Skip to content

נתניהו ניסה לצמצם נזקים – פוטין המשיך לתמוך בהסכם עם איראן

נתניהו ניסה לשכנע את פוטין תוך שמוש בדוגמה הסורית: "רוסיה ואחרים התעקשו בצדק על פירוק מלא של הנשק הכימי הסורי", אמר נתניהו. "אני מאמין שהקהילה הבינלאומית לא הייתה מקבלת עסקה שסוריה קצת מדללת את החומר הכימי ולהשאיר את היכולת לייצר נשק כימי. זה פחות או יותר מה שמונח על השולחן עכשיו בז'נבה".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במאמץ אחרון, לנסות ולשפר במקצת את תנאי ההסכם בין ששת המעצמות לאיראן – אך בלי אשליות מיותרות – יצא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור במוסקבה.

נתניהו הציג בפני פוטין תמונה שעל פיה נותן ההסכם המתגבש לאיראן הרבה מאוד – בעוד היא מוותרת על מעט מאוד. על פי הנתונים שהוצגו לנשיא רוסיה איראן תהיה במרחק של שבועות ספורים בלבד מפצצת אטום, אחרי שההסכם ייחתם ותוכל ב"חצי סיבוב של בורג" להרכיב את פצצת האטום. לעומת זאת תקבל הקלות כלכליות משמעותיות שיגרמו להפחתה גדולה בלחץ הפיננסי בו היא נמצאת היום.

נתניהו ופוטין בפגישתם היום בקרמלין. ניסיון אחרון לשכנוע (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו ופוטין בפגישתם היום בקרמלין. ניסיון אחרון לשכנוע (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בפגישתם הציג ראש הממשלה בפני נשיא רוסיה את החששות של ישראל מההסכם המתגבש, ואת התחזית לקריסת משטר הסנקציות. הוא ניסה לשכנע את רוסיה להקשיח את הדרישות מאיראן. אולם גם לאחר שיחה זאת, פוטין לא שינה את גישתו כלפי ההסכם – ואף הביע תקווה כי המעצמות יגיעו בהקדם להסכם עם איראן.

נתניהו ופוטין בתום פגישתם בקרמלין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו ופוטין בתום פגישתם בקרמלין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בתום פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר נתניהו: "עבור ישראל האיום הגדול ביותר עלינו ועל ביטחון העולם הוא ניסיונה של איראן להתחמש בנשק גרעיני. לשתי המדינות שלנו יש יעד משותף: איננו רוצים לראות את איראן עם נשק גרעיני. הגישה של ישראל היא שהקהילה הבינלאומית צריכה לעמוד על העמדות שלה שבוטאו בהחלטות מועצת הביטחון, כלומר להפסיק את כל ההעשרה, להוציא את כל החומר. יש מה ללמוד ממה שהושג בפתרון בסוריה מול הנשק הכימי, שם רוסיה ואחרים בצדק התעקשו על פירוק מלא של הנשק הכימי הסורי. אני מאמין שהקהילה הבינלאומית לא הייתה מקבלת עסקה שסוריה קצת מדללת את החומר הכימי ולהשאיר את היכולת לייצר נשק כימי. זה פחות או יותר מה שמונח על השולחן עכשיו בז'נבה".

בראיון המתפרסם הבוקר, בעיתון הגרמני בילד, אמר ראש הממשלה נתניהו כי יש לאיראן די אורניום מועשר בדרגה נמוכה לייצור של חמש פצצות אטום. נתניהו שב וקרא להחריף את העיצומים על איראן והזהיר כי ההסכם המתגבש עמה הוא הסכם רע, שבו היא אינה נותנת דבר כמעט ומקבלת הקלות העלולות להוביל להתפוררות העיצומים. ראש הממשלה שב ואמר כי יש לדרוש מאיראן לפרק את הצנטריפוגות ואת המתקן לייצור פלוטוניום ולהחריף את העיצומים עליה אם תסרב. בעניין המתיחות עם שר החוץ של ארצות הברית אמר נתניהו כי ג'ון קרי והוא מקיימים קשרי עבודה טובים ומסכימים בנושאים רבים – אך בעניין הזה יש מחלוקת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן