Skip to content

פרס: "הצלחת מוסד הרבנות לא תהיה בנויה על כפייה"

כך אמר הבוקר נשיא המדינה לרבנים הראשיים ולחברי מועצת הרבנות בטקס הצהרת האמונים ל-14 חברי מועצת הרבנות הראשית. "עליכם לייצג את רוח ישראל המפוארת 'לא בחיל אלא ברוח'. לאגד ביד אמונה ובטוחה את הסמכויות ההלכתיות והרבניות, לפרשן ברוח בית הלל, ולהפעילן בדרכי שלום ובהארת פנים למען העם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הצלחת מוסד הרבנות לא תהיה בנויה על כפייה. הדמוקרטיה היום שוב אינה רק הזכות להיות שווה, אלא זכותו השווה של כל אדם להיות שונה". כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס, בטקס הצהרת האמונים ל-14 חברי מועצת הרבנות הראשית בהשתתפות הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו.

"ברוח הלל ובדרכי שלום". הנשיא פרס עם שני הרבנים הראשיים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"ברוח הלל ובדרכי שלום". הנשיא פרס עם שני הרבנים הראשיים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא פרס נשא נאום ברכה מיוחד בו הדגיש את חשיבותה של המועצה בקירוב לבבות בעם ואף פנה במסר ובקשה אישית לחברי המועצה לפרש את חוקי ההלכה ברוח בית הלל ועם הפנים לעם ולציבור בישראל: "הרבנות הראשית חייב להוות מוקד לאחדות העם על זרמיו ופלגיו. עליה למלא תפקיד של קירוב לבבות ואהבת הבריות. עליה לשאוף לגלות את  המחבר ואף למצוא את המשותף בין אדם לבוראו, בין אדם לרעהו, בין אדם וארצו. תפקידכם למנוע חטאים בישראל, אבל גם לדעת שישראל שחטא, ישראל הוא. על הרבנות להישען על הרצון הטוב, להביא לכל בית את מורשת ישראל בין אם הוא דתי או לא דתי".

הנשיא המשיך ואמר לרבנים: "עליכם לייצג את רוח ישראל המפוארת 'לא בחיל אלא ברוח'. לאגד ביד אמונה ובטוחה תחת קורת גג אחת את הסמכויות ההלכתיות והרבניות, לפרשן ברוח בית הלל, ולהפעילן בדרכי שלום ובהארת פנים למען העם. נפלה בחלקכם זכות גדולה ועל כתפיכם מוטלת אחריות כבדה".

הראשון לציון הרב יצחק יוסף התייחס בדבריו לחוק לפתיחת אזורי רישום נישואין, אשר אושר בכנסת לאחרונה ואמר: "השבוע לצערי, הושלם הליך החקיקה בנושא פתיחת אזורי הרישום לנישואין, בניגוד לעמדת מועצת הרבנות. חשבנו אז ואנחנו עדיין חושבים גם היום כי בחוק יש משום פגיעה רבה בעולם הרבנות בישראל וביכולת לשמור על קדושתו של עם ישראל. אינני בוש להודות כי לפעמים עלינו כמועצה גם ללמוד את הלקח. עלינו להיות מועצה יוזמת שתקדים הצעות מסוג זה בהצעות ייעול משלה על מנת למנוע הישנות מקרים אלה. קיימת לעיתים הכבדה שלא לצורך על האזרח הקטן, ביכולתנו למנוע אותה אם רק נשכיל לאתר את הבעיות ולמנוע אותן. למועצת הרבנות יש גם כוח לשפר ועליה לעשות בו שימוש".

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו :"עם ישראל  חווה בעבר את הקושי והכאב של שנאת אחים, ולצערי זה לא פסק. הכאב  של אותה מריבה  בין יוסף לאחיו  גורם לדורי דורות לא תמיד להצליח  לראות את האהבה והקשר בין כולנו. הקב"ה אומר לנו להיות אוהבים זה לזה, ומכבדים זה את זה. אני מקווה שחברי מועצת הרבנות הראשית, ישכילו להתחבר כאיש אחד- ברגע שאנחנו נשדר אחדות דעות ואחדות לבבות, ברגע שאנחנו נשדר מבט מאחד אל כלל ישראל, אני מאמין שהמסר הזה לכל העם שיראו, יבינו ויפנימו שאכן אל אחד לנו, עם אחד אנחנו, ורב המשותף והמאחד על פני המפריד".

סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהאן, השיב לרב הראשי, יצחק יוסף: "סעדי במרומים, באנו לתקן ולא לקלקל, רק תיקנו מצב מעוות שהיה שם קודם. חברי מועצת הרבנות, יש לכם שותף, אני נאמן לבית הרבנות הראשית. אני מצפה ומקווה ומאמין שביחד, בשיתוף פעולה ובפתיחות נוכל לקדם ולקרב את תורתנו הקדושה בקרב כל עם ישראל".

בעקבות דבריו של הרב הראשי יצחק יוסף שתקף את חוק צהר אמר ח"כ איתן כבל יוזם החוק: "מדובר בחוק שמקרב את היהדות אל הציבור, ולא להפך. רבים התרחקו מהיהדות בגלל הקיבעון והנוקשות של הרבנות הראשית וכעת יוכלו לחזור אליה". לדבריו, "כל אלו שתוקפים את החוק נוטים לשכוח שהרבנות הראשית משרתת בעיקר את הציבור החילוני. אמשיך לחוקק ולעבוד על מנת לקרב את היהדות אל העם בצורה שתוכל להכיל את כל הגוונים שלו. נגמרו הימים בהם היה לחרדים מונופול על הדת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן