Skip to content

הרב פינטו: מהחצר באשדוד לאימפריה בניו-יורק ועד לכתב האישום

פרשת הרב יאשיהו פינטו, ילד הפלא הרבני מאשדוד שהקים לו חצר חסדים ואוהדים בארה"ב כמו בישראל, מגיעה לנקודת רתיחה. חסידים, טייקונים, בכירי משטרה ואנשי העולם התחתון משמשים בה בערבובייה. פינטו הזהיר כי אם יואשם, הוא יגרור אחריו שורה של קצינים בכירים ושמות מפורסמים. מי נגד מי בפרשת פינטו: מדריך מקוצר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין החליט השבוע לאמץ את המלצת פרקליטות המדינה ולהגיש כתב אישום נגד הרב יאשיהו פינטו. כתב האישום יוגש בימים הקרובים. כך הודיע משרד המשפטים. כתב האישום שיוגש ייחס לרב פינטו הצעת שוחד ונתינתו לקצין המשטרה תת-ניצב אפרים ברכה, שכיהן באותה עת בתפקיד ראש חטיבת החקירות של המשטרה. השוחד שהוצע לכאורה היה סכום של 200 אלף דולר, והוא הוצע לברכה בתמורה לקבלת מידע בעיקר על חקירה משטרתית שהתנהלה באותה עת בנושא עמותה בשם "חזון ישעיה", שהרב פינטו היה קשור אליה לכאורה.

תנ"צ ברכה עדכן בשעתו את מפקדיו על הצעת השוחד שקיבל, ובהנחייתם פעל מול הרב פינטו לצורך איסוף ראיות. בנוסף, ייוחסו לרב פינטו גם עבירות של הדחה בחקירה תוך מתן טובות הנאה ושימוש באמצעים פסולים כלפי גורמים שונים, וכן עבירות של הטרדת עד, הלבנת הון ועבירות נוספות.

ההחלטה להגיש כתב אישום התבססה על חקירה יסודית ומקיפה שניהלה משטרת ישראל, בפיקוחם הישיר של ראש אח"מ הקודם, ניצב יואב סגלוביץ, ומחליפו, ניצב מני יצחקי.  כך לשון ההודעה.

ועוד: "ההחלטה להגיש את כתב האישום התקבלה היום בתום התייעצות שקיים וינשטיין, בהשתתפות פרקליט המדינה שי ניצן, המשנה ליועמ"ש, המשנה לפרקליט המדינה, ופרקליטים בכירים נוספים מפרקליטות מחוז ת"א וממח"ש, ובכללם עו"ד אלי שוורץ, הפרקליט המלווה של התיק. הישיבה עסקה בשאלת הגשת כתב אישום נגד הרב פינטו וכן בעניין הליך הבדיקה שהתבצע במחלקה לחקירות שוטרים לגבי ניצב מנשה ארביב. בישיבה הזו נדונו  גם השלכות הודעתו של ניצב מנשה ארביב, מפקד לה"ב 433 שפרש לחופשה כפויה וטרם נחקר טרם פרישתו ממשטרת ישראל על פרשה זו.

יועמד לדין - יאשיהו פינטו (צילום אתר סרוגים)
יועמד לדין - יאשיהו פינטו (צילום אתר סרוגים)

בתום הישיבה, הוחלט לקיים פגישה נוספת עם באי כוחו של הרב פינטו, עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר, משה מזור וירון ליפשס וזו אכן התקיימה אתמול בערב. במהלך הפגישה לא הגיעו הצדדים להבנות ובסיום הפגישה האמורה הודיעו הסנגורים בשם מרשם כי הם מוותרים על זכותו לקיים שימוע, טרם תתקבל החלטה סופית בדבר העמדתו לדין. על כן הוחלט כי בימים הקרובים יוגש כתב אישום נגד הרב פינטו".

 

פרשת פינטו: השתלשלות העניינים

ב-14 בנובמבר 2011 עלה שמו של יאשיהו פינטו לכותרות, כשחזיז הושלך לעבר חווילתו המפוארת באשדוד. יום קודם לכן התפרסמה בערוץ 10 ידיעה בדבר מעורבותו לכאורה של הרב שנמצא במרכזה של פרשת סחיטה בארצות-הברית. לפי הדיווח, הוא התלונן בפני רשויות החוק האמריקניות על סחיטה במיליוני דולרים בניסיון להכפיש אותו. פינטו, בן 41 נשוי ואב לשלושה, נולד באשדוד ב-1973 והוא בן לשתי משפחות מיוחסות ומוכרות בקרב יהודי מרוקו. חווילת הפאר שלו השוכנת ברובע י"א בעיר משקיפה על הים. חסידיו של הרב מעידים כי ביתו, שבו לא פחות משמונה חדרי שינה גדולים ומרווחים, נאמד ב-10 מיליון שקלים. החווילה נרכשה על-ידי אנשי עסקים המצטופפים בחצרו.

פינטו ייסד את רשת "שובה ישראל" בארץ ובארה"ב. הרשת כוללת ישיבות ובתי תמחוי הפועלים בישראל, בניו יורק, במיאמי ובלוס אנג'לס. הודות לאישיותו, כך נטען לא פעם, סחף הרב אחריו עדת מאמינים, ל"חצר", שכללה גם פוליטיקאים, ידוענים ואף טייקונים, עבריינים ובכירי משטרה. הרבה מאוד כסף התגלגל שם. כך לדוגמה, בפעם האחרונה שהרב תועד הוא צולם כשוא מעביר שיעור לחסידיו כשבמקום נכחו במקום, לצד תלמידיו, גם ראש משפחת הפשע שלום דומרני ואיש העסקים אדוראדו אלשטיין, שהשתלט לאחרונה על איי.די.בי שהייתה בבעלותו של נוחי דנקנר, שהיה גם הוא בקרב ציבור הטייקונים שהצטופפו בחצרו של הרב. 

פרשת השוחד: תנ"צ רפי ברכה

בסוף אוקטובר 2012  נעצרו פינטו ואשתו על-ידי המשטרה. ממשטרת ישראל נמסר כי "במהלך השבועות האחרונים נחקר על ידי צוות מאגף החקירות והמודיעין בפיקוחו של ראש אח"מ חשד שהרב יאשיהו פינטו ורעייתו הציעו ונתנו שוחד כספי גבוה לקצין משטרה בכיר וזאת במטרה לקבל, בין היתר, מידע הקשור לתיק חקירה אחר שמתנהל במשטרת ישראל. הרב פינטו ורעייתו נחקרו היום על ידי צוות החקירה המיוחד באזהרה בחשד למתן שוחד והלבנת הון, ובתום חקירתם שוחררו בתנאים מגבילים בבית משפט השלום בראשון". לאחר הפרסום מסר פרקליטו עורך הדין ירון ליפשס ממשרד כספי,  כי "הרב פינטו ענה לחוקרי המשטרה על כל השאלות ומסר כל הידוע לו על מנת לקדם החקירה במהירות האפשרית במטרה להפריך החשדות חסרי הבסיס שעלו נגדו. הרב פינטו סמוך ובטוח כי לאחר שהעובדות תתבררנה לחוקרי המשטרה הם יבינו כי לא נפל כל פגם במעשיו".

סוף דבר

חקירת המשטרההסתיימה בחודש נובמבר 2013. החקירה לוותה מראשיתה על ידי פרקליטות מחוז תל אביב ובתום בחינה יסודית של חומר החקירה המליצה פרקליטות המחוז לפרקליט המדינה הקודם משה לדור לשקול הגשת כתב אישום נגד הרב פינטו בכפוף לשימוע. לדור קיבל את ההמלצה וביום 2.12.13 הודע לסנגוריו של פינטו כי הפרקליטות שוקלת להגיש כתב אישום נגד מרשם וכי יתאפשר לו להשמיע טענותיו אם יחפוץ בכך. במקביל, פנו הסנגורים  ליועץ המשפטי לממשלה, וביקשו למסור מידע המעיד על חשדות לקבלת טובות הנאה שלא כדין בידי קצין בכיר במשטרה שזהותו לא נמסרה באותה עת. 
בעקבות הפנייה, היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות

הוחשד בידי פינטו - ארביב והרב (צילום מסך חדשות 2)
הוחשד בידי פינטו - ארביב והרב (צילום מסך חדשות 2)

 הסכימו כי כתב החשדות שגובש נגד הרב פינטו לא יפורסם באותו שלב, עד לסיום הבדיקה הראשונית של החומר שיימסר למח"ש, וזאת עקב טענת הסנגורים לחשש לשיבוש חקירה אפשרי עתידי. כן הובטח להם כי לא ייעשה במידע שיימסר שימוש נגד מוסריו. בשלב מאוחר יותר אף סוכם עמם כי אם יימצא שיש בחומר כדי להצדיק פתיחת חקירה פלילית גלויה נגד הקצין, הרי שמח"ש לא תשתמש בחומר שיימסר למטרה זו, עד אשר יגיעו הצדדים להסכמות באשר להמשך התהליך. לטענת משרד המשפטים, הסכמות אלה ניתנו כדי לאפשר בדיקה יסודית של הטענות שהועלו נגד הקצין הבכיר.  לאחר שניתנו הסכמות אלה, נמסר חומר ראיות כאמור לידי מח"ש, והתברר כי החשדות שהועלו הופנו נגד ניצב מנשה ארביב, מפקד יחידת להב 433.  במח"ש כך נטען על ידי הפרקליטות, ביצעו החוקרים פעולות שונות על מנת לאמת או להפריך את המידע, לרבות תשאול עדים וביניהם בתו של ארביב  וגביית גרסאות מחלק מהמעורבים.  כמו כן נתפסו מסמכים וראיות נוספות.

התלונן על ניסיון לשחדו - תנ"צ אפריים ברכה והרב פינטו (צילום מסך חדשות 2)
התלונן על ניסיון לשחדו - תנ"צ אפריים ברכה והרב פינטו (צילום מסך חדשות 2)


במח"ש נטען שתוצאת הבדיקה הראתה כי חלק מהמידע מצדיק קידום החקירה, בעוד שחלק מהמידע אינו מצדיק זאת. ארביב מצידו ביקש וניסה להתעמת מול החשדות שפורסמו בכל כלי התקשורת. הוא פנה במכתבים ואף בשיחות טלפון למפכ"ל המשטרה רנ"צ יונן דנינו, לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי בדרישה אחת: "זמנו אותי לחקירה, חקירה שבה אוכל להתעמת עם החשדות ולהפריכן". בקשתו לא נענתה. בתחילת השבוע הוא זימן מסיבת עיתונאים שבה הודיע כי נמאס לו והוא פורש מהמשטרה.

משרד המשפטים  טוען כי "בשלב זה נערכה פנייה לסנגורים כדי לאפשר קידום החקירה בעניינו של ניצב ארביב".  אבל פרישתו של ארביב טרפה את הקלפים, השמיטה מידי פינטו את קלפי המיקוח בעניינו של ארביב. במשרד המשפטים אומרים כי "בעקבות כך קוימו מספר פגישות בין היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ובכירים בפרקליטות לסניורים, אך בסופו של דבר לא הגיעו הצדדים להבנה שתאפשר זאת".  "באשר לבדיקה בעניינו של ניצב ארביב",  הם טוענים, "הרי שההחלטות בנושא תתקבלנה בהמשך, בשים לב למכלול נסיבות העניין לרבות העובדה שניצב ארביב הודיע על פרישתו מהמשטרה".

אתמול רביעי נמסר בהודעת משרד המשפטים כי "היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות סברו לאורך כל הדרך שהאינטרס הציבורי מחייב לנסות להגיע לכך שמחד גיסא, כתב האישום נגד הרב פינטו יוגש, ומאידך גיסא, יתאפשר למח"ש לברר עד תום את החשדות שעלו נגד ניצב ארביב. לשם כך ניתנה הסכמה של המדינה לנקוט הקלות מסוימות  בהקשר לרב פינטו בתמורה לשיתוף פעולה עתידי מצידו בחקירה נגד ניצב ארביב. אלא שכאמור הצדדים לא הגיעו להבנה ובסופו של דבר, התקבלה היום החלטה כי האינטרס הציבורי מחייב הגשת כתב האישום נגד הרב פינטו, כמפורט לעיל". 

פינטו מגיב: "היצר וחילותיו אורבים תמיד למבקשי אמת" 

היום (חמישי) בצהריים, פחות מיממה אחר ההחלטה להעמידו לדין, הגיב הרב לחסידיו. באגרת שנשלחה להם הוא כותב כי  "החיים מספקים לנו אין ספור ניסיונות, חלקם קיומיים, וחלקם יום-יומיים המלווים אותנו בכל צעד ושעל. הניסיונות הקיומיים, הקשים יותר, הם כאשר האדם מרגיש כי כל הדרכים חסומות בפניו, ולכל אשר הוא פונה אין ה' מצליח בידו,רחמנא לצלן… בחמש שנים האחרונות נגזר עלינו להתמודד עם ניסיון קיומי יום-יומי", המשיך הרב. "עברנו ימים קשים מנשוא, ולולא הקב"ה שהיה מלווה אותנו על כל צעד ושעל וזכות אבותינו הקדושים, היינו כבר מרימים ידיים", כתב. הוא מציין כי  "עדיין לא הגיעה השעה לספר את כל הסבל שעבר עלינו ועל משפחתנו, אך עוד תגיע השעה בה נספר את הדברים שישמרו לדור אחרון. בימים אלו ממש הופך הניסיון קשה יותר, והניסיונות המונחים לפתחנו משמעותיים יותר וקשים יותר, אך הרוח והנצחיות חזקה מכל אלו. יכול נוכל להם בעזרת ה', וסוף האמת לצאת לאור ולהצדיק את הצדיק".

הוא מוסיף: "יודע אני היטב, כי אין זה דבר של מה בכך. היצר וחילותיו אורבים תמיד למבקשי האמת, וכעת נועצים הם בנו ובמפעלותינו שיניים אכזריות, אך אנו כדרכנו, לא נשים את לבנו לחושך, ליגון ולאנחה, ונדבק בעץ החיים, בדבקות בה', אהבה בין איש לרעהו, ועשיית חסד ללא מצרים".

לסיום האיגרת, הרב מבקש לחזק את קהל צאנו וכותב: "אין לנו כל ספק, ובטוחים אנו כי כל השמועות הרעות המסתובבות בחוצות לא יפילו שערה מראשנו ארצה, ומעניין זה נצא בסייעתא דשמיא מחוזקים ועצומים יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן