Skip to content

להפליג בדמיון

בתערוכה "ספינות וים" במדעטק בחיפה, "תפליגו" ו"תצללו" מעל ומתחת למים; תתוודעו לדרך החיים במרחבי הים והנמלים באמצעות התנסות במגוון חוויות אינטראקטיביות מרגשות ומלמדות: תשיטו ספינות, תצילו אדם שנפל לים ותשירו שירי ים ב"מועדון המלחים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הים מעורר בבני האדם סקרנות ורצון לחקור, להבין ולגלות. לכן בחרו ב"מדעטק" – המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל – בנושא הים כמוקד לפעילות ובמסגרתו הביאו ממוזיאון המדע המוערך "אאוריקה" בהלסינקי, בירת פינלנד, את התערוכה "ספינות וים".

"גשר הפיקוד" על האוניה, בתערוכה "ספינות וים" במדעטק בחיפה. (צילום: מדעטק)
"גשר הפיקוד" על האוניה, בתערוכה "ספינות וים" במדעטק בחיפה. (צילום: מדעטק)

התערוכה שמתאימה לכל המשפחה (ילדים מגיל 5), תהיה פתוחה כשנה והיא מוקדשת לזכרו של יעקב רקנאטי ז"ל, חלוץ הספנות העברית ומי שהיה מנכ"ל חברת "אל ים" ויקיר העיר חיפה.

תערוכה מסוג זה מוצגת לראשונה בישראל, אחרי שבעולם היא כבר הספיקה לרתק מבקרים במוזיאונים ובמרכזים ימיים-מדעיים במדינות שונות, בהן נורבגיה, הולנד, פורטוגל, יוון, מכסיקו ואוסטרליה.

התערוכה כוללת כ-30 מוצגים, רובם אינטראקטיביים, שחושפים בפני המבקרים את הים על היבטיו האנושיים, התרבותיים והמדעיים. מעצבי התערוכה שיוו לה גם גוון ואווירה מקומיים, זאת בין היתר באמצעות שידור ללא הפסקה על גבי מסך ענק של הפעילות הרוחשת בנמל חיפה ו"צלילה" אל שרידי סטיל חיל הים "כידון", שיצא מהשירות והושקע לעומק של 26 מטרים במרחק של כשלושה ק"מ מחוף נהריה. לאתר הצלילה של שרידי הסטיל "צוללים" המבקרים באמצעות שכיבה על משטח צף, תוך שמיעת קולות בווידיאו, הגורמים להם לחוש את חווית הצלילה.

סימולטור להצלת אדם בים, בתערוכה במדעטק. (צילום: מדעטק)
סימולטור להצלת אדם בים, בתערוכה במדעטק. (צילום: מדעטק)

את תחושת הים, חווים המבקרים כבר בכניסה לתערוכה באמצעות סירה אמיתית שעומדת על קפיצים וכשעולים עליה מרגישים בדיוק כמו שעולים על סירה בים. מאחר וספינות מפרש הן אחד מכלי התחבורה הקדומים ביותר, אחת ההתנסויות הראשונות בתערוכה היא השטת ספינת מפרשים עם, לצד ונגד הרוח. זאת תוך למידה על השפעת כוחות הרוח והמים על הסירה ומפרשיה. ספינת מפרשים (יאכטה) עומדת גם במרכז סיפור הישרדותה הנדיר של הסקיפרית (בעלת רשיון להשטת יאכטה ר.י) הישראלית ליבי בלוזרסקי, שמשודר על גבי מסך אלקטרוני. היאכטה עליה שטה בלוזרסקי עם שותף לפני ארבע שנים, טבעה באוקיינוס ההודי. כשהשניים הצליחו להיכנס לאסדת ההצלה, נוכחו לדעת שגם אליה חודרים מים. הם היטלטלו באסדה במשך תשעה ימים כשהם מצויים בסכנת חיים, ללא אוכל ועם מעט מי שתייה, תוך שהם שואבים ללא הרף את המים שחדרו לאסדה, עד שניצלו.

בדרך החיים במרחבי הים והנמלים, מתנסים המבקרים, בין השאר, באמצעות סימולטורים. סימולטור של השטת סירת הצלה משמש למה שנקרא בשפה המקצועית "אדם בים", שאינה אלא הצלת אדם שנפל למים. דגם ענק של נמל הלסינקי משמש להשטת ספינות בשלט רחוק. סימולטור ממוחשב משמש לנהיגה על מלגזה טלסקופית והטענה זהירה ומקצועית של מכולות על אוניה.

בסימולטור משחקי מפעילים המבקרים מנוף ובאמצעותו מטעינים ופורקים מכולות מאוניה ולומדים לעשות זאת מבלי שהאוניה תתהפך או תשקע. מיצגים נוספים ממחישים את פעולת מדחף האוניה, סוגי הספינות, מחקר ימי על הצונמי, מחקר על מי הים – שכולל דגימת חומרים מקרקעית הים ומעקב תת ימי-אקוסטי לאיתור כלי שייט ויונקים ימיים. עוד בין המיצגים בתערוכה ובפארק נובל אנרג'י למדע, בחצר המוזיאון, כאלה שמדגימים את פעולת תעלת פנמה, אמצעי ניווט ימי ואנרגיה המופקת מהים.

בסיום מסלול התערוכה ממוקם אולם המעוצב כ"מועדון המלחים" של אוניה.
המועדון הוא למעשה חדר האוכל של המלחים שמשמש להם גם לפעילות תרבותית. ב"מועדון" חווים המבקרים את תרבות הים באמצעות שירי ים אותם הם בוחרים במכונת התקליטים והם גם מוזמנים להצטרף ולזמר.

"צלילה" לסטיל חיל הים "כידון", שיצא מהשירות והושקע. (צילום: רבקה יניב)
"צלילה" לסטיל חיל הים "כידון", שיצא מהשירות והושקע. (צילום: רבקה יניב)

הביקור בתערוכה אורך עד שעה וחצי ולכן כדאי לנצל את ההזדמנות ולבקר, ללא תשלום נוסף, בתערוכות המדעיות המוצגות במוזיאון ובפארק המדע שלו.

20 תערוכות ופארק מדע

במוזיאון מוצגות 20 תערוכות מדעיות, בהן תערוכת תעופה והתערוכה "מבעד לעדשה", המציגה אוסף מכשירי מדע כמו מיקרוסקופים, טלסקופים, מכשירי טלגרף, משקפות, ציוד רפואי ועוד.

התערוכה "מדעי החיוך", עוסקת בבריאות השן והתערוכה "הבית הירוק שלי" עוסקת במה שניתן לעשות בבית כדי לקחת חלק בשמירה על כדור הארץ. "הולכים על בטוח" היא תערוכה אינטראקטיבית בנושא המודעות למתרחש בדרכים. התערוכה "סודות החיים" עוסקת בפלאי הגנים וב-D.N.A ."קסם של מדע" היא תערוכה שעוסקת במדע והטכנולוגיה שמאחורי הקסמים. הכימיה בהיבטים שונים של חיינו מוצגת בתערוכה "עניין של כימיה". התערוכה "תעתועי ראייה" מציגה את מראה העיניים לעומת תפישתנו את המציאות. ויש גם תערוכות על התפתחות הדפוס ועל התפתחות המחשבים. כמו כן יש פאזלים מכניים, ואוספים של ציפורים,של כלי עבודה עתיקים ושל הצעצועים שהיו פעם.

חבל להחמיץ ביקור בפארק המדע החווייתי והמרתק שממוקם בחצר המוזיאון. שם תוכלו להתנסות ולהפעיל מוצגי ענק אינטראקטיביים שממחישים עקרונות מדעיים. תוכלו להסתובב עם השמש, לרחף באוויר במסוק, למשוך אוניות למעלה, להרים את כדור הארץ באמצעות מנוף, לפתוח ולסגור סכרים ולשחק עם כוח המשיכה.

בפארק מספר חצרות: אחת מהחצרות מוקדשת ליצירתו הגאונית של ליאונרדו דה וינצ'י בתחומי המדע והטכנולוגיה. אלה מוצגים באמצעות מתקנים שנבנו עפ"י רישומיו של דה וינצ'י וניתנים להפעלה ע"י המבקרים. בחצר נוספת מוצגים המצאותיו של ארכימדס, גדול מדעני יוון העתיקה, בהן "קרן המוות" ו"בורג ארכימדס". בחצר ניוטון תוכלו – תוך התמודדות עם כוח המשיכה של כדור הארץ – לעוף, לרכב על חבל ולהתנדנד, וכל זאת בלי שאיש יעזור לכם.

בחצר ברונלי שגילה את עיקרון העילוי, תוכלו להטיס בעצמכם הליקופטר, לראות את מטוס הכפיר הישראלי ולשוחח ממרחק באמצעות צלחות היפרבוליות.

מוזיאון "מדעטק" נמצא ברחוב בלפור 12 בשכונת הדר הכרמל, בחיפה. יש לו חניה ללא תשלום, הוא נגיש לנכים ופתוח לביקורים במהלך כל ימי השבוע כולל שבת. יש להזמין כרטיסים מראש בטלפון 8614444-04 . פרטים נוספים באתר האינטרנט www.madathch.co.il

רבקה יניב היא כלת פרס זיו לעיתונות ובעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן