Skip to content

התערבות נתניהו לא השפיעה. נראה שהשביתה בלתי נמנעת

ההסתדרות הגיעה למתווה מוסכם לפתרון סוגיית עובדי הקבלן. האוצר מתנגד. מה שלא גושר במשך שלוש שנים, לא גושר במפגש אחד היום. המרכז לשלטון מקומי נגד השביתה, גופי המחאה ימחו במקומות שונים בארץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההסתדרות הגיעה למתווה מוסכם לפתרון סוגיית עובדי הקבלן. האוצר מתנגד. מה שלא גושר במשך שלוש שנים, לא גושר במפגש אחד היום. המרכז לשלטון מקומי נגד השביתה, גופי המחאה ימחו במקומות שונים בארץ

מאת אליק מאור

ההסתדרות הגיעה, כנראה, למתווה מוסכם עם לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לפתרון סוגיית עובדי הקבלן. ע"פ המתווה עובדי קבלן בעלי וותק של שנתיים לפחות ייקלטו במקום עבודתם כעובדים מהמניין. במקביל יושוו – ככל שניתן – תנאי עובדי הקבלן לעובדי המפעל הזהים או הדומים להם בעבודתם. מחד קיימת הסכמה ומאידך האוצר מתנגד לה ולכן השביתה תצא לפועל. 

יו"ר ההסתדרות עופר עיני התבטא היום ו(ג) אמר כי המחאה החברתית היא זו שדחפה ואפשרה להסתדרות להגיע להנפת דגל עובדי הקבלן בישראל. "ההפגנה הזו, היא, היא הצדק החברתי", אמר עיני. בהתייחסו לפגישה שנערכה היום עם

ד"ר יובל שטייניץ,

שר האוצר יובל שטייניץ, טען עיני כי "הפגישה עם שר האוצר באה לנסות לצמצם פערים גדולים עליהם לא הצלחנו לגשר במשך שלוש שנים. הייתי רוצה להגיע להסכמה עם הממשלה והאוצר. אך, כנראה ששר האוצר החליט להיכנס לבונקר ולאטום את האוזניים ואת הלב למרת שמדובר בעובדים הכי חלשים במשק שקופחו כבר במשך שנים". לדבריו, מה שהציע לו היום שטייניץ זה תוספת של 20% לעובדי הקבלן וזה מעט מדי ומאוחר מדי.

מתווה ההסכם עצמו טעון עדיין את אישור לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים וצפויה התנגדות עזה מצד חברות הניקיון והשמירה. הערב, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ניתן לשפר את תנאי העסקתם של עובדי הקבלן מבלי להשבית את המשק", והוסיף כי "אין פתרון קסם לבעיות העסקה שנוצרו כאן במשך עשרות שנים ואפשר לפתור את הנושא רק בהדברות".

באוצר הזהירו גורמים מפני הבטחה או התחייבות וניסיון לעקוף את האוצר על ידי חקיקה או צו הרחבה, כדי לרצות הלילה את  עיני ולמנוע בכך את השביתה. ללא התערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך הלילה, השביתה תצא לפועל מחר משש בוקר. 

למגפון נודע כי באוצר ינסו הלילה להתגמש במשא ומתן, ויציעו תוספת של 25% לשכרם של עובדי הניקיון והאבטחה, בפרישה לשלוש שנים. גורמי הסתדרות גיחכו ואמרו שזו הולכת שולל וכי התוספת המוצעת תיבלע עם עדכון שכר המינימום במהלך השנים הקרובות. 

מראה נפוץ בשביתה כללית. (צילום: ליאור גרונדמן)
מראה נפוץ בשביתה כללית. (צילום: ליאור גרונדמן)

מרכז השלטון המקומי, בראשותו של שלמה בוחבוט, הגיש היום בבוקר בקשה להצטרף לעתירה שהגישה הממשלה לבג"ץ למניעת השביתה. בוחבוט פנה לנתניהו ולעיני ותבע מהם שלא לקבל החלטות הנוגעות לעובדי הרשויות המקומיות. 

ברשויות רבות הפריטו ראשי הרשויות את מחלקות הגינון, התחזוקה, החשמל,הביוב והמים והתחזוקה והעבירו אותן לידי קבלני כוח אדם. תחבולה שאיפשרה לרשויות לקבל כוח אדם לעבודה, מבלי לפגוע בחוקי התקשיר ומבלי להתחייב להחזיק עובדים כאלו מן המניין. חברות כוח אדם רבות גלגלו והרוויחו מיליוני שקלים על חשבון הציבור באמצעות תכסיס שכזה. 

בחוצות הרשויות מסתובבים רכבי "עירייה" כביכול עליהם רשום: עיריית..(שם העירייה), ואז בבירור רשום "בשירות עיריית  (שם העירייה). וסמל חברת כוח האדם. בעיריית נהרייה לדוגמא, פקידי מוסדות ציבור המתוחזקים על ידי הרשות בנוסף למסגרים, רתכים, עובדי גינון, חשמל, תחזוקה ועוד הנם עובדי קבלן. כאמור, בנוסף לעובדי הניקיון והתברואה שהנם עובדי קבלן.

מה הפלא שהרשויות לא ירצו לממש את עובדי הקבלן ולשדרגם כעובדי העירייה? או אז יצטרכו לצמצם כוח אדם, ולהפסיד שליטה פוליטית בציבור שתלוי בפרנסתו בה. חברות כח האדם גם הן לא ימהרו לוותר על נתח שמן ומניב רווחים שכזה. "על פי אומדנים של המרכז לשלטון מקומי " הודיע בוחבוט, "קליטת עובדי הקבלן כמו שירותי גביה, עובדים שעתיים, מדריכים חינוכיים ועוד, תעלה לרשויות כמיליארד שקלים". 

לכן, תובע שלמה בוחבוט, "הפתרון הוא לשתף ראשי רשויות בהליך ולחוקק חוקים המעוגנים בתקציב ,כדי שהרשויות והגופים הציבוריים יוכלו להמשיך ולשפר את תנאי העסקת עובדי מיקור חוץ".

מנהלים שביתה. הוועד הפועל של ההסתדרות (ויקיפדיה)
מנהלים שביתה. הוועד הפועל של ההסתדרות (ויקיפדיה)

גופי מחאה מפעילי המחאה השונים הודיעו על כוונתם להפגין מחר במקומות שונים בארץ : מול נתב"ג, מול מרכז הקונגרסים בחיפה, לשם יגיע מחר שר החינוך גדעון סער לטקס הוקרה לנוער מתנדב. בסמינר הקיבוצים תתקיים הפגנה להעסקה ישירה של עובדות ניקיון  ובשעות הצהריים תתקיים הפגנה מול בית הדין הארצי לעבודה כדי שבית הדין יאשר להמשיך את ההפגנה, אד הוק.

 מורה נבוכים – מי ישבות מחר:

כל שירותי הרשויות כולל פקחים, סיעות גני ילדים, איסוף זבל וכדומה.

נמלי התעופה

הבנקים

הבורסה

משרדי הממשלה השונים

דואר ישראל

הביטוח הלאומי

שירות התעסוקה

מעונות הילדים של ויצו, נעמת ואמונה

כנסת ישראל

הסגל המנהלי באוניברסיטאות

אגד

דן

רכבת ישראל

בתי החולים  (יפעלו כמו בעת חירום )

חברת החשמל

בתי זיקוק

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן