Skip to content

אווירת קרע עם ארה"ב. נתניהו: ישראל אינה מחויבת להסכם בז'נבה

נתניהו הגיב גם לראיון אמש, שבו הזהיר קרי מאינתיפאדה שלישית: "לעולם לא אתפשר על ביטחונה של ישראל והאינטרסים החיוניים שלנו, לא בפני כל לחץ בינלאומי. אני חושב שיש להפעיל את הלחץ במקום הנכון וזה על הפלסטינים שמסרבים לזוז. שום כמות של לחץ לא תגרום לי או לממשלת ישראל להתפשר על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים הבסיסיים של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אווירה של קרע בין ישראל לארה"ב על רקע ההסכם העומד להיחתם בז'נבה עם איראן ועל רקע דבריו של מזכיר המדינה, ג'ון קרי, אמש לערוץ השני.

ישראל אינה מחויבת להסכם שיושג בז'נבה. כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח פגישה מתוחה עם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, בנמל התעופה בן גוריון. נתניהו גם דחה את דבריו של קרי אמש, בראיון לערוץ 2 – ואמר כי לא יתפשר על ביטחונה של ישראל בפני שום לחץ בינלאומי.

נתניהו בפגישתו עם קרי שלשום. על סף קרע עם ארה"ב? (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו בפגישתו עם קרי שלשום. על סף קרע עם ארה"ב? (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

"אני מבין שהאיראנים מאד מרוצים עכשיו והם צריכים להיות מרוצים", אמר נתניהו. "הם קיבלו הכל ולא נתנו דבר. הם קיבלו את כל מה שרצו. הם רצו הקלה בסנקציות לאחר שנים של משטר סנקציות קשה. הם קיבלו זאת מבלי לשלם דבר, מכיוון שהם לא מפחיתים בכלל את יכולות ההעשרה שלהם –  כך שאיראן קיבלה את עסקת המאה והקהילה הבינלאומית קיבלה עסקה רעה.

"זאת עסקה רעה מאד", אמר נתניהו. "ישראל דוחה אותה לחלוטין ורבים מהאזור שותפים למה שאני אומר, גם אם הם מביעים זאת פומבית ובין אם לאו. ישראל אינה מחויבת להסכם זה וישראל תעשה את כל מה שהיא צריכה על מנת להגן על עצמה ועל ביטחון אזרחיה".

נתניהו הגיב גם על דברי קרי אמש, בראיון לערוץ 2 – ואמר: "זה נכון גם ביחס למו"מ עם הפלסטינים. לעולם לא אתפשר על ביטחונה של ישראל והאינטרסים החיוניים שלנו, לא בפני כל לחץ בינלאומי. אני חושב שיש להפעיל את הלחץ במקום הנכון וזה על הפלסטינים שמסרבים לזוז. אך בכל מקרה, שום כמות של לחץ לא תגרום לי או לממשלת ישראל להתפשר על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים הבסיסיים של ישראל. תושבי ישראל יודעים זאת ותומכים בכך".

נתניהו בתום פגישתו עם קרי. האמריקנים נמנעו מצילום משותף (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו בתום פגישתו עם קרי. האמריקנים נמנעו מצילום משותף (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בתום פגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי אמר נתניהו: "פגשתי את מזכיר המדינה קרי טרם יציאתו לג'נבה. הזכרתי לו את דבריו שלו – 'עדיף לא להגיע לעסקה כלל מאשר להגיע לעסקה רעה'. העסקה שנדונה כעת בג'נבה היא עסקה רעה, עסקה רעה מאוד. איראן לא נדרשת לפרק אפילו צנטריפוגה אחת, אך הקהילה הבינלאומית מקלה את הסנקציות על איראן לראשונה מזה שנים רבות".

נתניהו – שהופיע לבד בפני העיתונאים, לאחר שהאמריקנים ביטלו צילום משותף של קרי וראש הממשלה – אמר עוד: "איראן מקבלת את כל מה שרצתה בשלב זה, ולא נותנת דבר בתמורה, וזה כאשר איראן נתונה תחת לחץ כבד", אמר נתניהו. "אני קורא למזכיר המדינה קרי לא למהר לחתום, אלא להמתין ולשקול מחדש כדי להשיג עסקה טובה. זוהי עסקה רעה, עסקה רעה מאוד. זו עסקת המאה עבור איראן, אך עסקה רעה ומסוכנת מאד לשלום ולקהילה הבינלאומית".

גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הגיב על אזהרתו של קרי באומרו כי לא צריך לחשוש מאיומים של אינתיפאדה שלישית. לדברי יעלון, בצד הפלסטיני אין שום סימן לפשרה, ולכן נראה שאנו לא הולכים לפתור את הסכסוך על בסיס מה שחשבנו. "הפתרון יושג לאורך זמן".

השרה ציפי לבני, הממונה על המו"מ עם הפלסטינים, הגיבה על אזהרתו של שר החוץ האמריקני מפני אינתיפאדה שלישית אם ייכשלו שיחות השלום, ואמרה לרשת ב' כי השר קרי מדבר מנהמת לבו, שכן אכפת לו מישראל. לדבריה, קרי מאמין שהסדר שלום עם הפלסטינים קריטי לעתידה של ישראל ולביטחונה, והוא מזהיר כי השקט השורר כיום הוא שקט רגעי.

השרה לבני אמרה עוד כי איראן הגיעה לשולחן המשא ומתן בעקבות העיצומים וברגע שמסירים אותם – גם תוצאות המשא ומתן יהיו פחות טובות.

שר המודיעין ד"ר יובל שטייניץ:  "ההסכם המתגבש מול איראן הוא בגדר תקלה היסטורית, שהשלכותיה על ישראל והעולם כולו עלולות להיות חמורות. באמצעות מתקפת חיוכים ופשרות חסרות משמעות הצליחה איראן לשטות במערב ולקבל הקלה משמעותית בסנקציות –  הקלה העלולה לדרדר את משטר הסנקציות כולו ולהקשות על השגת הסכם מקיף לפירוק מלא של תוכנית הגרעין הצבאית של איראן בעתיד. בניגוד מוחלט להחלטות מועצת הביטחון, מתיר כעת ההסכם לאיראן להמשיך להחזיק במערך העשרת האוראניום, ואף נותן לה אור ירוק לבניית כור לייצור פלוטוניום באראק.

"כפי שהזהרתי בעבר", אומר השר שטייניץ, "הסכם מסוג זה מאפשר לאיראנים להמשיך ולצחוק כל הדרך לפצצה".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן