Skip to content

השרידים של משורייני השיירות הועברו לכניסה לשער הגיא

שבעת המשוריינים שהם את אחד מסמלי המאבק על הדרך לירושלים בזמן מלחמת העצמאות, הועתקו והונחו במקומם החדש - בכניסה לשער הגיא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרידי המשוריינים ששכנו לאורך הדרך העולה לירושלים מאז מלחמת השיחרור הועברו למקום קבע. המשוריינים שימשו את שיירות האספקה שעלו לירושלים בזמן המצור במהלך מלחמת העצמאות. באותה עת, התנועה לירושלים שובשה וההגעה לעיר הנצורה התאפשרה רק בעזרת שיירות האספקה. המשוריינים ליוו את הרכבים עם האספקה לירושלים הנצורה. במהלך העלייה לירושלים, בתקופת המצור, נהרגו רבים מהלוחמים שהקריבו חייהם למען תושבי הבירה.

מבצע ההעברה אמש (צילום יח"צ)
מבצע ההעברה אמש (צילום יח"צ)

כחלק מפרויקט כביש 1 החדש, ביצעה חברת נתיבי ישראל ביום שלישי בערב העתקה של רכבי המשוריינים ההיסטוריים למיקומם החדש, בגן הלאומי בשער הגיא. הם הועתקו ממקומם הישן שנמצא כ-3 קילומטרים ממחלף שורש. העתקה התבצעה במסגרת הרחבה ושדרוג כביש מספר 1 החדש לירושלים.

שבעת המשוריינים, שמהווים את אחד מסמלי המאבק על הדרך לירושלים בזמן מלחמת העצמאות, הועתקו במבצע לילי מתוכנן בקפידה רבה והונחו במקומם החדש – בכניסה לשער הגיא, ממול לתחנת דלק פז, ליד מבנה הח'אן ההיסטורי (הגן הלאומי שער הגיא).

בעבודות לקחו חלק שני מנופי ענק שהרימו את משטחי הבטון עליהם מונחים המשוריינים. כל אחד מהרכבים שוקל קרוב ל-10 טונות. המשוריינים הוצבו בצורת שיירה, ותאורת לילה שתותקן במקום תבליט את הרכבים לחולפים בכביש.

חברת נתיבי ישראל תקים חניון חדש עם גישה נוחה ובטוחה למשוריינים. מבקרים שירצו לבקר במקום וללמוד פרק חשוב בהיסטוריה של ארץ ישראל ולקבל מושג על הקושי בהגעה לירושלים באותם ימים אל מול הכביש הבטוח, החדיש והמהיר שהולך ונבנה.

משורין תש"ח בהעברה (צילום יח"צ)

תכנית ההעתקה תוכננה על ידי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים והיא נותנת את הכבוד הראוי לכלים הישנים. על פי התכנית, בקטע שבו נמצאים כיום המשוריינים, שער הגיא-שורש, יתווסף נתיב שלישי לכל כיוון, יורחבו השוליים וימותנו העקומות. הרכבים ההיסטוריים זכו למיקום חדש ולטיפול ראוי כפי שמגיע לאתר מורשת של מדינת ישראל וירושלים.

1 Comment

  1. יאיר
    28 בנובמבר 2013 @ 8:01

    ראוי להזכיר כי המשוריינים הללו הם אכן סמל, אבל הם אינם אלו שפרצו את הדרך לירושלים. את זו פרצו משאיות משוריינות למחצה, הרבה פחות מרשימות מהמשוריינים העומדים שם כיום, שהובאו, אוי לבושה, הישר מהימ"חים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן