הממשלה גירעון בסך של כ-2.5 מיליארד שקלים, לעומת גירעון בסך 4.5 מיליארד באוגוסט אשתקד. בתקופה ינואר – אוגוסט השנה הסתכם הגירעון הממשלתי בסך 12.9 מיליארד שקלים, לעומת גירעון בסך 17.6 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. בפעילות התקציבית למימון היה בחודש אוגוסט גירעון של כ-2.2 מיליארד שקלים.

מגמת הקיטון בגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים נמשכה גם באוגוסט: עד חודש אוגוסט הסתכם הגירעון המצטבר ב-34.3 מיליארד שקלים שהם כ-3.3% מהתוצר בהגדרות המדידה החדשות של הלמ"ס. הגירעון בשנת 2012 עמד על 3.9% מהתמ"ג, לעומת 4.2% בשיטת המדידה הישנה, בחודשים ינואר ופברואר 2013 עלה הגירעון המצטבר, אך מאז חודש מרס הגירעון המצטבר הולך וקטן בהתמדה.

הוצאות

החל מחודש אוגוסט פועלת הממשלה על פי התקציב שאושר על ידי הכנסת בסוף יולי. סך ההוצאות (ללא פירעון קרן) הסתכמו בחודש אוגוסט ב-23.3 מיליארד שקלים. מזה: הוצאות משרדי הממשלה 20.4 מיליארד שקלים ותשלומי ריבית 2.9 מיליארד שקלים. בחודש אוגוסט חלה ירידה עונתית בהוצאות משרדי הממשלה בהשוואה לחודשים יוני – יולי.

מתחילת השנה הסתכמו הוצאות משרדי הממשלה ב 155.9 מיליארד שקלים – עלייה של 4.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת עלייה שנתית מתוכננת של 8.8% בתקציב מאושר ב-2013 לעומת הביצוע בכל שנת 2012. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו לעומת אשתקד ב-5.9% והוצאות מערכת הביטחון ב-1.6%.

הכנסות

סך גביית המסים בחודש אוגוסט הסתכמה ב 18.6 מיליארד שקלים, לעומת 17.0 מיליארד שקלים באוגוסט אשתקד. בחודשים ינואר – אוגוסט הסתכמה גביית המסים ב-158.9 מיליארד שקלים, לעומת 146.6 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

המלווה מהמוסד לביטוח לאומי הסתכם בחודש אוגוסט בחצי מיליארד שקלים. סכום זה מבטא השקעה שלילית בסך של 2.0 מיליארד שקלים מתחילת השנה ביחס לפירעונות הקרן והריבית ששולמו למוסד.

תקבולי המענק הביטחוני הסתכמו בחודש אוגוסט ב-800 אלף שקל.

מימון הגירעון

בחודש אוגוסט היה גיוס ההון נטו (מקומי ובחו"ל) בסך של כ-5.0 מיליארד שקלים. תקבולים ממכירת קרקע ("הפרטה") הסתכמו ב-400 אלף שקל וכתוצאה מהפעילות התקציבית של הממשלה עלו יתרות הממשלה בבנקים בסך של כ 3.2 מיליארד שקלים.

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה לנתוני הירידה במדידת הגרעון, כי "המשמעת התקציבית מתחילה לתת אותותיה. נמשיך לנהוג באחריות. במשרד האוצר בוחנים את המשמעויות של השינוי בשיטת המדידה של התוצר ע"י הלמ"ס ואת השלכותיה.
שר האוצר, יאיר לפיד, אמר, כי הוא מברך על המגמה המסתמנת של צמצום הגרעון וטיפול בירושה הקשה שקיבל, והוסיף כי " יש להמשיך במדיניות של משמעת תקציבית על מנת שלא לחזור למצב הגירעוני הקשה שבו מצא את תקציב המדינה עם כניסתו לתפקיד.

השר אמר כי הוא וצמרת משרדו עוקבים בקפדנות וברציפות אחר הנתונים וכי בחודשים הקרובים תתקיים הערכת מצב לגבי נתוני התקציב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן