Skip to content

נתניהו: אבו מאזן יודע שלא יהיה הסכם בלי הכרה במדינה יהודית

בינתיים מצטרף גם שגריער האיחוד האירופי בישראל לאזהרותיו של ג'ון קרי והוא מזהיר: "אם תהליך השלום לא יצליח, ישראל תסבול מבידוד"; נפתלי בנט: "כוחות בינלאומיים זה הדבר האחרון שיאפשר לנו שיאפשר לנו לישון בשקט"; אביגדור ליברמן: "אנחנו לא מזלזלים בחרמות, אבל גם לא נכנסים להיסטריה"; ציפי לבני: "כל אבן שנבנית בהתנחלויות מבודדות פוגעת בסיכוי להסדר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דוחה את התכנית שהציג אבו מאזן, בראיון לניו יורק טיימס, לפיה כוח נאט"ו בפיקוד אמריקני יוצב ברחבי המדינה הפלסטינית ויתפרס בכל המעברים כולל בירושלים. באותו ראיון המשיך אבו מאזן בסירובו להכיר בישראל כמדינה יהודית, במסגרת הסדר הקבע.

"לא יהיה הסכם בלי הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי". בנימין נתניהו. (צילום ארכיון: לע"מ))
"לא יהיה הסכם בלי הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי". בנימין נתניהו. (צילום ארכיון: לע"מ)

"זה אבסורד לחשוב שמצפים, שיהיה הסכם שבו אנו נכיר במדינת הלאום של העם הפלסטיני והם לא יכירו במדינה היהודית", אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד ביתנו. "יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יודע שלא יהיה הסכם בלי הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי. אותם גורמים בינלאומיים שהפעילו לחץ על ישראל צריכים להפעיל לחץ על הרשות ולהבהיר מה יהיו המשמעויות לפלסטינים אם לא יהיה הסכם. שום לחץ לא יגרום לי לוותר על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ובראשם ביטחונם של אזרחי ישראל", אמר נתניהו.

בינתיים הצטרף הערב גם שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג אנדרסן, לאזהרתו של מזכיר המדינה ג'ון קרי. "אם תהליך השלום לא יצליח, אני חושב שאפשר לומר שישראל תסבול מבידוד", הזהיר הערב השגריר בריאיון לחדשות 2.

 "אני חושש לומר זאת כי אני אוהב את ישראל", הדגיש לארסן בריאיון. "אני חושש שישנה סכנה שתצטרכו להתמודד עם בידוד הולך וגובר".

"ישראל תסבול מבידוד". לארס פאבורג אנדרסן (צילום: באדיבות שגרירות האיחוד האירופי בישראל)
"ישראל תסבול מבידוד". לארס פאבורג אנדרסן (צילום: באדיבות שגרירות האיחוד האירופי בישראל)

לדברי השגריר, הבידוד שאליו ישראל צפויה להיקלע, לא ייגרם בהכרח כתוצאה ממדיניות האיחוד האירופי אלא מהחלטה של גופים פרטיים. "צריך להבין שקשרים עסקיים ומערכות יחסים כלכליות נקבעים על ידי שחקנים פרטיים כמו צרכנית וחברות", ציין. לדבריו, אין ביכולתו של האיחוד האירופי להשפיע על החלטותיהם של אזרחים פרטיים וחברות. "לאחרונה ראינו כמה דוגמאות כאלה, שבהן חברות וקרנות פנסיה ובנקים בחרו לנתק יחסים, ואני חושש שנראה יותר מכך אם התהליך ייכשל ותימשך הרחבת ההתנחלויות".

התבטאויות נוספות:

* גם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס היום לתכנית אבו מאזן. "כוחות בינלאומיים זה הדבר האחרון שיאפשר לנו שיאפשר לנו לישון בשקט", אמר בכנותו את היוזמה "הסטרט-אפגניסטן החדש". "מההיסטוריה של מדינת ישראל אנחנו לומדים כלל מאוד פשוט ביחס לכוחות בינלאומיים: כשהכול רגוע – הם שם. ברגע שצריך אותם – הם בורחים. זה מה שהיה לפני ששת הימים, זה מה שהיה בלבנון כל השנים. אני זוכר כלוחם וכמפקד שתמיד הם מנעו מאיתנו לפעול, ומעולם הם לא הגנו עלינו".

"לא לכוחות בינלאומיים. ברגע שצריך אותם - הם בורחים". נפתלי בנט (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
"לא לכוחות בינלאומיים. ברגע שצריך אותם - הם בורחים". נפתלי בנט (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

 כהסבר להתנגדותו נתן בנט את דוגמת הכוחות הבינלאומיים בלבנון שהיו אמורים, עפ"י החלטה 1701 של מועצת הביטחון, למנוע כניסת רקטות וטילים לדרום לבנון. "יש לא פחות מ-100 אלף טילים בדרום לבנון, בחסות כוחות בינלאומיים", אמר בנט. "לכן, למרות מתקפת החדשנות הרטורית, אני מעדיף להישאר מיושן. רק צה"ל ישמור על הילדים שלנו ולכל פטנט אחר נגיד 'לא תודה'".

* שר החוץ , השר אביגדור ליברמן, מסר היום כי בכיר במשרד החוץ, שתדרך את התקשורת במידע לא נכון לדבריו, מודר עפ"י הוראתו בעקבות ההדלפות. "כבר שלושה ימים יש תדרוכים של גורם בכיר  במשרד החוץ שאומר 'שלא ניתן לעצור את החרם והדרג המדיני לא לוקח ברצינות'", אמר ליברמן. "אני שמח לומר שדבר ראשון מידרנו את הגורם הבכיר.

"במשרד החוץ יש תכנית ברורה ומדויקת איך מתמודדים", אמר ליברמן בתדרוך לעיתונאים. "יש לנו משנה סדורה איך מתמודדים עם החרמות הללו. ישנו תיאום מלא בין לשכת ראש הממשלה, משרד החוץ והמשרד לעניינים אסטרטגיים בנושא ההתמודדות הזאת. אנחנו לא מזלזלים, אבל גם לא נכנסים להיסטריה. בתוך חודש וחצי לכולם תהיה ברורה האסטרטגיה שלנו".

"משנה סדורה להתמודדות בחרמות". אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"משנה סדורה להתמודדות בחרמות". אביגדור ליברמן (צילום ארכיון: דן בר דוב)

לגופו של עניין אמר שר החוץ: "מדינת ישראל והעם היהודי מתמודד עם החרם לכל אורך ההיסטוריה. זה לא חדש. כבר מ-1921 הערבים ביקשו להחרים את העסקים ביישוב היהודי. היה פה אמברגו צרפתי שבאופן מפתיע רק תרם לפיתוח התעשיות הצבאית והאווירית. היה אמברגו הנפט אחרי מלחמת יום כיפור. זאת לא המצאה של השנה האחרונה. תמיד ידענו איך להתמודד עם זה. גם הפעם נדע. בחודש הקרוב זה יהיה משהו שברור ומובן לכל אחד במדינת ישראל".

* שר האוצר, יאיר לפיד, מתח הבוקר ביקורת על שרי הממשלה שתקפו את התנהלותו של שר החוץ האמריקני. "ג'ון קרי פועל בצורה מחויבת למניעת חרמות על ישראל", טען לפיד בתכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי. "צריך להנמיך את הלהבות עם האמריקנים".

"ג'ון קרי פועל בצורה מחויבת למניעת חרמות על ישראל". יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"ג'ון קרי פועל בצורה מחויבת למניעת חרמות על ישראל". יאיר לפיד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

לדברי לפיד, לא נכון ששרים ינסו לכוון את צוות המשא ומתן, כי הדבר מחליש את ישראל מול הפלסטינים והאמריקנים. "אנחנו לא צריכים לאשר או לא לאשר ניירות של אמריקנים. מניחים נייר על השולחן כדי שיקיימו דיון על הסעיפים שלו בתוך חדר המשא ומתן, וכך זה צריך להתנהל", אמר לפיד, "אין סיבה שהסכם המסגרת המדיני יובא לאישור הממשלה".

* גם השרה ציפי לבני מתחה ביקורת על השרים שתקפו את קרי. בישיבת סיעת "התנועה" בכנסת אמרה לבני: "אם חלק מהאנשים המתלהמים היו יודעים מה מזכיר המדינה האמריקני עשה כדי למנוע חלק מהאיומים, הם היו משפילים את המבט בבושה".

לבני אמרה עוד כי כל אבן שנבנית בהתנחלויות מבודדות פוגעת בסיכוי להסדר מדיני שישמור על גושי ההתישבות והופכת לעוד אבן בחומה שמבודדת את ישראל מהעולם.

התייצבה לצד ג'ון קרי. ציפי לבני (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
התייצבה לצד ג'ון קרי. ציפי לבני (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

* יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר בישיבת סיעתו כי במקום תוכנית מדינית של הממשלה יש קקופוניה וכי השרים מנהלים תחרות מי מהם הולם חזק יותר בארצות הברית ובשר החוץ שלה, קרי.

"יותר מסוכן לישראל להישאר בקיפאון מדיני ולהמשיך להחזיק בשטחים, מאשר להיפרד מהפלסטינים" אמר הרצוג. לדבריו, "אנחנו מתקרבים בהתמדה לנקודת אל חזור שממנה והלאה הפרדה לא תהיה עוד אפשרות ריאלית. אנחנו מתקרבים לרגע האמת הלאומי והפוליטי שלנו".

הוא תקף את נפתלי בנט במילים חריפות. "מה אומר לנו נפתלי בנט? שהרחם היהודית תפתור את הסכסוך? נפתלי בנט, אתה וחבריך הפכתם לאבות המדינה הדו-לאומית. בטאבו היא תהיה רשומה על שמכם. אתם אולי לא רוצים בכך, אבל אתם מערערים את יסודות הבית לעם היהודי, אתם הפוסט ציוניים האמיתיים, אתם מהווים את האיום האמיתי על 2000 שנות כיסופים למדינה יהודית. אתה מדחיק את המציאות המתהווה לנגד עינינו, מאחז את עיניך ומשקר לציבור".

רשת ביטחון להתקדמות במו"מ. יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
רשת ביטחון להתקדמות במו"מ. יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: ציפי מנשה)

הרצוג חזר על הבטחתו לתמוך בנתניהו, אם יחתור לשלום. "אם נתניהו לא יפחד ויעשה מעשה אמיץ לשלום הוא יוכל בהחלט למצוא רשת ביטחון שתאפשר לו להתקדם במשא ומתן. אנחנו נהיה שם כדי לסייע". לעומת זאת קרא לציפי לבני וליאיר לפיד להפסיק לתת גיבוי לנתניהו, אם ימשיך להוביל  לשום מקום. "אם יחזור לסורו וייבהל, ייסוג או ימסמס את התהליך אנחנו נוכל להפיל אותו ולהיות לו אלטרנטיבה".

* והיה גם מי שהשווה את הדיבורים על החרם, לחרמות על היהודים בשנות ה-30. היה זה סגן השר אופיר אקוניס, שהשיב לשאילתות בכנסת. "לג'ון קרי ולשאר הבכירים בקהילה הבין לאומית באירופה, זה לא פוליטיקלי קורט לדבר על חרמות נגד יהודים במינכן", אמר אקוניס. "זה מזכיר לי חרמות שהגיעו מגרמניה בשנות השלושים. זה התחיל בחרמות, עבר לשריפת ספרים, המשיך בניפוץ בתי כנסת והגיע להשמדה המונית"

ח"כ דב חנין (חד"ש) זעם על ההשוואה ואמר: "רק עכשיו העברתם חוק שאוסר את ההשוואה לנאצים."

אופיר אקוניס: "מזכיר לי חרמות משנות ה-30" (צילום: אתר הכנסת)
אופיר אקוניס: "מזכיר לי חרמות משנות ה-30" (צילום: אתר הכנסת)

סגן השר אקוניס הוסיף: "אני מברך את אבו מאזן על אמירתו השקופה שלעולם לא יכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. האמירה הזו מחזירה את כולנו ליסודות הסכסוך שהוא איננו טריטוריאלי.  בנוסף אמר אבו מאזן שלעולם לא יחזור למאבק מזויין, ואילו כאן  בבית הזה מאיימים אנשים שתפתח עוד אינתיפאדה. זה נכון גם לגבי כל הלשעברים שמאז שאני בן חמש כבר לא מחזיקים בתפקיד אבל ממשיכים להפחיד את הציבור."

ח"כ עדי קול, בחרה לדבר בשפה האנגלית ולפנות לג'ון קרי על מנת להודות לו על מאמציו לקדם את תהליך השלום, ולהתנצל בשם ממשלת ישראל על כפיות הטובה. "חרם כלכלי עומד בפתחנו ואנחנו ממשיכים לטמון את הראש בחול" אמרה.

* ח"כ שלי יחימוביץ' על תוכנית אבו מאזן: "מציעה לנתניהו ולבנט להיגמל מהמנהג האובססיבי של ניתוח המגרעות והחולשות של כל הצעה פלסטינית, להכיר בכך שגם אם אינו מושלם אבו מאזן הוא פרטנר, ולהתחיל לנהל מו"מ אמיתי לטובת עם ישראל. לא אבו מאזן הוא זה שהכרתו או אי הכרתו תשמור עלינו כמדינה יהודית ודמוקרטית, אלא ישומו הפרקטי והענייני של חזון שתי המדינות לשני עמים. המחנה הלאומי האמיתי בישראל רוצה בהסדר, המחנה הדו לאומי דוהר לקראת מדינה דו לאומית שהיא ההיפך מהחזון הציוני

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן