Skip to content

בהצבעה טרומית: רשימות לבחירות המקומיות יחויבו לשבץ נשים

הישג ראשון מסוגו לנשים: כל רשימה המתמודדת בבחירות המוניציפליות, תחויב לכלול אשה אחת לפחות, בכל שלישיית מועמדים ברשימה. שתי הצעות חוק בעניין זכו לרוב גדול - אך דרושות עוד שלוש קריאות, כדי להפוך את זה לחקיקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הישג פוליטי חשוב לנשים: בתום דיון סוער, אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית שתי הצעות חוק, הנוגעות למימון הבחירות ברשויות המקומיות – לפיהן כל רשימה או סיעה חייבות לכלול אישה אחת לפחות, בכל שלישיית מועמדים, לאורך כל רשימת מועמדים המתמודדת בבחירות. הצעות החוק הוגשו ע"י ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) וע"י ח"כ חנין זועבי (בל"ד).

(עיצוב: עמית מנדלזון)
(עיצוב: עמית מנדלזון)

לפי הצעתה של ח"כ קריב, רשימה או סיעה שלא תעשה כן, יופחת סכום מימון הוצאות הבחירות שהן זכאיות לו לפי חוק זה בשיעור של 15%.  לפי הצעתה של ח"כ זועבי, סכום המימון של סיעה או רשימה שלא תעשה יופחת ב-30%.

בדברי ההסבר להצעתה של ח"כ קריב, נכתב כי "נשים מהוות כ-51% מכלל האוכלוסייה, אך עדיין אינן זוכות לייצוג בסדר גודל דומה בגופים הנבחרים בשלטון המקומי. זאת, על אף שהיותן של הנשים חלק משמעותי באוכלוסייה מחייב כי יינתן ביטוי הולם לייצוגן המשמעותי בצמתי קבלת ההחלטות, דבר שיבטיח ויעודד השתתפות שוויונית שלהן בחברה".

ח"כ יפעת קריב הציגה את ההצעה ואמרה: "הזירה המוניציפלית, שהיא זירה קהילתית משפחתית העוסקת בפרט, באזרח בחיי היום יום בקהילה, נשארה זירה גברית באופן חד משמעי. היום עשינו צעד ראשון וחשוב בעזרת חקיקה מתאימה – למען ייצוג הולם של נשים ברשויות המקומיות ובעמדות מפתח."

בדברי ההסבר להצעתה של ח"כ זועבי, נכתב כי "שילובן של הנשים בפוליטיקה חשוב ליישום זכותן לשוויון ביחס לגברים ומהווה אמצעי לדמוקרטיזציה של הפוליטיקה ולשיתוף הקהילה בפוליטיקה, במיוחד בשלטון המקומי לו מוקנות סמכויות רבות המשפיעות על חיי הנשים באופן מיוחד".

השר סילבן שלום, השיב להצעה בשם הממשלה: "יש חשיבות גדולה בייצוג של נשים הייתה לי זכות למנות שתי מנכ"ליות משרדי ממשלה ובמשרדי יש 5 ראשי אגפים. מבקש לתמוך בהצעת החוק".

"פגיעה נואשת במעמדן של הנשים". משה גפני (צילום: ויקיפדיה)
"פגיעה נואשת במעמדן של הנשים". משה גפני (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שהתנגד להצעת החוק אמר: "יהדות התורה תמכה בהעדפה מתקנת לנשים בפקידות הבכירה ובשלטון המקומי. חשבנו שנשים מופלות לרעה. אתם הולכים לפגוע בהצעת החוק באופן חמור. יגידו שהאישה מועמדת לא בגלל שהיא מתאימה אלא בגלל שגזבר המפלגה אמר שיש גרעון בתקציב ולכן כדאי להעמיד אשא ברשימה. אתם פוגעים פגיעה נואשת במעמדן של הנשים. הממשלה קיבלה החלטה לעודד נבחרות היא לא צריכה חוק אלא רק החלטה לעודד מינוי. מתוך 256 רשויות נבחרו רק 3 נשים. חברי החילוניים צבועים שכמותכם".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס): "הבלוף של כבודן של נשים במחיר כסף, כמה אתם יכולים לפגוע בנשים. יש כאן פגיעה בדמוקרטיה. חשבתי שרוצים לתת סכום נוסף". הוא פנה לחנין זועבי ואמר: "למה לא בחרו בך לראשות נצרת? היינו מתפטרים ממך". אחר כך פנה לסיעת יש עתיד: "אתם לא תכתיבו. את הדיקטטורה שלכם תשאירו ליו"ר יש עתיד. לא תתנו לנו מוסר איך להתנהג".

ח"כ עליזה לביא, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, השיבה למתנגדים מהסיעות החרדיות: "נשים חרדיות מופלות בבית הזה מכיוון שאין נשים ברשימות של המפלגות החרדיות, ואתם לא נותנים מענה לצרכים שלהן. רבות מהן פונות אלי בטענה שהן אינן מקבלות מענה מצד חברי הכנסת החרדים שאמורים לייצג אותם בכל המישורים, בריאות, אלימות במשפחה, תעסוקה, השכלה ונושאים נוספים. הגיע הזמן שתבינו שאלה הבנות שלכם והנשים שלכם. אנחנו נפרק את החסמים שאתם יצרתם."

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד), אף הוא מהמציעים, השיב למתנגדים: "כשאני רואה רשימה ללא נשים אני מתבייש. ברשימתי בל"ד כשהיו שלושה גברים, השפלתי מבט. מי שמגיש רשימה ללא נשים צריך להתבייש ואם הוא לא, יש לו בעיה מוסרית. אני בעד חוק הרבה יותר חמור- שלא יקבלו בכלל רשימה עם שליש או מחצית נשים. יש הרבה נשים מוכשרות לא פחות מגברים, שהמנגנון מונע מהן, ההגמוניה הגברית ומבנה הבחירות המוניציפליות, אז אנחנו רוצים להקל קצת. זה צעד קטן שיועיל. חשוב להטיל עונשים לרשימות שיפלו נשים, אחרת אין משמעות לדמוקרטיה. אם אתה מרחיק נשים אין לך זכות קיום בדמוקרטיה".

"נשים חרדיות מופלות כי הן לא יושבות בכנסת". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)
"נשים חרדיות מופלות כי הן לא יושבות בכנסת". ח"כ עליזה לביא (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ דב חנין אמר: ״חוסר הייצוג של נשים ברשויות מקומיות ובראשות מועצות מקומיות הוא בעייתי וצורם. הצעת החוק מסמנת לראשונה מסלול מעשי לקידום ייצוג כזה בפועל. אנחנו בשעת כושר לקידומו של שינוי כזה וחשוב למצות אותה באמצעות השלמה מהירה של החקיקה״.

ח"כ גפני עלה להגיב לדברי ח"כ לביא: "יש כאן הרבה צביעות. עומדת כאן חברת כנסת מיש עתיד שהיו"ר שלה הוא שר האוצר. את הצבעת נגד גננות חרדיות בחוק ההסדרים והתקציב, את מעזה לדבר נגדי? אם קירות הכנסת יכלו, אם הייתה להם נשמה הם היו מסמיקים מרוב בושה. מה פשעו הגננות והמורות החרדיות? מה הן עשו לכן? את צבועה (ח"כ גפני חזר בו, אחר כך, מביטוי זה). מי שעשתה את הרוע שנלחמנו עד כלות הנפש למנוע, התנהגותה חסרת תקדים. לא הייתה בושה כזו לכנסת. לא עזרה לנו המלחמה עבורן בגלל אוטם הלב. לא נראתה צביעות כזו".

ח"כ לביא הגיבה שוב לדבריו: "הובלת הרבה מאבקים, בוא נשתף פעולה יחד למען המורות והגננות".

44 ח"כים תמכו בהצעה של ח"כ קריב 13 התנגדו לה וח"כ אחד נמנע. 43 ח"כים תמכו בהצעה של ח"כ זועבי ו-14 התנגדו לה. ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בהן, להכנתן לקריאה הראשונה.

1 Comment

  1. אלפונס
    17 בנובמבר 2013 @ 10:32

    כל הכבוד! הגיע הזמן באמת שנתחיל להגן על נשים בחוק.

    לא צריך לקבל 800 בפסיכומטרי כדי להבין שתת-יצוג של נשים זה גם הגורם וגם התסמין של האפליה המגדרית. אולי עוד כמה שנים אפשר יהיה לבטל את החוק הזה, ברגע שיהיה בסדר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן