Skip to content

אחריות חברתית: פועלן של הקליניקות המשפטיות

מה תפקידן של הקליניקות המשפטיות בישראל המעניקות סיוע משפטי למי שידו אינה משגת? האם הן מייצגות את הרעיונות של אחריות חברתית, תרומה לאזרחים וצדק לכל?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרעיונות של בית משפט, צדק, ייצוג של האדם הקטן מול הממסד – הם רעיונות אשר הולכים זה לצד זה ורבים מבין אלו הנרשמים ללימודי המשפטים בארץ פועלים מתוך רצון לתרום לחברה, להשפיע ולהביא לידי שינוי חברתי שיעזור לא רק לצדדים במשפט אלא לכלל האזרחים אשר נמצאים במצב דומה.

למרות המוטיבציה, רבים מוצאים עצמם במהלך הלימודים נבלעים בלימודים של חוקים, פסיקות, טיעונים וטיעוני נגד, כאשר אותו רצון ראשוני לעזור ולתרום נשחק. אחת הדרכים המועילות ביותר למניעת שחיקה זו היא הצטרפות לאחת הקליניקות המשפטיות אשר מופעלות על ידי הפקולטות המשפטיות באוניברסיטאות ובמכללות. הקליניקות המשפטיות מקנות ניסיון מעשי בשטח לצד ההזדמנות להיות חלק ממפעל שיכול ופועל ליצירת שינוי אמיתי תוך הפגנת אחריות חברתית ואף מספק מענה לאזרחים אשר אין ביכולתם לנצל את המערכת המשפטית בלעדיו.

אלת הצדק בהונג קונג (ויקימדיה)
אלת הצדק בהונג קונג (ויקימדיה)

המיתולוגיה, או איך הכל התחיל

לאיש אין תשובה ברורה לגבי הפקולטה אשר הייתה הראשונה לפתוח קליניקה משפטית. יש האומרים כי זו הייתה האוניברסיטה העברית בירושלים, שהחלה לפעול בתחום בשנות השמונים, או פרופ' אהרון נמדר המעניק סיוע משפטי בשכונות משנות השמונים, אך רבים מייחסים זאת לאוניברסיטת תל אביב שבתחילת שנות התשעים יזם בה פרופ' קנת מן הקמת קליניקה משפטית אשר הגישה סיוע משפטי למי שידו לא השיגה, ומתוכה צמחה הסניגוריה הציבורית.

כך או כך, בעוד הענקים מתדיינים על זכות הקניין הרעיונית, בשנים האחרונות הקליניקות המשפטיות בפקולטות למשפטים בכל רחבי הארץ הפכו לעובדה מוגמרת ומקובלת, וקשה לחשוב על פקולטה למשפטים המכבדת את עצמה שאינה מציעה מספר קליניקות משפטיות, הפועלות בתחומים שונים לרווחת האזרחים.

חינוך, יצירת שינוי ומעבדה באחד

במדינת ישראל היחס בין מספר עורכי הדין לאזרחים הוא מהגבוהים בעולם. המסר שהועבר לתלמידי המשפטים, הדור הבא של עורכי הדין בישראל, היה עד לפני עשור מסר של תחרותיות ומקצועיות אך חסר היה לב המקצוע, הרצון לחולל שינוי אמיתי, הרצון להשפיע, להיות עזר וכלי צדק לאזרח. התובנה הזו חלחלה במסדרונות האקדמיה והביאה לפתיחתן של הקליניקות המשפטיות. הרצון להקנות לסטודנטים את הזכות לעסוק בתחום בו הם נדרשים להפגין אחריות חברתית, כדי שיזכרו מדוע פנו למקצוע מלכתחילה גם לאחר סיום הלימודים והשתלבות במשרדים השונים.

מוטיבציה נוספת לפעילותן של הקליניקות המשפטיות הוא הרצון להביא לשינוי אמיתי, שינוי אשר יכול להתרחש רק כאשר מאחורי התובע עומד גוף בעל כח, יכולת ומשאבים. הקליניקות הפרטיות עוזרות בייצוג האזרחים שאין ידם משגת לקבל עזרה פרטית בפני המוסדות אולם בנוסף, חלק לא קטן בפעילותן סובב סביב תיקים עקרוניים אשר מביאים לידי שינויי חקיקה או נורמה או שינוי מבני במערכת המשפטית.

הקליניקות המשפטיות הפועלות בפקולטות השונות ממלאות תפקיד נוסף בשטח הוראת המשפט והמחקר. דיונים תיאורטיים לעולם אינם יכולים להכין את הסטודנטים טוב כמו עבודה מעשית בשטח, ומקרבים את האקדמיה לשטח ולאזרחים ומגשרים על פערים אשר קיימים לעתים בין האקדמיה והשוק. קירבה זו, בתורה, תורמת למאמץ המחקרי בפקולטות המשפטיות.

אילו סוגי קליניקות קיימות?

כל פקולטה למשפטים מציגה מגוון שונה של קליניקות המייצגות את הייצוג המשפטי בתחומים שונים. הסטודנטים נבחרים בקפידה לקליניקות השונות ונדרשים להתחייב לעבודה אינטנסיבית בהן. בין הקליניקות השונות המוצעות ניתן למצוא –

  • קליניקה לזכויות פליטים ומבקשי מקלט בישראל – קליניקה הפועלת באוניברסיטת תל אביב ומסייעת בנושאים של הגירה כפויה, מעצר, איחוד משפחות וזכויות חברתיות וכלכליות.
  • הקליניקה לסיוע לילדים ובני נוער בסיכון – מתוך הקליניקות המשפטיות הפועלות במרכז הבינתחומי בהרצליה, קליניקה זו מסייעת בנושאי אלימות, קשיי קליטה, קשיים חברתיים, בעיות משפחתיות, ניצול מיני, סמים, אלכוהול, פערי תרבות, חוסר קורת גג ועוד. במסגרת הקליניקה הסטודנטים נפגשים עם ילדים ונוער בסיכון במתחמים לא פורמליים בהם הם מעניקים ייעוץ, מידע , סיוע וליווי התנהלות מול הגורמים הרלוונטיים כגון פקידי סעד, משטרה, מעסיקים וכדומה.
  • הקליניקה לשוק ההון – קליניקה המופעלת על ידי המרכז האקדמי לעסקים ולמשפט ברמת גן ובה היא פועלת לייצוג החוסכים, העובדים והציבור הרחב בשוק ההון. מטרת הקליניקה היא לקדם מדיניות ציבורית אשר באה להגן על החוסכים והמשקיעים.
  • הקליניקה לסיוע משפטי על פי המשפט העברי – קליניקה הפועלת באוניברסיטת בר אילן המעניקה סיוע בייצוג בבית הדין הדתיים לענייני ממונות על פי הדין העברי למי שידו אינה משגת.
  • הקליניקה לפמיניזם משפטי – באוניברסיטת חיפה המכשירה מנהיגות קהילות מוחלשות ביצירת שינוי חברתי תוך מיפוי נקודות הדורשות שינוי במעמדן של נשים בקהילות השונות ופעילות סיוע והתערבות תוך קהילתית.

קיימות קליניקות רבות ושונות בנושאים מגוונים, החל בסיוע משפטי כללי דרך תחומים מסוימים כמשפט פלילי, תובענות ייצוגיות או התחום העסקי וכלה שקליניקות המתמקדות בפלחי אוכלוסייה מסוימים כניצולי שואה, נפגעות תקיפה מינית, אנשים עם מוגבלויות ועוד. הקליניקות המשפטיות מאפשרות רכישת ניסיון מעשי בעבודת שטח תוך יצירת שינוי חברתי אמיתי ומתן שירות נדרש לאוכלוסיות השונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן