Skip to content

נשיא הפרלמנט האירופי נאם בכנסת ועורר סערה

במהלך נאומו עזבו חברי "הבית היהודי" את אולם המליאה ועוררו את זעמם של חברי האופוזיציה, שטענו כי הם פגעו בכבודה של הכנסת. השר נפתלי בנט תובע מנשיא הפרלמנט האירופי להתנצל. "ביקורת-כן, שקרים לא", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו. ח"כ חיליק בר (העבודה): "ההתנהגות של בנט וחברי הבית היהודי במליאה היא בוטה, מסוכנת ומכוערת, ובוודאי שלא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זה היה אמור להיות מפגן של ידידות, אבל הפך להיות לזירה של עימות – כאשר שרים וחברי כנסת מ"הבית היהודי", ובראשם השר נפתלי בנט, נטשו את אולם המליאה במהלך נאומו של נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא נותר חייב – ותקף את דבריו של שולץ, מעל דוכן הכנסת.

קבלת הפנים על השטיח האדום (צילום: דוברות הכנסת)
קבלת הפנים על השטיח האדום (צילום: דוברות הכנסת)

תחילת הנאום לא העידה על מה שיתרחש בהמשכו. "אני גרמני אשר לא נאלץ לחוות את זוועות המלחמה ואולם פשעי הנאצים היו מבחינתי המניע  לכניסה לחיים הפוליטיים", אמר שולץ. "הנאצים השפיעו על חיי אישית ואני נושא באחריות בשם עמי וארצי על הסבל שלא יכופר שנגרם לעם היהודי. אני מרכין ראש בפני אלה שנרצחו. כגרמני אשר נושא משרה פוליטית ובין לאומית רואה אני לעצמי חובה עליונה ונשבע לעולם לא עוד, לעולם לא נשכח, כדי שזיכרונות העבר יביאו ליתר אחריות בעתיד. משמע לפעול מידי יום למען החירות הדמוקרטיה והכבוד.

"אנו כולנו עדים בכאב כיצד דעות שחשבנו שאבד עליהם הקלח, צצות ועולות", המשיך שולץ בדבריו. "דבר זה מחזק אותי באמונתי כי עלינו להיאבק נגד אותם אלה שמעוררי שנאה. זה למעשה תפקיד שכל אחד צריך לקבל על עצמו. האיחוד האירופי יעמוד תמיד לצידה של מדינת ישראל. ישראל היא תקווה שהוגשמה, של עם לחיות החופשי בארצו. באמצעות אנשים אמיצים חלום נהפך למציאות . ישראל היום היא דמוקרטיה חזקה עם כלכלה מודרנית. הפכתם את המדבר למקום פורח והמחקר הישראלי הוא המוביל בהרבה תחומים.

לחיצת יד לראש הממשלה נתניהו. (צילום: דוברות הכנסת)
לחיצת יד לראש הממשלה נתניהו, שהגיב אח"כ בביקורת קשה על דברי שולץ. (צילום: דוברות הכנסת)

"אני מבין שניסיון העבר מטיל ספקות על הניסיון להגיע לשלום בהווה", אמר נשיא הפרלמנט האירופי. "האיומים של הנשיא האיראני הקודם נגד ישראל לא נשכחה ועד לא מזמן ישיבות בטהרן הסתיימו מילים מוות לישראל. אני מבין את ההרגשה שאיראן גרעינית מאיימת על קיומה של מדינת ישראל וזה לא איום רק על ישראל אלא על העולם כולו. אנחנו בודקים את ההסכם עם איראן בקפידה ואסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני. הדרך להשיג זאת לדעתי היא דרך דיפלומטיה".

באשר לחרם הכלכלי, הבטיח שולץ: "אין חרם ואני יכול לומר לכם שחרם שכזה לא בא בחשבון. אני מאמין שאנחנו צריכים שיתוף פעולה".

המהומה פרצה כאשר עבר נשיא הפרלמנט האירופי לדבר על הנושא הפלסטיני והאולם געש במיוחד בעקבות שתי הערות של שולץ: על האפליה כביכול בחלוקת המים לאוכלוסייה הפלסטינית ועל מה שהוא כינה "המשך המצור על עזה".

על דוכן הכנסת, נואם בשפה הגרמנית. מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי (צילום: דוברות הכנסת)
על דוכן הכנסת, נואם בשפה הגרמנית. מרטין שולץ, נשיא הפרלמנט האירופי (צילום: דוברות הכנסת)

"לפני יומיים דיברתי עם צעירים ברמאללה", סיפר נשיא הפרלמנט האירופי. "הייתה לי הזדמנות לדבר אתם וזה היה מעניין ביותר. כמו כל האנשים הצעירים בעולם, הרי יש להם רק רצון אחד: הם רוצים השכלה, הם רוצים ללמוד, הם רוצים לנסוע, הם רוצים למצוא עבודה, הם רוצים למסד משפחה. אבל יש להם חלום, שלגבי רוב האנשים בעולם זה דומה: הם רוצים לחיות בארצם עם חופש תנועה ובלי מגבלות. העם הפלסטיני, כמו העם הישראלי, רשאי להגיע לכלל מדינה בת קיימא ולהגשים את חלומו. גם לפלסטינים יש זכות להגדרה עצמית ולצדק.

"הייתה שם שאלה שריגשה אותי, מבלי שאני יכול לוודא אם הנתונים נכונים. אני רוצה לשאול אתכם, האם זה נכון מה שהם אמרו? צעיר אחד שאל אותי, איך זה ייתכן שלישראלי מותר להשתמש ב-70 ליטר מים ולפלסטיני רק 17?

"כיום נפתח צוהר חדש לתקווה לשלום", אמר שולץ. "התגובה שלכם לשינוים זה תקבע לא רק את העתיד של הצעירים הפלשתינים אלא גם את הצעירים בישראל. בלי שלום לא יהיה גם ביטחון. אני בטוח שכח צבאי יכול להביא לרגיעה אבל לא לשלום.  אריאל שרון אמר: 'אם נתעקש על החלום במלואו אנחנו עלולים לאבד את הכל'. פתרון שתי המדינות לשני עמים יכול להבטיח לפלסטינים חיים בכבוד ולישראל לחיות בביטחון.

"המטרה היא שתי מדינות לשני עמים ואנחנו תומכים במאמצי ארה"ב ובפעילותו של  ג'ון קרי", אמר נשיא הפרלמנט האירופי. "לגבי ההתנחלויות, ידוע לכם שהפרלמנט האירופי העביר ביקורת על עידוד הבנייה בהתנחלויות. אני חושב שהם אבן נגף לפתרון.  כמו כן המצור על עזה, מוביל לתהליך כלכלי קשה והייאוש הזה מסייע דווקא לאנשי המקום הקיצוניים וזה אולי יוביל ליותר חוסר ביטחון".

דבריו אלה של נשיא הפרלמנט האירופי גרמו לחברי "הבית היהודי" לעזוב את אולם המליאה ולח"כים מסיעות האופוזיציה מחו על הפגיעה בכבוד הכנסת. ח"כ מוטי יוגב קרא: "בושה, תומך במי שמסית להשמיד יהודים".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ): יש לי הערה על פגיעה בכבוד הכנסת. כשהיה כאן ראש ממשלת קנדה, היו לך ח"כ טיבי הערות וננזפת על-ידי יו"ר הכנסת.  סיעת הבית היהודי כולה, ושני שרים יצאו ועוד ח"כ סטרוק נוזפת בח"כ סלומינסקי שהעז להישאר לשבת. אני רוצה למחות על פגיעה בכבוד הכנסת והאיפה ואיפה".

השרה לימור לבנת הזדרזה להגן על חברי סיעת "הבית היהודי". "נתנו את כל הכבוד אבל עומד כאן נשיא הפרלמנט ואומר דבר שקר גס כאילו לישראלים מותר להשתמש 70 קוב מים ולפלשתינים 17 קוב. זה שקר גס", אמרה. "הנאום הזה יופץ בכל העולם כאילו מדובר בדבר אמת. כשהוא אומר את הדברים האלה ועוד בגרמנית אין פלא שחברי כנסת ושרים מתקוממים נגד הדברים האלה".

פגישת המשלחת של הפרלמנט האירופי עם יו"ר הכנסת אדלשטיין וחברי הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
פגישת המשלחת של הפרלמנט האירופי עם יו"ר הכנסת אדלשטיין וחברי הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

השר אורי אורבך: "לגבי ההשוואה בין ההפרעה המחוצפת של ח"כ טיבי לראש ממשלת קנדה, לבין המחאה השקטה והמכובדת של חברי הבית היהודי, למשמע דברי שקר ונאצה בגרמנית, בבית הזה –  זו זכותנו ואפילו חובתנו. והערה לחברי הכנסת הערבים שמטיפים לנו מוסר – הדור של ההורים של הנשיא, שנולד ב-1955 והדור של ההורים של הח"כים הערביים, של חלקכם – היה שותף בשנים הקשות ביותר, כדי שהעם היהודי לא יהיה שם ולא יהיה כאן".

בהמשך התפתחו חילופי דברים בין חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ואורית סטרוק (הבית היהודי). "את מזהמת את הכנסת", קרא ניצן הורוביץ לעברה של אורית סטרוק. "המושג שלום זר לך, את אשת מלחמה.  כל קיומך נשען על סכסוך וכיבוש. את הובלת אותנו לבידוד".

אורית סטרוק: "אני לא הפרעתי למר שולץ בגלל שהוא דיבר על שלום, אלא משום שהוא הכפיש את מדינת ישראל ואמר עלינו שקרים שלא היו ולא נבראו. כשיורקים עלינו אנחנו לא אומרים שזה גשם אלא שומרים על כבוד העם היהודי ומדינת ישראל".

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הגיב מעל דוכן הכנסת: "ציפיתי לשמוע דברי ידידות ואכן שמעתי צער על השואה. ציפיתי גם לביקורת ושהוא תומך בשלום", אמר בנט. "לפתע הוא עומד פה ושולף נתון שאמרו לו ברמאללה. עומד פה בלב הדמוקרטיה הישראלית,  בשפה גרמנית ומאשים אותנו בשקר כאילו אנחנו מונעים מים מהפלסטינים. אסור לנו למחול על פגיעה בכבוד הלאומי. כשיורקים עלינו ואומרים שקרים אני לא אשתוק אף פעם".

בנט ציטט מתןך דו"ח חברת מקורות משנת 2006. לפי אותו דו"ח צריכת המים העירונית הפרטית לנפש, ברשות הפלסטינית, הייתה 165 ליטר ולא 17. "לכן מה שנאמר כאן היום הוא שקר", אמר בנט. "אני מצפה מאנשי השמאל שלא תצטרפו לאויבי ישראל . התרגלנו שהעולם חוזר על דברי התעמולה הפלסטיניים ואנחנו שותקים. מתחייב פה לעולם לא לשתוק. אחזור על האמת עוד פעם ועוד פעם עד שהיא תישמע ועד שתנצח. לא אשתוק גם כשח"כ טיבי משקר כאן. העולם מכבד מדינות שיש להן כבוד לאומי. לנו יש כבוד לאומי ולא ניתן לשקר להיאמר. קורא לנשיא: תחזור בך מדברי השקר".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל): "בנט שמכנה את שולץ שקרן מעוות עובדות ועשה מעצמו לעג. לגבי מה שאמר ראש הממשלה, אי אפשר שבכל פעם שאני אפצה את פי אתם תשלחו אותנו למקום אחר שאיננו המולדת שלנו. לעולם לא היית אומר לח"כ תמנו שטה כאשר היא מלינה, שהיא תחזור לאתיופיה".

ח"כ פנינה תמנו שטה לח"כ טיבי: "אתה חצוף, אתה כל הזמן מזכיר לי שבאתי מאתיופיה. אתה הגזען הראשי בבית הזה".

ראש הממשלה נתניהו לח"כ טיבי: "אל תעוות את דברי, לא שלחתי אותך למדינה אחרת. אמרתי שאתה יכול להישאר בביתך תחת שלטון פלסטיני".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא נותר אדיש לדברי שולץ והגיב בביקורת קשה על דבריו, מעל דוכן הכנסת. "שמעתי בקשב רב את דבריו של נשיא הפרלמנט האירופי", אמר נתניהו. "הוא אמר שני דברים חיוביים מאוד, הראשון זה שהוא מתנגד להחרמת ישראל על ידי אירופה. השני שהוא בעד שיתוף פעולה מדעי.

"מה שפגם בנאום שולץ היא השמיעה הסלקטיבית שהופכת נחלת חוגים רחבים באירופה", אמר נתניהו. "בנוסף הוא אמר שביקר ברמאללה ושמע שאזרח ישראלי משתמש בפי ארבעה כמות מים מאשר אזרח פלסטיני. גם על פי נתונים של רשות המים הפלסטינית וגם על פי נתונים שלנו, אלה נתונים שאינם נכונים. נשיא הפרלמנט אמר שהוא לא בדק את הנתונים וזה לא הפריע לו ישר להטיח האשמות".

לאחר הסערה באולם המליאה פרסם נפתלי בנט, בעמוד הפייסבוק שלו, דרישה להתנצלות מנשיא הפרלמנט האירופי. "ביקורת-כן, שקרים לא", כתב בנט. "אני קורא ליו"ר הפרלמנט האירופי, לחזור בו משתי האמירות השקריות שהוא השמיע במליאת הכנסת כרגע. אני קורא לראש הממשלה לדרוש תיקון זה באופן מיידי בשם כבוד מדינת ישראל.

השר גדעון סער (הליכוד) תקף את  השר נפתלי בנט, שיצא ממליאת הכנסת לאות מחאה על נאומו של נשיא הפרלמנט האירופי.בראיון לערוץ הכנסת אמר סער: "זהו מהלך ילדותי ולא נבון ואינני רואה בכך תועלת". השר סער גם הביע תקווה ש"עם המשך חייה של הממשלה אני מקווה שייעלמו מהנוף שלנו כמה דברים. הסגנון של חברות בממשלה חייב להיות סגנון אחראי ובוגר. יש להבין שכולנו נושאים באחריות משותפת, ולא כל החיים הם פריימריז ולא כל החיים הם קמפיין".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, בתגובה בפייסבוק: "שרים וח"כים מהבית היהודי יצאו עכשיו בזעם מהמליאה, אחרי שנשיא הפרלמנט האירופי דיבר על זה שבנושא ההתנחלויות שני הצדדים יידרשו לוויתורים, והעז אפילו לומר שישראל צריכה לחשוב על יחסה לפלסטינים.

"'איך הם מעזים למתוח עלינו ביקורת, ועוד בגרמנית?!', הם זעקו. אני רוצה להזכיר לחברי הבית היהודי, שחרף מאמציהם, אנחנו עדיין חיים במדינה דמוקרטית שבה אפשר ורצוי לשמוע ולהשמיע ביקורת, בכל שפה. ושהשימוש בשואה כדי לא להתמודד עם ביקורת בינלאומית הוא לא סתם מאוס, אלא כבר ממש מגוחך.

"מה שכן, יש פה הישג מרשים – הקוזאקים הנגזלים מהבית היהודי הצליחו להעלות בכנסת רימייק של מערכון החמישייה המפורסם, עם פלדרמאוס שמתלונן בפני המזניק על האנטישמיות הגרמנית באולמיפיאדה כדי לקבל פור. ההבדל המרכזי בתרחישים הוא שהפעם אלה אזרחי מדינת ישראל שכל בוקר קמים לעוד בושה מבית היוצר של נפתלי בנט ושואלים את עצמם 'הבנט דה ג'ואיש פיפל סאפרד אינף??'"

ח"כ חיליק בר (העבודה): "ההתנהגות של בנט וחברי הבית היהודי במליאה היא בוטה, מסוכנת ומכוערת, ובוודאי שלא תורמת לישראל ומעמדה. בנט וחבורתו שמחזיקים את הקואליציה ואת כלל העם כבני ערובה ומזיקים להליך השלום באופן קבוע, עברו כל גבול ופגעו בישראל ובקשר הרגיש והפגיע שלה גם כך עם אירופה. אני קורא ליו״ר הכנסת ולועדת האתיקה לשים סוף לבריונות וליכולתה להכתים את שמה של הכנסת כולה ואת כבודה ולנקוט בהליכים חריפים כנגד בנט וחבריו".

ח"כ עומר בר-לב (העבודה): "כנראה שהדמוקרטיה עבור השר בנט וחברי סיעתו היא בגדר המלצה בלבד. מי שלא נוח לו לשמוע ביקורת ולא מסוגל להקשיב, מקומו לא בכנסת ישראל. ההתקוטטות הפוליטית הפנימית בבית היהודי היא לא תירוץ לפגיעה במדינת ישראל. כנראה שהשר בנט מנסה להתחרות בחברו לסיעה אורי אריאל מי יזכה בתואר השר הקיצוני ביותר והתוצאות הן על חשבוננו".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן