Skip to content

ג'ון קרי לנשיא פרס: "לא תוכלו לחיות בצל המלחמה"

בהקשר האיראני אמר קרי: "עינינו פקוחות בנוגע לסכנה האיראנית ולהתפרקותה מנשק גרעיני. אנו מקוים כי איראן תבין כי ההתחייבות מצידה היא פשוטה - על איראן להראות לעולם בצעדים ברורים כי תוכנית הגרעין היה למטרות שלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"השלום אינו משימה בלתי אפשרית – השלום יכול לקרות. האלטרנטיבה בהעדר שלום היא כאוס, אלימות, עימותים. לא תוכלו לחיות בצל המלחמה, במיוחד במזרח התיכון". כך אמר הערב מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, לנשיא המדינה שמעון פרס. קרי נפגש עם נשיא המדינה לאחר שנפגש קודם לכן עם אבו מאזן ברמאללה ועם ראש הממשלה נתניהו בירושלים.

בפתח פגישתם הדגיש נשיא המדינה את תמיכתו בתהליך השלום ואת העובדה כי נדרשות החלטות אמיצות משני הצדדים בכדי להתקדם בתהליך ואמר: "על כל הצדדים לדעת מהם הצעדים הנדרשים בכדי לקדם את תהליך השלום. ניתן להוביל, לתמוך, לקדם ולהציע פשרות – אך מעל הכל על כולם לדעת כי אין אלטרנטיבה אחרת וכי תהליך השלום דורש החלטות קריטיות ואמיצות.

"אין אלטרנטיבה אחרת". ג'ון קרי ושמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"אין אלטרנטיבה אחרת". ג'ון קרי ושמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"המחיר של השגת שלום עולה בכל יום והזמן אוזל", אמר פרס. "אין לנו זמן רב כל כך כפי שאנשים חושבים. גם יושב ראש הרשות הפלסטינית, וגם בצד הישראלי יודעים כי אין אלטרנטיבה לשלום מלבד שתי מדינות לשני עמים. אני מודה לך ולנשיא אובמה על התמיכה בתהליך השלום. אני מכיר היטב את המורכבות בהגעה לפתרון מוסכם – אך זוהי חובתנו ולא רק חובתכם לתמוך בתהליך השלום ולומר בקול ברור כי אנו בדרך הנכונה".

בהקשר הסכנה של איראן גרעינית אמר הנשיא פרס: "מדיניות בה נוקטת ארצות הברית למנוע מאיראן יכולת גרעינית על ידי דיפלומטיה וסנקציות כלכליות היא נכונה. על איראן לדעת כי כל אלטרנטיבה אחרת תגבה ממנה מחיר יקר. אם קיים שנוי כיום ביחסה של איראן- זה כתוצאה מהסנקציות הכלכליות האדוקות, ועל כן המסקנה המתבקשת היא לא להפסיק אותן. איראן היא הסכנה הגדולה ביותר לעולם והשלום הוא התקווה הגדולה ביותר".

"המחיר של השגת שלום עולה בכל יום והזמן אוזל". הסתודדות בגינת בית הנשיא (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"המחיר של השגת שלום עולה בכל יום והזמן אוזל". הסתודדות בגינת בית הנשיא (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

מזכיר המדינה קרי הודה לנשיא על הדברים ואמר: "אתמול ביקרתי בזירת הרצח של יצחק רבין ז"ל, במקום בו גם אתה היית בליל הרצח ושרת את המילים "אל תלחשו תפילה- שירו שיר לשלום". לפני 18 שנים אתה ויצחק רבין נלחמתם על השלום, והמעט שאני יכול לעשות זה להמשיך בתהליך עד שנגיע לשלום.

"מפגישתי עם ראש הממשלה ועם מחמוד עבאס אני יכול לומר כי השלום אינה משימה בלתי אפשרית. השלום יכול לקרות. זה ידרוש משני המנהיגים לקחת צעדים גדולים, היסטוריים וקשים אך אני משוכנע שאלו החלטות שיהיו לטובת מדינת ישראל ולטובת המדינה העתידית פלסטין, ולטובת שני העמים. האלטרנטיבה בהעדר שלום היא כאוס, אלימות, עימותים. לא ניתן לחיות בצל המלחמה, בעיקר לא במזרח התיכון בלי להיתקל בקשיים רבים. הנשיא אובמה מחויב בצורה עמוקה לתהליך ואנו מאמינים כי ניתן להשיג התקדמות משמעותית בתהליך השלום בחודשים הקרובים אם ננקוט במאמצים נכונים".

בהקשר האיראני אמר קרי: "עינינו פקוחות בנוגע לסכנה האיראנית ולהתפרקותה מנשק גרעיני. אנו מקוים כי איראן תבין כי ההתחייבות מצידה היא פשוטה – על איראן להראות לעולם בצעדים ברורים כי תוכנית הגרעין היה למטרות שלום. אין זה קשה – מדינות רבות עושות זאת. אנו נזכור את חברינו והאינטרסים שלהם ונחשיב זאת ברצינות בהתקדמות התהליך מול איראן – אני מודה לך מאד על המאמץ הדיפלומטי שאתה משקיע בפתרון הסוגיה".

בהמשך פגישתם דנו הנשיא פרס ומזכיר המדינה קרי, בסוגיות נוספות הנוגעות לקידום תהליך השלום בין ישראל לפלשתינאים לאור ההתפתחויות האחרונות, סוגיית הגרעין האיראני והסנקציות על איראן, התקדמות הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה, וכן בחיזוק  היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב.

בתום פגישתו העם הנשיא המשיך קרי לפגישה שניה עם ראש הממשלה נתניהו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן