Skip to content

ברק קורא לשינוי שיטת המימשל – עכשיו!

שר הביטחון קורא לנצל שעת חסד ייחודית, ולשנות את שיטת הממשל בארץ. "עומק המשברים שמסביבנו, השיח הציבורי שיצרה המחאה החברתית וההתרחשויות הפוליטיות הפנימיות יצרו הזדמנות חד פעמית לשנות את שיטת הממשל", אומר שר הביטחון. שרוה"מ יפעל "לא על פי חישובי הישרדות של טווח קצר". נאה דרש, נאה לא קיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 שר הביטחון קורא לנצל שעת חסד ייחודית, ולשנות את שיטת הממשל בארץ. "עומק המשברים שמסביבנו, השיח הציבורי שיצרה המחאה החברתית וההתרחשויות הפוליטיות הפנימיות יצרו הזדמנות חד פעמית לשנות את שיטת הממשל", אומר שר הביטחון, הרוצה שרוה"מ יפעל "לא על פי חישובי הישרדות של טווח קצר

מאת צבי זינגר

שר הביטחון, אהוד ברק, ניצל הערב, את הבמה של כנס הרצליה, גם כדי לקרוא לראש הממשלה ולראשי המפלגות, להוביל מהלך לשינוי שיטת הממשל, וליישם את השיטה החדשה כבר בבחירות הקרובות.

"שינוי שיטת הממשל הוא תנאי הכרחי ליכולת של כל ממשלה לבצע שינויים יסודיים שיאפשרו צדק חברתי; קידום השוויון בנשיאה בנטל, חיזוק הלכידות החברתית ויצירת משילות אפקטיבית המבוססת על ראייה ארוכת טווח, אחריות ושקיפות", אמר ברק. "בשיטת הממשל הנוכחית הריבונות המעשית מופקעת מידי העם. היא נמצאת בידי הפוליטיקה הסקטוריאלית, לוביסטים ומומחי ספין. וכמובן בידי שיטת הפריימריז, שחרף כל הכוונות הטובות, יוצרת מציאות משחיתה".

אהוד ברק: להחליף את שיטת המימשל. צילום: ציפי מנשה

השר ברק קרא לחקיקה מהירה של שיטת ממשל חדשה שבאמצעותה יוכתר ביום הבחירות מנצח ברור שיקבל מהעם מנדט לפעול מבלי שחרב פוליטית תרחף כל העת מעל לראשו. "יש לנו כעת שעת חסד ייחודית, שמעטות היו כמוה בהיסטוריה של ישראל", אמר שר הביטחון. "עומק המשברים שמסביבנו, השיח הציבורי שיצרה המחאה החברתית וההתרחשויות הפוליטיות הפנימיות יצרו הזדמנות חד פעמית אולי, לשלב ידיים ולשנות את שיטת הממשל. כך נטפל לא רק בסימפטומים של כשלי השיטה אלא גם בשורש הבעיה. צריך להגיע לכך שרה"מ הנבחר יוכל לפעול על פי הבנתו את צרכי כלל הציבור לטווח ארוך, ולא על פי חישובי הישרדות של טווח קצר.

"אין ולא יהיה שינוי יסודי כל זמן שזהות ראש הממשלה, יהיה אשר יהיה, נקבעת על פי מידת הנדיבות שהוא מגלה לשותף השולי המעניק לו רוב של מעל 60 ח"כים", אמר ברק. "אין ולא יהיה שינוי יסודי כל זמן שזהות הח"כים עצמם נקבעת במידה רבה על פי מידת התמסרותם לקבוצות אינטרס, לקבלני קולות ולקבוצות לחץ בעלות עניין, הבוחשות במנגנוני המפלגות הגדולות".

ברק קרא לראש הממשלה ולראשי המפלגות הגדולות להוביל כבר בחודשים הקרובים את מהלך שינוי השיטה הפוליטית, באמצעות גיוס כלל הכוחות המרכזיים והציוניים בכנסת, התלכדות מאחורי היוזמה והובלת מהלך השינוי כבר בחודשים הקרובים. זאת באמצעות מהלך חקיקה מחייב שיביא לידי כך שהבחירות לכנסת הבאה יתקיימו בשיטה פוליטית חדשה.

שר הביטחון התייחס גם לנושא חוק טל והדגיש כי החוק הזה איננו רלוונטי עוד ואינו נותן מענה לדרישה הצודקת לשוויון בנטל. הוא הבהיר כי במשרד הביטחון מגבשים הצעת חוק ממשלתית המבוססת על כל שצה"ל בוחר וקובע מי ישרת בשרות חובה – וכל השאר משרתים שרות לאומי או אזרחי בקהילה במשך 8–12 חודש ובהמשך משתלבים בשוק העבודה.

עפ"י הצעת ברק משרתי החובה מעבר לשנה הראשונה יקבלו "גמול שרות" שיגיע בהדרגה לשכר המינימום, כך שיאפשר להם עם השחרור  לרכוש השכלה גבוהה, מקצוע ולהיכנס ברגל ימין לחיים האזרחיים.  לגבי החרדים, מעבר למכסה כוללת של  כ-2000 עד 3000 לומדי "תורתו אומנותו", שהם עילויים בתורה – כל השאר ישתלבו כאמור במעגלי השרות והעבודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן