Skip to content

ייתכן שהפלסטיני שנהרג הבוקר בקבטייה, לא נורה בידי צה"ל

על פי בדיקת מגפון, יתכן שהצעיר הגיע פצוע אנוש למוקד רפואי בג'נין לפני שהחלו ההתפרעויות בעיירה. שעה לאחר מכן הועברה גופתו לבית החולים הממשלתי בג'נין שם נקבע מותו. משפחתו סירבה לניתוח שלאחר המוות. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים איתרו שלושה תרמילים ריקים ברחוב בקבטיה. בצה"ל עדיין חוקרים את המקרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האם אחמד טזעזעה (20) נהרג הלילה כתוצאה מירי חיילי צה"ל בעת ביצוע מעצרים בקבטיה? צה"ל מנסה לתת תשובה על כך. בדיקה של השתלשלות האירועים מעלה סימני שאלה שלגביהם אין כרגע תשובה. הבוקר (חמישי) דווח על ידי הפלסטינים על מותו של הצעיר הפלסטיני, כשלטענתם נורה על ידי כוח צה"ל שפעל לעצור מבוקשים בקבטיה. על פי הדיוח הגיע הלילה (חמישי) כוח צה"ל לעיירה  מדרום לג'נין ועצר שלושה פלסטטינים בני 60, 23 ו-20. תוך כדי מעצר התתפתחו מהומות בעיירה ועשרות פלסטינים (כחמישים לדברי צה"ל) החלו לידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר הכוח, שהשיב באמצעים לפיזור הפגנות. הכוח עזב את הכפר מעט אחרי שש בבוקר. 

התרמילים שנמצאו (צילום: עאטף אבו רוב, תחקירן "בצלם")
התרמילים שנמצאו (צילום: עאטף אבו רוב, תחקירן "בצלם")

לדברי מקורות פלסטינים הגיע טזעזעה, המוכר כפעיל בג'יהאד האסלאמי (אף כי אין על כך אישור רשמי), סמוך לשעה ארבע לפנות בוקר, כשהוא פצוע אנוש מירי בחזהו למרכז רפואי בג'נין. שם, ב"מוקד קופת החולים", הוא מת מפצעיו ורק לאחר כשעה הועבר לידי בית החולים הממשלתי בג'נין, שם נקבע מותו.  

הבוקר צבאו מאות פלסטינים על דלתות בית החולים ותבעו למסור לידיהם את גופתו לקבורה בקבטיה בלי שיתאפשר לבית החולים לבצע בו ניתוח שלאחר המוות על מנת ללמוד ממה נהרג. לא ידוע אם הוא נפגע מקליע חי ומאיזה סוג (קוטר) או שמכדור גומי שגרם לחבלות פנימיות. משפחתו של הצעיר, כך נמסר למגפון, סירבה בתוקף לאפשר נתיחה  ודרשה להקדים את הקבורה. 

מנגנוני הביטחון הפלסטיניים איתרו שלושה תרמילים ריקים ברחוב בקבטיה, סמוך מאוד למקום בו נפצע הבוקר אנושות טזעזעה, במהלך עימותים עם חיילים. התרמילים היו כולם ברדיוס של כמטר זה מזה, בנקודה שבה נכחו החיילים לפי עדי הראייה לאירוע. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לקחו את שלושת התרמילים. תחקירן של ארגון בצלם, עאטף אבו רוב, שהיה באותה העת בזירה, צילם אותם. מארגון בצלם נמסר כי הארגון יעביר את המידע על התרמילים למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), כדי שצה"ל יוכל לדרוש את התרמילים מידי כוחות הביטחון הפלסטיניים לצורך עריכת בדיקות בליסטיות, שיקבעו אם יש קשר בינם לבין הריגתו של טזאזעה.

שוק הירקות בקבטיה, אזור התקרית (צילום: עאטף אבו רוב, בצלם)
שוק הירקות בקבטיה, אזור התקרית (צילום: עאטף אבו רוב, בצלם)

עדי ראייה מסרו על השלתשלות התקרית ולדבריהם, לפנות בוקר, כשמספר ג'יפים של הצבא היו בדרכם אל מחוץ לקבאטיה לאחר מעצר הפלסטינים, הגיעו צעירים פלסטינים ויידו אבנים על שיירת כלי הרכב. לדבריהם, בשלב זה התפתחו עימותים מחוץ לשוק ירקות כשבמהלכם החיילים השליכו רימוני הלם וירו גז מדמיע, ושלושה כדורים חיים -כך לפי העדויות.

על פי לוח הזמנים שבידי מגפון, צה"ל פשט על העיירה בסביבות השעה שתיים לפנות בוקר וסיום האירועים בעיירה היה לפני שבע בבוקר. עם זאת, נמסר למגפון כי ההתפרעויות עצמן החלו לקראת חמש בבוקר. לכן, אם הצעיר נורה קודם לכן, יתכן שהאירוע הוא פלילי מקומי ולא קשור לצה"ל. מצה"ל נמסר כי למרות לוח הזמנים שבידי העיתון, האירוע כולו עדיין בחקירה וכשזו תסתיים יתפרסמו מסקנות התחקיר.




 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן