Skip to content

נתניהו: ישראל לא חייבת להסכים לכל דבר שהאמריקאים יציגו

ראש הממשלה הופיע הערב בפני הכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי ורמז כי נקודת ההכרעה, במו"מ עם הפלסטינים, מתקרבת: "בקרוב נדע אם נוכל להמשיך ולקדם את המו"מ עם הפלסטינים". הוא התעלם לגמרי מהעימות עם נפתלי בנט. יו"ר "הבית היהודי", לעומת זאת, לא החמיץ הזדמנות לעימות נוסף: "פלסטינים לא יכולים לשלוט על ישראלים, כי הם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בקרוב נדע אם נוכל להמשיך ולקדם את המו"מ עם הפלסטינים". כך אומר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נתניהו אף מדגיש, לקראת הגשת מסמך המסגרת האמריקאי לשיחות, כי "האמריקאים מגבשים עמדות אמריקניות – לא ישראליות – וישראל לא חייבת להסכים לכל דבר שהאמריקאים יציגו במסמך המסגרת".

את הדברים האלה אמר הערב ראש הממשלה בכנס השנתי השביעי של המכון למחקרי ביטחון לאומי המתקיים בימים אלה. נתניהו חזר והבטיח עוד בדבריו: "אנחנו לא ניתן לאיראן את היכולת לפתח נשק גרעיני".

הכרה במדינת הלאום של העם היהודי - תנאי יסוד. בנימין נתניהו (צילום: אבי אוחיון)
הכרה במדינת הלאום של העם היהודי - תנאי יסוד. בנימין נתניהו (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בדברו על המו"מ עם הפלסטינים אמר ראש הממשלה כי ישראל תעמוד במהלך המשא ומתן על שני דברים יסודיים: הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי וסידורי ביטחון שיכללו נוכחות צבאית בבקעת הירדן.

"ההכרה במדינת הלאום של העם היהודי היא שורש הסכסוך", אמר נתניהו. "הסכסוך הזה קיים כבר כמאה שנה והמאבק לא היה על נוכחותנו ביהודה ושומרון או על מדינה פלסטינית. המאבק הזה היה על עצם קיומנו. התנועה הציונית הסכימה להכיר במדינה פלסטינית עוד בתוכנית החלוקה. הפתרון הוא שתי מדינות לאום עם הכרה הדדית ביניהן". בדברו על סידורי הביטחון הדגיש נתניהו כי "המדינה הפלסטינית צריכה להיות מפורזת ולכן חלק מסממני הריבונות שלה יהיו צריכים להיות מוגבלים".

"אני לא יכול להגיד אם ההסדר עם הפלסטינים ייצא לפועל", הדגיש ראש הממשלה. "אנחנו מעוניינים להמשיך במו"מ אבל איני יכול לומר לכם שההנהגה הפלסטינית מוכנה ברגע זה להתמודד עם הוויתורים שהיא תצטרך לעשות כדי להגיע להסדר".

בנושא האיראני חזר ראש הממשלה ואמר כי ההסכם שהושג בז'נבה היה הסכם רע, שכתוצאה ממנו "איראן חונה קרוב לגרעין". לדברי נתניהו ההסכם שהושג בז'נבה מרחיק את איראן, "בסך הכל שישה שבועות – לא יותר", מהמקום בו עמדה קודם בתוכנית השגת הנשק הגרעיני. "כל העולם מבין שאיראן רוצה להשיג נשק גרעיני", אמר נתניהו. "נתמוך רק בהסדר שיבטיח פירוק מוחלט של איראן מתשתיות הגרעין הצבאי"

נתניהו גם גינה את ההתקפות הנשמעות לאחרונה נגד אנשי צבא הקבע. "צבא הקבע סופג לאחרונה התקפות בלתי אחראיות", אמר. "צה"ל הוא הגורם שמבטיח את קיומנו".

בנאומו התעלם נתניהו לחלוטין מהעימות בינו לבין יו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט. לא כך עשה נפתלי בנט, שנאם לפני נתניהו בפני הפורום הזה. "אבות אבותינו וצאצאינו לא יסלחו למנהיג ישראלי שימסור את ארצנו ויחלק את בירתנו", שיגר בנט אזהרה לחלל האוויר.

בנט התייחס גם ישירות, לאפשרות שהועלתה ע"י נתניהו של התנחלויות שיישארו בטריטוריה פלסטינית ואמר: "עכשיו הגיח רעיון חדש: יהודים יחיו ויישארו במקומם אבל תחת ריבונות פלסטינית. זה לא יקרה וזה לא יכול לקרות. פלסטינים לא יכולים לשלוט על ישראלים, כי הם יהרגו אותם. איך אני יודע? אני יודע כי זה כבר קרה. בחברון חיו היהודים בשלום עם שכניהם הערבים ואז יום אחד בשנת תרפ"ט השכנים פשוט קמו והרגו אותם". הוא הזכיר גם את הלינץ' שביצעו הפלסטינים ברמאללה, בשני חיילי המילואים הישראלים, בתחילת האינתיפאדה השנייה.

 עוד אמר בנט: "מהות הציונות היא ריבונות. אם אין ריבונות אין ציונות. יהודים תחת ריבונות זרה זוהי פניית פרסה של הציונות. כבר ניסינו את זה באירופה וזה לא ממש הצליח. מה ההשלכות של העלאת רעיון שכזה בכלל? מה זה אומר עלינו?".

בנט הוסיף וטען כי המשא ומתן פוגע בביטחונה של המדינה. "בשנים 2000 עד 2003 נרצחו מעל אלף ישראלים בחיפה, תל אביב ובירושלים בגל טרור מיד אחרי ועידת השלום בקמפ דיוויד, כשברק חלם להעביר להם יותר שטחים מאי פעם. דווקא 2012 הייתה הכי שקטה בלי תהליך מדיני. באותה השנה לא היה אף הרוג כתוצאה מטרור בירושלים או בשומרון. אבל מאז פתיחת המשא ומתן החלה אינתיפאדה זוחלת".

בנט הזהיר כי דווקא הקמת מדינה פלסטינית היא שתציף את מדינת ישראל בפליטים: "דמיינו את זה, מקימים מדינה פלסטינית, פותחים את השערים ומה לבנון ומה סוריה עושות עם הפליטים? הן בועטות אותם החוצה לתוך יהודה ושומרון. הם יעמדו על הקו הירוק, על כביש 6, עם שלט "we want home", ומה אתם חושבים שיקרה שם? העולם ימחא לנו כף? כל הארגונים, ה'בצלם' למינהם כל ארגוני ה-BDS יארזו את המזוודות? ילכו הביתה? לא, הם יתחילו את המאבק הבא נגד מדינת ישראל".

תגובת יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "נפתלי בנט לא ראוי להיות שר בממשלה ונתניהו צריך להעיף אותו לכל הרוחות. מכיוון שראש הממשלה מתייחס למו"מ על עתיד מדינת ישראל כמו סרט מתיחות של יהודה ברקן, שבו הוא רק מחכה לאמירת סרבנות של אבו-מאזן כדי לקפוץ מפח זבל בחיוך מלא שמחה לאיד ולהצביע לעבר המצלמה, ראוי שאחרי שיפטור אותנו מבנט, נתניהו יעשה לנו טובה ויתפטר בעצמו".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן