Skip to content

אור ליהודים. ארגון אורתודוקסי בו רבנים ותלמידות חכמות, בצוותא

בימים בהם יהודים קיצונים מנסים לכפות פגיעה בחופש האדם וחירותו, במקומות בהם חוקי האיסלאם קנו להם מקום של כבוד ביישום היהדות, כינונו של ארגון "בית הלל" מביא תקווה ענקית לחיים של כבוד הדדי וחופש פולחן הדת במדינה. רבנים אורתודוקסים ותלמידות חכמות, יושבים בצוותא, לראשונה בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים בהם יהודים קיצונים מנסים לכפות פגיעה בחופש האדם וחירותו, במקומות בהם חוקי האיסלאם קנו להם מקום של כבוד ביישום היהדות, כינונו של ארגון "בית הלל" מביא תקווה ענקית לחיים של כבוד הדדי וחופש פולחן הדת במדינה. ובנוסף, רבנים אורתודוקסים ותלמידות חכמות, יושבים בצוותא, לראשונה בעולם

מאת טובה אבן חן

סמל לפתיחות, סובלנות, אהבת יהדות

ארגון אורתודוקסי חדש "בית הלל" קיים את כנס היסוד שלו אתמול (חמישי) בנתניה, בהשתתפות של  מעל מאה איש ואישה. בארגון חברים 110 רבנים, מהמובילים בציונות הדתית ו- 30 נשים, תלמידות חכמות, בשוויון מלא. הרקע להקמה הוא הדיון הציבורי הסוער שהתעורר סביב סוגיות שירות בצה"ל, הדרת נשים, כפייה דתית מול דרישות לצניעות ועוד. 

מדובר בהתארגנות שהחלה לפני כחודשיים. מייסדי הארגון מבקשים להביא קול ברור וצלול של יהדות דמוקרטית, שמעצימה נשים, שמשתפת גם נשים בחשיבה שלה, שהיא התשובה הדתית לתופעות ההתחרדות שמתפשטות גם בקרב הציבור הדתי לאומי בשנים האחרונות.

הארגון דוגל בסובלנות ובפתיחות כלפי סוגיות שונות המסעירות לא אחת את היהדות הדתית, כנושא היחס בחברה הדתית להומוסקסואליות בכלל ולהומוסקסואלים בפרט. גישת "בית הלל" – קבלתם המלאה בחברה הדתית, יש לנהוג בהם בסובלנות וללא טיפולי המרה למיניהם.

כבוד לכל אדם. הרב נבון (ויקיפדיה)

"אנחנו מאמינים שהמסר המקורי של תורת ישראל מנחה אותנו לתמוך בדמוקרטיה, בהעצמת נשים, בכבוד לכל אדם." אמר הרב חיים נבון בכנס. "התורה היא שמנחה אותנו לראות את עצמנו חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ומן החברה הישראלית".

הוא לא התעלם מההקצנה המתרחשת בשנים האחרונות ולאחרונה, ביתר שאת "מי ששולל בנחרצות את כל אלה, הוא זה שמסתכן בסילוף תורתנו הקדושה. אנחנו מאמינים שהמסר המקורי של תורת ישראל הוא שהוביל אותנו להיות ארגון הרבנים האורתודוקסי הראשון בעולם שפותח את שורותיו בפני נשים".

בין הרבנים המייסדים אפשר למצוא את הרב חיים נבון, את הרב אמנון בזק, הרב אמנון נויברט, הרב יובל שרלו, הרבנית מלכה בינה ואושרת קורן. רבים ממייסדי הארגון הם דמויות בולטות גם בצהר, שהוקם לאחר רצח יצחק רבין במטרה לגשר על פערים בין חילונים לדתיים. מסתמן שארגון 'בית הלל' – בניגוד לצהר – מעוניין לתת מענה אידיאולוגי וברור גם בנושאים ששנויים במחלוקת. בין הנואמים בכנס היה גם הרב פרופסור דניאל הרשקוביץ, שר המדע ויו"ר מפלגת הבית היהודי בכנסת. בנו, הרב צחי הרשקוביץ, בין המייסדים.

ארגון צהר, לדבריו של הרב אמנון בזק מכיל בתוכו דמויות מגוונות אשר בחלקן משתייכות לזרם החרד"לי בציונות הדתית ולכן, בצדק לדבריו, נמנע מלהביע עמדות ברורות בסוגיות עדינות. למשל, הרב יובל שרלו שחבר גם בצהר וכעת גם  ב'בית הלל', הותקף קשות על ידי ראשי צהר בשנים האחרונות, כאשר הביע את דעתו על רווקות דתיות שיולדות ילדים באמצעות תרומת זרע, גם כאשר השעון הביולוגי מתקתק. נטען לגביו שהוא לא מתחשב ב'מדרון החלקלק' אשר עלול לדרדר את שמירת האושיות של מסורת ישראל סבא. במילים אחרות – שהוא מעדיף את רווחת הפרט על פני שלמות הכלל.

אבן יסוד חשובה. השקת "בית הלל"

מדבריו של הרב בזק אפשר ללמוד את יחס הארגון לנשים בכלל ולנשים מכהנות בפרט:  "אנו מאמינים בחשיבות פיתוחו של העולם הרוחני-תורני של נשים במלוא היקפו, בהעצמת האישה הדתית ובשילובה במוסדות ההנהגה השונים, כולל במועצות דתיות, במועצה למינוי דיינים ובכנסת. אנו רואים בברכה את ההתקדמות הרבה שחלה בתחום זה בדור האחרון, ומאמינים ביכולת לשלב בין תפקידן המיוחד של הנשים במסורת ישראל ובין שילובן בתוך מערכות החיים בעולם המודרני" פרסם במספר אתרים.

הארגון מציג גישה מרעננת בהתחשב ברוחות המתחרדות של השנים האחרונות. הציבור הדתי לאומי מתמודד עם סוגיות כמו הכלת הומוסקסואלים בשורותיו, היחס לגיור, היחס לדמוקרטיה ולבלעדיות של צו המפקד לעומת הציווי של הרב, היחס למעמדה של אישה במרחב הציבורי ועוד.

ימים יגידו באם הארגון החדש יצליח גם לומר וגם לפעול בשדה הציבורי. זה תלוי כמובן בכוחות הפוליטיים שהוא יצליח לאחד כדי לא רק להשמיע קול ברור, אלא להשפיע על המעשה וגם על השיח הציבורי בישראל בנושאים דתיים בכלל ועל התפר של דת ומדינה בפרט.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן