Skip to content

ממ"ן תמשיך להפעיל את מסוף המטענים בנתב"ג

זכתה במכרז החדש של רשות שדות התעופה. רק אתמול הכריזה ההסתדרות סכסוך עבודה לעובדי ממ"ן מחשש שהחברה לא תזכה שוב במכרז ומקור פרנסתם של כ-500 עובדים יגדע. היום הפגינו עובדי ממ"ן מול משרדיה של רש"ת וועד עובדי רש"ת עיכב כמה טיסות לאות הזדהות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במכרז רשות שדות התעופה (רש"ת) לניהול והפעלת מסוף המטענים הכללי בנמל התעופה בן גוריון זכתה חברת ממ"ן. ועדת המכרזים העליונה ברש"ת, בראשותו של מנכ"ל החברה יעקב גנות, הודיעה על הזכייה במרכז לחברת ממ"ן והיא זו שתמשיך לנהל את מסוף המטענים הכללי בנתב"ג.

אתמול הכריזה ההסתדרות סכסוך עבודה לעובדי ממ"ן מחשש שהחברה לא תזכה שוב במכרז ומקור פרנסתם של כ-500 עובדים יגדע. היום, לפני שנודעו תוצאות המכרז, הפגינו עובדי ממ"ן מול המשרד הראשי של רש"ת בנתב"ג וועד עובדי רש"ת עיכב כמה טיסות, לאות הזדהות עם עובדי ממ"ן.

במסגרת ניהול מסוף המטען הכללי בנתב"ג תטפל ממ"ן במכלול השירותים למטעני יצוא ויבוא אוויריים, ותעמיס ותפרוק מטענים ממטוסי המטען המגיעים לנתב"ג.

פריקת מטענים במסוף המטענים הכללי בנתב"ג (צילום רש"ת)
פריקת מטענים במסוף המטענים הכללי בנתב"ג (צילום רש"ת)

סכסוך עבודה

אמש, לקראת סיום הליך המכרז הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה של עובדי ממ"ן.  זאת לאחר שעובדי ממ"ן פנו לבית המשפט' אשר דחה את תביעתם לכלול במכרז להפעלת מסוף המטענים הכללי בנתב"ג התנייה לפיה על הזוכה במכרז להעסיק את עובדי ממ"ן על פי הסכמי העבודה הקיבוציים עליהם הם חתומים.

בית המשפט לעניינים מנהלתיים קבע' כי "על רשות שדות התעופה לא חלה החובה להתערב בתנאי העסקת עובדים שיועסקו על ידי זוכה במכרז לרבות זהותם ותנאי שכרם , ולפיכך אין להלין על רש"ת שלא עשתה כן… לעובדי ממ"ן אין כל עדיפות להעסקתם ע"י הזוכה במכרז מול כל עובד אחר ואין בית המשפט יכול לכפות על הזוכה במכרז להעסיק את עובדי ממ"ן".

כמו כן קבע בית המשפט "שקבלת העתירה הייתה פוגמת בעיקרון השיוויון בין המציעים במכרז ועלולה הייתה להרתיע מתמודדים פוטנציאליים".

לסיום קבע בית המשפט, כי הסמכות לקבוע את תנאי המכרז הינה של וועדת המכרזים ורק במקרים חריגים יתערב בית המשפט בהחלטות אלה.

קודם לכן ן (24.7) פנו עובדי ממ"ן במאבקם לוועדת העבודה והרווחה בכנסת בבקשה להתערב בתנאי המכרז במטרה להבטיח את זכויות העובדים במסגרת המכרז. המשמעות, כי על הזוכה במכרז הייתה נכפית העסקתם של עובדי ממ"ן כאמור, בקשה אשר אין כל אפשרות להכלילה במסגרת הליכי מכרז תקינים. רש"ת כפי שעלה גם בבית המשפט מנועה הייתה מלהעתר לבקשת העובדים היות ומדובר במכרז מסחרי ולא במכרז קבלני. הרשות מחייבת את הזכיינים הפועלים במתקניה לעמוד בכל חוקי העבודה הנדרשים במדינת ישראל, אך מנועה מלהתערב במערכת יחסי העבודה של הזכיינים.

הבוקר, כאמור, הפגינו עובדי ממ"ן מול בניין הנהלת רשות שדות התעופה. בתחילה עוכבו 2 טיסות במהלך שעה ובהמשך עוכבו לזמן קצר 3 טיסות נוספות.

למכרז ניגשו תשעה משתתפים

מכרז לניהול מסוף המטענים הכללי ניגשו תשעה משתתפים. הצעת חברת ממ"ן במכרז הייתה 21.5 מיליון שקל עבור הזיכיון, כאשר דמי המינימום במכרז עמדו על 15 מיליון שקל. תקופת הזיכיון החדש שבו זכתה ממ"ן הוא ל-15 שנה, כאשר הרשות תהיה רשאית להאריך את תקופת השירותים, בתקופה נוספת של עד 48 חודשים על פי בחירתה.

המכרז פורסם לקראת סיום ההתקשרות עם חברת ממ"ן במרץ 2014, המפעילה את אחד משני מסופי המטען הכללי בנתב"ג, בנוסף לחברת סוויס פורט. ממ"ן מפעילה את מסוף המטען הכללי בנתב"ג מאז שנת 1974 עת הוקמה כחברה ממשלתית ומאז שנת 1989 היא פועלת כחברה ציבורית.
בשנת 2012 עברו בנתב"ג כ- 290 אלף טונה מטען כאשר ממ"ן טיפלה ביותר מ-60% מסך המטענים שעברו בנמל.

מסופי המטען בנתב"ג

ממ"ן שימשה מפעילת מסוף המטענים הכללי היחידי בנתב"ג עד ליום 14.6.2008 לצד חברת
"אגרקסקו", אשר שימשה מפעילת מסוף המטענים בקירור ליצוא מטען חקלאי משנת 1977
ועד ליום 31.12.2004. ב- 15.6.2008 החל לפעול מסוף מטענים כללי נוסף בנתב"ג אשר הוקם כפרויקט מסוג D.B.O.T. – Design Building Operating Transfer, אותו הקימה ומפעילה
חברת סוויספורט לתקופה של עשרים שנה. הקמת מסוף מטענים כללי נוסף בנתב"ג
התבססה על החלטת ממשלה מינואר 1997, שנועדה ליצור תחרות במתן השירותים ליבוא ויצוא
מטען כללי בנתב"ג.

מחירי השירותים מפוקחים

מחירי שירותי מסוף מטענים אווירי בנתב"ג נתונים לצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (שירותי מסוף מטענים בנתב"ג) התשנ"ח – 1998 וצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחירי שירותי מסוף מטענים בנתב"ג) התשנ"ט – 1999, כפי שמתעדכנים (להלן "צו הפיקוח"). בהתאם להוראות צו הפיקוח מתעדכנים המחירים המרביים של שירותי מסוף מטענים בנתב"ג אחת לשישה חודשים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן