Skip to content

אושר בקריאה טרומית "חוק זכויות התורמים למדינה"

52 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ו-35 התנגדו לה. ח"כ אחד (עמרם מצנע) נמנע. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת על מנת לקבל החלטה היכן לדון בה ולהכינה לקריאה ראשונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בדיון סוער, בקריאה טרומית את הצעת "חוק זכויות התורמים למדינה", של ח"כ יריב לוין  (הליכוד-ביתנו).

הצעת החוק מגדירה מעמד מיוחד של "תורם למדינה" למי ששירת בשירות צבאי, לאומי או אזרחי, או שניסה להתנדב לשירות כאמור. התחשבות בהיותו של אדם תורם למדינה, כחלק ממכלול השיקולים הנוגעים להחלטה בדבר קבלתו לעבודה או מתן הטבה לחייל במדים בקבלת שירות במקום ציבורי, לא תחשב כהפליה אסורה. כמו כן, מוצע לתת משקל הולם להיותו של אדם תורם למדינה בקבלה למעונות סטודנטים שנבנו על ידי המדינה או נתמכים על ידה, ולהעניק הטבה במכרז שנערך על ידי גוף ציבורי להקצאת קרקעות למטרת מגורים.

מליאת הכנסת: 52 נגד 35 (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מליאת הכנסת: 52 נגד 35 (צילום ארכיון: עמוס בן גרשום/לע"מ)

היוזם, ח"כ לוין, הדגיש כי הצעת החוק נועדה לצמצם את הפער בין אלו המשרתים לבין אלו הבוחרים לא לשרת. הוא אמר כי מי שתורם מזמנו נמצא כיום במצב של חסרון. הוא אמר כי מי שמשרת מגיע לאוניברסיטה בגיל 22 לאחר שירות פוגש את חברו שלא שירת ונמצא כבר בשנה הראשונה של התואר השני. "שום דבר לא יחזיר את הפער בין שני האנשים האלה", אמר ח"כ לוין. הוא הדגיש עוד כי החוק "אינו נגד ערבים" אלא נועד לסיים את הפער בין משרתים לאלו שאינם משרתים.

סגן שר הביטחון, ח"כ אופיר אקוניס, אמר כי הממשלה תומכת בהצעת החוק. החוק לא יפלה בין יהודים לבין מוסלמים, דרוזים או נוצרים המבקשים לשרת.

ח"כ איתן כבל (העבודה), נאם בשם המתנגדים לחוק ואמר כי דווקא הוא כראש שדולת המילואים הוא מבקש להתנגד. "אני אזרח ישראלי, יהודי שאוהב את הארץ לא פחות מכם", אמר לחברי הליכוד. הוא אמר שאין בעיה לתת הטבות. הוא תהה מדוע תמיד חייבים ליצור קיטוב. "תגייסו את החרדים. תגייסו את הערבים. מדובר בחוק פופוליסטי", אמר כבל. הוא אמר כי סיעת העבודה כולה החליטה להתנגד.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי, בין היתר: "זה שנים ארוכות מתקיים חוסר שוויון הולך וגדל בנשיאה בנטל ההגנה על המדינה ובתרומה לה, כאשר יש מי שנמנעים במכוון מליטול חלק במאבק זה ומגלים חוסר נאמנות למדינה וחוסר מחויבות להגן על עצם קיומה.

"בצד מציאות חמורה זו, התקדש במדינת ישראל עקרון שוויון הזכויות האבסולוטי, תוך שבשורה של דברי חקיקה עוגנו הוראות המונעות מתן העדפה כלשהי למי ששרתו את המדינה והקריבו למענה. יתרה מכך, כיום אף מחייבות הוראות חוק שונות ליתן העדפה, מתקנת כביכול, לאוכלוסיות שאינן לוקחות חלק במאבק על הגנת המדינה ואינן תורמות לה את תרומתן המתחייבת, תוך העדפת עקרון שוויון זכויות אבסולוטי המבטא הפליה פסולה ובלתי צודקת של מי שאינם תורמים למדינה, על פני עקרון שוויון ריאלי, הלוקח בחשבון גם את תרומתו של אדם למדינה.

"עקרון השוויון האבסולוטי וההעדפה, המתקנת כביכול, לאוכלוסיות שאינן תורמות למדינה הביאו למצב אבסורדי שבו צעירים שאינם משרתים בצבא מגיעים למוסדות להשכלה גבוהה בגיל 18, נהנים מהעדפה במעונות, מסיימים את התואר הראשון בגיל 21 ואף נהנים לאחר מכן בהעדפה בקבלה לעבודה. בה בעת, מי שמשרתים בצבא או בשירות הלאומי, מגיעים למוסדות להשכלה גבוהה בגיל מאוחר וללא אמצעים כספיים, נאלצים לשכור דירות במחיר גבוה בהיעדר מקום במעונות הסטודנטים.

"הצעת חוק זו נועדה לעגן בחקיקה עקרון שוויון ריאלי המבטא שוויון אמיתי, במסגרתו מוענקות זכויות למי שממלאים חובות, וניתנת הכרה הולמת למי שתרמו למדינה ופעלו להגנתה ולחיזוקה, נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק".

52 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ו-35 התנגדו לה. ח"כ אחד (עמרם מצנע) נמנע. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת על מנת לקבל החלטה היכן לדון בה ולהכינה לקריאה ראשונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן