Skip to content

הרצוג לבג"ץ: אי מינוי יו"ר לוועדת חו"ב – פגיעה בריבונות הכנסת

בעתירה שהוגשה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נאמר כי אי מינוי יו"ר קבוע לוועדת החוץ והביטחון, נעשית "תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה והבלתי מידתית בריבונותה של כנסת ישראל ומתפקידה כמפקחת על המדיניות, המדינית-ביטחונית, ועל מערכת הביטחון על כל מרכיביה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר סיעת העבודה ח"כ איתן כבל וח"כ ד"ר נחמן שי הגישו הבוקר  עתירה לבג"ץ בעקבות הסחבת במינוי יו"ר קבוע לוועדת חוץ וביטחון. "ענינה של עתירה זו בפגיעה קשה ומהותית, במרקם החיים הדמוקרטים וביחסים שבין הרשות המחוקקת למבצעת, תוך פגיעה בריבונות וביכולתה של הרשות המחוקקת לבצע את חובותיה ולמלא אחר האחריות המוטלת עליה בפיקוח על הרשות המבצעת", נאמר בעתירה. 

"בריבונות וביכולתה של הרשות המחוקקת". יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
"בריבונות וביכולתה של הרשות המחוקקת". יצחק בוז'י הרצוג (צילום: ציפי מנשה)

בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד שימי בראון ועו"ד ערן מרינברג  נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כותבים השלושה כי "חוסר יכולתם של המשיבים להגיע לכדי הסכמה בדבר מינוי של יו"ר קבוע לועדת חוץ וביטחון ממניעים פוליטיים קואליציוניים ורצונם למשוך את המועד בו תהיה הועדה ללא יו"ר קבוע לתקופה העולה על שישה חודשים. כל זאת תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה והבלתי מידתית בריבונותה של כנסת ישראל ומתפקידה כמפקחת על המדיניות, המדינית –ביטחונית, ועל מערכת הביטחון על כל מרכיביה".

 עוד נכתב בעתירה כי, "הפגיעה קשה אף יותר שכן במקרה של מערכת הביטחון ישנם גופים, שמלבד ועדת חוץ וביטחון על ועדותיה השונות, אינם  נמצאים תחת כל פיקוח אחר בין פרלמנטארי ובין ציבורי.

 "אי התערבות שיפוטית, במקרה דנן הזועק השמיימה, עלולה להוביל למצב של 'מדרון חלקלק' בפגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות שהינה מאבני היסוד של שיטת הממשל הנהוגה בישראל", נאמר בעתירה.

עתירה זו מצטרפת לעתירה קודמת שהוגשה בנושא זה, ע"י התנועה לאיכות השלטון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן