Skip to content

אינתיפאדת האבנים גם בתוך הקו הירוק

זו בהחלט לא תופעה ספוראדית ולא כזו הקיימת רק הגדה המערבית. מגפון חושף: מאות תקריות ידויי אבנים אירעו בתוך מדינת ישראל. הנתונים מעוררי דאגה. משטרת ישראל ומשרדי ממשלה מעדיפים להצניעה. בתוך הקו הירוק נספרו מתחילת החודש 300 אירועים של ידויי אבנים. האבן הבאה עלולה לפגוע גם בך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין אינתיפאדה, טוענים במשטרה, בצה"ל ובמשרד הביטחון. יש החמרה יאמרו גורמים יודעי דבר לתקשורת. הגורמים הם בדרך כלל דוברי משרדים רשמיים או מנהיגי ציבור ביו"ש שטורחים לומר כי מדובר אולי בהחמרה, אבל זו לא אינתיפאדה. מהי אם כן אינתיפאדה? – על פי הדוברים היא ככל הנראה תיקרא כך אם חלילה יתחדשו בישראל הפיגועים חבלניים.

הפלסטינים גם הם למדו דבר מה. אירועים של השלכת אבנים ובקבוקי תבערה, כך הם הפנימו, מתקבלים טוב יותר בדעת הקהל העולמית וגם בישראל. צה"ל, המשטרה והשב"כ הגבירו מאוד את מעצרי "מבוקשים", חלקם משוחרר וחלקם נותר תחת הכותרת העמומה: מעצר מנהלי. כך מליל שבת שחלף ועד סוף השבוע נעצרו 41 פלסטינים באיו"ש. מספר דומה לזה בשבוע שעבר והיד עוד נטויה. בקצב הזה ייעצרו אלפי פלסטינים במהלך השנה החולפת. גל ענק של מעצרים שיביא לרתיחה נוספת בשטח ולאו דווקא להרגעתו. 

(צילום: סוכנות תצפית)
(צילום: סוכנות תצפית)

במקביל, הנתונים על אירועי השלכות אבנים בלבד, ללא השלכת בקבוקי תבערה, התרבו באופן מדהים.  כך לדוגמה במהלך שלושת השבועות שחלפו אירעו ברחבי ישראל 786 אירועים של השלכות אבנים. שוב, מדובר רק באירועים שדווחו למשטרה. במחוז ירושלים (כולל המזרחית וכולל הכפרים והשכונות שצורפו לבירה) אירעו 348 מקרים של השלכות אבנים. במחוז ש"י – 138. כלומר, רק בגדה המערבית ובירושלים אירעו מתחילת נובמבר 486 מקרים שונים של זריקת אבנים. על כך יש להוסיף 101 מקרים של זריקת אבנים גם במחוז מרכז – 101 ועוד 77  זריקות אבנים במחוז דרום. במחוז הצפון עוד 67 מקרים ובמחוז חוף – 55 אירועי זריקת אבנים. כלומר, בתוככי מדינת ישראל – 300 אירועים של זריקות אבנים.

מי נרגם באבנים? בני אדם, רכבים פרטיים, אוטובוסים וגם הרכבת הקלה בירושלים. יצוין כי נתונים אלו אינם כוללים מקרים של ידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון וצה"ל, כפי שקורה בעת עימותים ופיזור הפגנות.

גרף נתוני השב"כ, כפי שהוא מפורסם מדי חודש, מתייחס לאירועי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) כפי שמגדיר השב"כ. כלומר, אירועי דריסה, דקירה, חטיפה ורצח, ירי נק"ל, מטענים ובקבוקי תבעירה. אין שום אזכור לידויי אבנים, שלעיתים קרובות האבנים הן סלעים קטנים ושברי סלעים. כך למשל זיהו בשב"כ מגמה "יציבה" בהשלכת בקבוקי תבעירה באיו"ש באוקטובר 2011. 116 מקרי השלכת בקת"בים לעומת 117 בחודש ספטמבר השנה. ידויי אבנים בדוח השב"כ? פשוט אין. אבל אירועי זריקות האבנים התפשטו עמוק אל תוך מדינת ישראל בתוככי הקו הירוק. כול אלו פשוט "נעלמים" באדיבות המשטרה והשב"כ מעיני הציבור.

על פי נתוני אתר החדשות 04, בו נעזרנו לצרכי התחקיר, רק במחוז חוף (בתאריכים בין 4.11.13 ל-20.11.13) אירעו ידויי אבנים כדלהלן: במחוז חיפה ברחוב שיבת ציון, בכביש 2 – זכרון יעקב, צומת משמר הגבול, צומת כברי, אזור רכסים, כביש 762 סמוך לרכסים, אום אל פאחם, עכו, ג'דיידה, שד' ההגנה בכניסה לחיפה, ירכא, אזור פרדס חנה, איבטין, מחלף עירון, קריית טבעון ברח' השקדים.

ובמחוז הצפון: הושלכו אבנים במהלך 21 הימים שחלפו בכפר טורעאן, בכניסה לעפולה עילית, בצומת המוביל, בישוב זרזיר, במשהד, בצומת אעבלין, בצומת שפרעם, בנצרת עילית, בכניסה ליישובים הדרוזיים יאנוח-ג'ת, בצפת וביקנעם עילית.

אין ספק – המגמה של אינתיפאדה המכונה אינתיפאדת אבנים ובקת"בים צוברת תאוצה וחדרה זה כבר לתוככי המדינה. כאן עוצמים עיניים אולי מתוך מגמה הגורסת שעדיף כך על פני ההודאה שביטחוננו האישי מצוי בסכנה גוברת, בניגוד להבטחות ראש הממשלה וממשלתו. גורם ביטחוני אמר השבוע למגפון, כי העובדות ידועות לדרג הביטחוני והמדיני, אלא שמתוך הסכמה שבשתיקה, ההעדפה היא ל"הצניע" את הנושא. נתניהו מתאמץ להצטייר בתור ראש ממשלת הביטחון האישי והוא מבכר שלא להדאיג את כלל הציבור ולפגוע בתחושת הביטחון האישי. "כל עוד אין פיצוצי מכוניות ואין פיגועי תופת על ימין ועל שמאל", אמר הגורם, "אין אינתיפאדה".

"הוצאת המידע הזה לכלל הציבור", אמר קצין משטרה לחדשות 0404, "עלולה לגרום לרעידת אדמה". תמר אסרף, דוברת מועצת בנימין, תוהה בקול: "מישהו מתעלם ממה שקורה ובענק".  היא בהחלט חשה שבמועצה ובסביבתה תחושת הביטחון האישי של התושבים פחתה פלאים. "יש ירידה חדה וברורה בביטחוננו האישי", היא אומרת. "אולי בגלל השיחות עם אבו מאזן ואולי בגלל השיחות על שלום, מישהו מעדיף להתעלם מהמצב". כך גם חש חופי עמוס, דובר מועצת  גוש עציון. "יש עלייה חריפה וחדה בכמות הפיגועים", הוא אומר, "זה כבר לא עניין של אג'נדות בעד או נגד 'השטחים הכבושים' או "'הקו הירוק'. זה קורה בכל המדינה. ומי שעיניו בראשו יכול להבין שזה פשוט ערבים נגד יהודים. ואלו לא מבחינים בין יהודי מהגדה המערבית ליהודי מישראל". 

אשת התקשורת, יפעת אריאלי, עורכת אתר החדשות אשקובית לב השומרון, סבורה אחרת. "נכון שיש עלייה בכמות ידויי האבנים והבקת"בים", היא אומרת, "אבל זו עלייה מתונה יחסית. אני חשה בטוחה מאוד בנסיעותיי לסבתי, מאריאל לרמת אביב, ואני אומרת לך שכמעט כל ציבור המתיישבים באיו"ש רקם ורוקם יחסי שכנות נפלאים עם שכנינו הערבים. נכון, יש קיצוניים בקרב היהודים ויש בקרב הערבים. והם אלו שגורמים לנו ולהם להיראות רע. אבל יש לי חברים באעורתא ובמקומות אחרים והם יספרו לך שהם מבקשים יחסי שכנות טובים. הבעיה נעוצה בקיצוניים בקרב הערבים וכן, בקיצוניים בקרב המתנחלים. תנטרל אותם ותקבל חבל ארץ שחי בשקט ובשלווה ומתוך יחסי שכנות ממש טובים ופוריים".

"הבעיה", אומרת אריאלי, "היא איך להוציא את דור המדבר הזה אל מחוץ לתמונה". 

– את מכסה יום, יום את כול שטחי איו"ש, ברור לך שאין פתרון למעט שתי מדינות.

"בהחלט", היא מפתיעה, "מרבית המתיישבים באיו"ש בעד שתי מדינות. מרביתם בעד פיתרון הוגן. שוב, הבעיה היא הקיצוניים. יחד עם זאת, אני חושבת שבמצב הנתון אין פרטנר לשלום ואני מתנגדת לפינוי ישובים. אבל אני מאמינה שאם יהיה פרטנר אמיתי לשלום, ניתן יהיה למצוא פיתרון".  

כתבה המתפרסמת השבת בעלון "ישראלי" על הטרור שמרים ראש
כתבה המתפרסמת השבת בעלון "ישראלי" על הטרור שמרים ראש

אלי שבירו, ראש עיריית אריאל, רואה את הנתונים בדאגה. "בגזרה שלנו הכול שקט", הוא אומר, צה"ל ומשטרת ישראל עושים עבודה טובה ואנחנו חיים בשקט יחסי. אבל הנתונים הללו מדאיגים. אם אני כראש עיר לא מודע להם ומתבשר על כך מפיך, זה מצביע בבירור כי מישהו מעוניין להשתיק את התופעה. אולי זה בגלל הרצון ללכת לשיחות שלום עם הפלסטינים ואולי כדי לא לייצר תחושה של מצב קשה. אבל זה מדאיג בהחלט".  

אהוד עמיתון, ראש דסק ישראל בסוכנות הידיעות "תצפית", מספר כי "יש עלייה באיכות הפגיעות". לדבריו, "יש יותר הצלחות לפיגועי פח"ע עממי, כמו בקבוקי תבעירה, זריקות אבנים וניסיונות דקירה. התחושה שלנו היא שיש איזושהי השתקה של האירועים או שתקריות מסוימות לא מקבלות את ההד התקשורתי שהן אמורות לקבל".  

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי אם יוחלט להתייחס לטענות והנתונים המופיעים כאן, יעשה כך המשרד ביום ראשון הקרוב. 

ובינתיים המצב ממשיך להתדרדר, ביום שישי חשף כוח צה"ל סכין באורך 11 סנטימטר ברכבו של פלסטיני שנעצר לבידוק ליד תקוע, דרומית מזרחית לבית לחם. בציר 206 מדרום לחברון נרגם רכב ישראלי באבנים, הנהג לא נפגע ולרכבו נגרם נזק. בגזרת יהודה ושומרון נרשמו מספר פיגועי זריקות אבנים על חיילי צה"ל וכלי רכב ישראליים ומספר רכבים נפגעו, אך לא נגרם נזק לאיש. באזור סילוואד שברמאללה השליכו פלסטינים צמיגים בוערים אל הכביש וגלגלו אבנים גדולות אל הכביש. הצמיגים כובו ללא נפגעים.

 


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן