Skip to content

קרי: יש התקדמות במו"מ בין ישראל לפלסטינים

נשיא המדינה, שמעון פרס: "זהו זמן לקבלת החלטות בנוגע לתהליך השלום. כל ההחלטות קשות אך לא לקבל החלטה בנוגע לשלום זוהי טעות גדולה". שר התחבורה ישראל כץ מחריף את הטון: "אם ג'ון קרי חושב שאנחנו נוותר על הכל ונסמוך על הפלסטינים, אז הוא טועה. לא נבחרנו כדי לחלק את ירושלים, לעקור 100 אלף יהודים ולסגת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אומר כי יש התקדמות במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על הסכם מסגרת.

קרי אמר זאת בתום פגישתו ברמאללה עם אבו-מאזן. קרי הוסיף כי ביומיים האחרונים לובנו כמה סוגיות, והועלו אפשרויות לפתרון עניינים אחרים. "אני עדיין מלא תקווה ואני בטוח שהשיחות שקיימנו ביומיים האחרונים כבר נשאו פרי ואפילו פתרו סוגיות מסוימות ויצרו הזדמנויות לפתרון סוגיות אחרות. זה שם המשחק", אמר קרי. "הישראלים והפלסטינים מתקדמים בשיחות בדרך לגיבוש הסכם מסגרת, אך אנחנו עדיין לא שם".

מזכיר המדינה ג'ון קרי בפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו הרשמי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מזכיר המדינה ג'ון קרי בפגישתו עם ראש הממשלה במעונו הרשמי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

לאחר פגישתו עם אבו מאזן נפגש קרי שוב עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מחר ייצא קרי לפגישות בירדן, ואחר כך יטוס לסעודיה.

בינתיים מחריף שר התחבורה, ישראל כץ, את התבטאויותיו נגד המגמה המסתמנת במו"מ המדיני. "מה שמדאיג אותי", כתב בעמוד הפייסבוק שלו, "זה הבסיס החדש שנקבע למו״מ המדיני: לחץ אמריקני לוויתורים ישראליים מול איומים אירופאים בחרם ופלסטיניים בתביעות בבית הדין הבינלאומי בהאג. והפלסטינים? לא מוותרים על כלום. אם ג'ון קרי חושב שאנחנו נוותר על הכל ונסמוך על הפלסטינים אז הוא טועה. לא נבחרנו כדי לחלק את י-ם, לעקור 100 אלף יהודים ולסגת לקוי 67".

השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ הטיל היום ספק ברצינותם של הפלסטינים, באירוע שבת תרבות, שהתקיים בנס ציונה. ״צריך שניים לטנגו", אמר. "יש אצלנו ספק גדול לגביי הנכונות של אבו מאזן להגיע להסכם.

"אני רואים את ההסתה החריפה והאנטישמיות של הרשות בהנהגת אבו מאזן כמכשול עיקרי בדרך להסכם. מחר אציג בישיבת הממשלה ממצאים חדשים ומדאיגים לגביי מדד ההסתה, המסרים במערכת החינוך ובטלוויזיה הפלסטינית הם שבמוקדם או במאוחר צריך להשמיד את מדינת ישראל ולגרש מכאן את היהודים.

"התרשמות שלי היא שאבו מאזן מעוניין במדינה פלסטינית אבל בלי הכרה הדדית", אמר השר שטייניץ. "אני לא אומר נואש, אנחנו רוצים להגיע לתשלום אבל אסור לנו להתעלם מהדברים האלו כי שלום זה לא רק פיסת נייר".

נשיא המדינה בפגישתו עם הסנאטור ג'ון מקיין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נשיא המדינה בפגישתו עם הסנאטור ג'ון מקיין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נשיא המדינה שמעון פרס, קיים הערב פגישת עבודה עם הסנאטור ג'ון מקיין העומד בראש משלחת של סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים. בפתח הפגישה אמר נשיא המדינה: "זהו זמן לקבלת החלטות בנוגע לתהליך השלום. כל ההחלטות קשות אך לא לקבל החלטה בנוגע לשלום זוהי טעות גדולה.

"מזכיר המדינה קרי משקיע מאמצים רבים ואני מאמין כי השלום הוא אפשרי למרות המכשולים", אמר הנשיא. "טרם השלום עם מצרים רבים אמרו כי זה בלתי אפשרי –  והנה כולם רואים כי ניתן. איני מתכחש לכך שיש בעיות בצד הפלסטיני והם רואים בעיות בצד שלנו- אך בדיוק לשם כך נועד המשא ומתן. נעשתה התקדמות במשא ומתן אך ההכרעות העיקריות עוד לפנינו, ועלינו לעשות כל שניתן שכן שלום עם הפלסטינים יכול לשנות את פני כל המזרח התיכון".

בנוסף לתהליך השלום דנו השניים גם בסוגיית הגרעין האיראני. בנושא זה אמר הנשיא פרס כי "הטרור הוא הסכנה הגדולה ביותר לעולם הערבי. אין כמעט אף מדינה ערבית שאינה מתמודדת עם הטרור אשר מפלג מדינות ומפורר. גם רוסיה מתמודדת כרגע עם תוצאות הטרור הנורא בסדרת פיגועים בהם מתים חפים מפשע. בהקשר האיראני עלינו להיות נחושים ולהציב שני תנאים: פירוק הטילים ארוכי הטווח הנושאים ראשי נפץ גרעיניים, ועצירת התמיכה האיראנית בטרור העולמי".

סנטור ג'ון מקיין הודה לנשיא פרס ואמר בהקשר לתהליך השלום: "קיימנו פגישות רבות בישראל עם ראש הממשלה, עם מזכיר המדינה קרי וגם ברשות הפלסטינית עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. ניתן לומר כי יש מקום לאופטימיות זהירה. זהו תהליך מורכב אך אנו מעריכים את מאמצי ג'ון קרי ואנו רואים נכונות לשלום שלא הייתה בעבר. אני מסכים עם דבריך בנוגע לאיראן ומודאג מאד מהמתרחש בסוריה".

יצוין כי סנאטור מקיין שהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות-הברית במערכת הבחירות בשנת 2008, מכהן כיום בוועדת החוץ ובוועדת השירותים המזויינים. עוד במשלחת סנטור לינדזי גרהם מדרום קרוליינה, בכיר המיעוט בתת ועדת הקצבות חוץ, וכן סנאטור ברוסו מוויומינג המכהן אף הוא בוועדת החוץ שבסנאט. חברי המשלחת הגיעו לישראל מאפגניסטן כחלק מסיור במזרח-התיכון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן