Skip to content

ביקור האפיפיור הפך לזירת מאבק תודעתית בין ישראל לפלסטינים

אחרי הצילום של האפיפיור המתייחד מול חומת ההפרדה, ביקש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מן האפיפיור לבקר באנדרטה לזכר קרבנות הטרור בהר הרצל. "הטרור הוא הרוע המוחלט", אמר האפיפיור. ראש הממשלה אמר לו: "אם תיפסק ההסתה נגד מדינת ישראל וייפסק הטרור, לא יהיה צורך בגדר הביטחון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצילום שבו נראה האפיפיור פרנציסקוס אתמול, מתייחד מול חומת ההפרדה בבית לחם, הפך את ביקורו היום לזירת מאבק תודעתית בין ישראל לפלסטינים. היום זכה התצלום הזה למענה ישראלי: אחרי הנחת הזר המתוכננת על קברו של חוזה המדינה הפתיע האפיפיור כשסטה מתוכניתו המקורית וביקר גם באנדרטה לנפגעי פעולות הטרור בהר הרצל. "הטרור הוא הרוע המוחלט", אמר שם האפיפיור. "הוא נובע מהרוע ומוליד רוע. לעולם לא עוד".

"הטרור הוא הרוע המוחלט". האפיפיור מול אנדרטת קרבנות הטרור (צילום: אבי אוחון/לע"מ)
"הטרור הוא הרוע המוחלט". האפיפיור מול אנדרטת קרבנות הטרור (צילום: אבי אוחון/לע"מ)

האפיפיור עשה זאת לבקשתו המיוחדת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלא שכח להודות לו על כך, בדף הפייסבוק שלו. "אני מבקש להודות לאפיפיור פרנסיסקוס שנענה לבקשתי לבקר באנדרטה לזכר קורבנות הטרור", כתב נתניהו. "הסברתי לאפיפיור שהקמת גדר הביטחון מנעה עוד קורבנות רבים שהטרור הפלסטיני, שנמשך גם בימים אלה, תיכנן לפגוע בהם".

גדר ההפרדה ומעשי הטרור הפלסטיניים הוזכרו לאורך כל הביקור. האחרון שעשה זאת היה ראש הממשלה, בפתח פגישתו עם האפיפיור, במנזר נוטרדם בירושלים. "אם תיפסק ההסתה נגד מדינת ישראל וייפסק הטרור, לא יהיה צורך באמצעים שאנחנו נוקטים, כמו גדר הביטחון, שהצילה אלפי חיים, אלפי בני אדם", אמר ראש הממשלה לאפיפיור. "לאחר שהוקמה (הגדר) הפסיק הטרור – ואני מייחל ליום שבו הקריאה של האפיפיור פרנציסקוס להכיר במדינת ישראל, בזכותם של היהודים למדינה משלהם, לחיות בביטחון ושלום, תתקבל על ידי שכנינו. זה יביא, אם לא שלום עלי אדמות, לפחות לשלום על החלק הזה של האדמה".

האפיפיור בהר הבית. שמע תלונות על ישראל מפי המופתי (צילום: חיים צח/לע"מ)
האפיפיור בהר הבית. שמע תלונות על ישראל מפי המופתי (צילום: חיים צח/לע"מ)

יומו השני של האפיפיור בישראל החל בפגישה עם המופתי המוסלמי, האחראי על המקומות הקדושים לאיסלאם בירושלים. המופתי דיבר, כצפוי, בגנותה של ישראל ועל נסיונותיה להשתלט על הר הבית. האפיפיור פרנציסקוס שמר על קו זהיר ומאוזן: "הבה נכבד ונאהב איש את רעהו כאחים ואחיות", אמר. "הבה נלמד כיצד להבין את כאבו של האחר. שאיש לא ישתמש באלימות בשם האלוהים".

משם, הגיע האפיפיור לכותל המערבי הסמוך ונפגש עם רב הכותל, שמואל רבינוביץ'. לאחר שקיבל הסברים על מודל של בית המקדש, הוא ניגש אל הכותל, הניח את ידו על אבני הכותל, עצם את עיניו ונשא תפילה חרישית. לאחר מכן, הקריא את נוסח הפתק אל מול האבנים – ואז הטמינו בין החריצים. בספר המבקרים של הכותל כתב האפיפיור בכתב ידו: "ביקשתי מאלוהים את מתנת השלום".

מול הכותל המערבי. "ביקשתי מאלוהים את מתנת השלום" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מול הכותל המערבי. "ביקשתי מאלוהים את מתנת השלום" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

התחנה הבאה במסעו – אחרי שהניח זר על קברו של הרצל וביקר באנדרטה לזכר קרבנות הטרור – הייתה יד ושם. דבריו באוהל יזכור, שנשאו אופי של תפילה פיוטית, עסקו בשאלה היכן היה האדם בשואה וכיצד האדם היה מסוגל לבצע פשע כזה? בנאומו הצביע האפיפיור על השבר הנורא של האנושות שבו בני האדם איבדו את צלמם.

"במקום הזה, אות זיכרון השואה, אנחנו שומעים את שאלת האלוהים מהדהדת: 'אדם, איכה?'", אמר האפיפיור. "כאן, כשאנחנו עומדים אל מול האסון שאין דומה לו, השואה, הזעקה הזו מהדהדת כקול האובד בתהום ללא תחתית: 'אדם, מי אתה? לאילו זוועות נעשית מסוגל? מה גרם לך להגיע לשפל כזה? זה לא עפר האדמה שממנו הוצאתיך".

באוהל יזכור, ביד ושם. "אדם אייך???" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
באוהל יזכור, ביד ושם. "אדם אייך???" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מחווה יוצאת דופן: נאפיפיור מנשק את ידם של ניצולי השואה ביד ושם (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מחווה יוצאת דופן: נאפיפיור מנשק את ידם של ניצולי השואה ביד ושם (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בביקורו חתם האפיפיור בספר האורחים של יד ושם: " בבושה ממה שהאדם, שנברא בצלם אלוהים היה מסוגל לעשות, בבושה שהאדם הפך את עצמו לבעלים של הרוע, בבושה שהאדם, שהפך עצמו אלוהים הקריב כך את אחיו. לעולם לא עוד!! לעולם לא עוד!!"

לאחר הטכס הקצר ביד ושם נפגש האפיפיור עם שישה ניצולי שואה ושוחח אתם. הוא לא הסתפק בלחיצת ידם. במחווה אנושית יוצאת מגדר הרגיל הוא התכופף ונשק את ידיהם של הניצולים.

בהיכל שלמה, התחנה הבאה, פגש האפיפיור את הרבנים הראשיים. הרב דוד לאו הזכיר בדבריו לאפיפיור כי במרחק מטרים ספורים מהיכל שלמה – בפיצריית סבארו ובקפה מומנט – נרצחו עשרות אנשים בפיגועי תופת שנעשו בשם הדת.

באוהל יזכור ביד ושם עם הנשיא וראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
באוהל יזכור ביד ושם עם הנשיא וראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

האפיפיור הודה על קבלת הפנים החמה ואמר: "חלקתי עם יהודים רגעים רוחניים משותפים. בחודשים הראשונים לכהונתי כאפיפיור נפגשתי עם יהודים רבים. הדבר מעיד על רצון הדדי להכיר איש את רעהו. להקים גשרים של אחווה. אני משוכנע שמה שיתרחש בעשורים הקרובים ביחסים בין היהודים לקתולים הינו נס אמיתי".

בבית הנשיא, תחנתו הבאה של האפיפיור, ערך לו נשיא המדינה את קבלת הפנים המרכזית. במרכז האירוע החגיגי קיימו השניים פגישת עבודה מדינית, ערכו טקס ברכה לרפואתם של ילדים נוצרים חולים, נטעו עץ זית בגינת השלום בבית הנשיא, ונשאו נאומים מיוחדים בעברית ואיטלקית בשידור חי לקהל המאמינים ברחבי העולם.

בבית הנשיא: "אסור לאפשר הפסקת המשא ומתן" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
בבית הנשיא: "אסור לאפשר הפסקת המשא ומתן" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בפתח פגישתם המדינית אמר האפיפיור לנשיא פרס: "אני מודה לך על דבריך ועל קבלת הפנים החמה, מרגע שנכנסתי לבית הזה הרגשתי את הברכה השורה על איש הנכנס לביתו של אדם טוב וחכם- כך אני חש כלפיך כבוד הנשיא".

בנאומים ובפגישתם של האפיפיור ונשיא המדינה התייחסו השנים במישרין לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. הנשיא פרס התייחס להזמנתו של האפיפיור, יחד עם אבו-מאזן לרומא, ואמר: "הצעתך לפגישה עם אבו-מאזן, אותו אני מכבד מאוד, חשובה מאוד ואני מקבל אותה. בואך לארץ הקודש היא הזדמנות חשובה לתפילה משותפת לאלוהים שבשמיים, לשלום ולעילוי האדם. נשמח לשאת תפילה כזו בביתנו או בביתך, לפי הזמנתך הנדיבה. נפעל יחד, יהודים, נוצרים ומוסלמים  להביא קץ לסכסוכים. שגשוג כלכלי וצדק חברתי לכל. אני מאמין שהשלום הוא המפתח לשינוי הזה. ביתנו פתוח בפני כל עולי הרגל".

האפיפיור ענה לו: "כבוד הנשיא, אני מביע את הוקרתי אליך על פועלך למען השלום. השכנת השלום דורשת בראש ובראשונה כבוד לחירותו ולכבודו של כל אדם באשר הוא יהודים נוצרים ומוסלמים. כל אדם נברא על ידי האל ויעודו חיי נצח. עלינו להמשיך במחויבות במציאת פתרון שלום לכל המחלוקות ולכל העימותים. כולי תקווה כי כולם יימנעו מיוזמות המנוגדות למטרה- הסכם אמיתי. מי ייתן ולא נתעייף לעולם לרדוף את השלום בנחישות ועקביות".

בגינת בית הנשיא. נוטעים עץ של תקווה (צילום: מארק ניימן/ל
בגינת בית הנשיא. נוטעים עץ של תקווה (צילום: מארק ניימן/ל

הנשיא פנה לאפיפיור והתייחס לתפקידם החשוב של מנהיגי הדת וקרא להם ליצור חזית אחידה כנגד הטרור ולמען השגת שלום אמת ואחווה בין העמים: "אני קורא למנהיגי הדת להציב חזית ברורה ואחידה כנגד הטרור, חזית המורכבת מכוחות הביטחון אך מושפעת גם מכוחם של כוהני הדת. יש לכם כוח רב", אמר הנשיא. "חשוב מאוד שסמכות דתית עליונה תהיה בדיאלוג מתמיד עם הנהגה המדינית. הסכסוך הדתי נמצא פעמים רבות בבסיס הסכסוך הטריטוריאלי. כל המזרח-התיכון הוא קורבן של טרור ומלחמות דת. ניתן לשנות את זה. אני רואה ברכה במפגשים שבין הסמכות הדתית והעולם המדיני, ביכולתם להביא להשגת הפשרה הנדרשת כדי להגיע לשלום. אני מאמין שביקורך כאן וקריאתך לשלום, יעוררו הד חיובי ברחבי האזור ויתרמו לחידוש המאמצים, להשלמת תהליך השלום בינינו לבין הפלסטינים, על בסיס של שתי מדינות החיות בשלום. מדינה יהודית, ישראל. מדינה ערבית, פלסטין. דבר זה ניתן להשגה רק בהסכמה הדדית."

"לדחות מכל תוקף אלימות וחוסר סובלנות כלפי בני אדם" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"לדחות מכל תוקף אלימות וחוסר סובלנות כלפי בני אדם" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא פרס המשיך והתייחס לתהליך השלום ואמר: "אסור לאפשר הפסקת המשא ומתן, עלינו להמשיך לפעול בנחישות. הזמן לא עוצר מלכת- אין ססטוס קוו שקופא. זה או שלום או התדרדרות לעבר תהום חדשה ומסוכנת. לספקנים נֹאמָר, הגענו לשלום עם מצרים וירדן, על אף שרבים ראו בהם אשליה חולפת.  אנו עם שמורשתו עתיקה ודרכו חדשה. כי הערכים הם נצחיים והדרכים הן חדשות. תושבי האזור כולם רוצים שלום. מתפללים לשלום. מוכנים לשלום, עם השכנים ועם כל עמי האזור. ישראל קמה במדבר, היום אנו מדינה פורחת השואפת לשלום ומייצאת ידע לכל העולם, אנו רוצים לחלוק את הידע הזה גם עם מדינות המזרח-התיכון". הנשיא סיפר לאפיפיור על ירי הטילים מעזה ועל האיום על אזרחים ישראליים ואמר כי: "אנשי החמאס בעזה חייבים להיפטר מהטרור, להכיר בישראל ולכבד הסכמים קודמים".

הנשיא הודה לאפיפיור בשם העם היהודי על  מלחמתו נגד האנטישמיות ואמר:" מאות האורחים- יהודים וערבים, אנשי רוח וחכמי מדע באו להודות לך על היותך לוחם באפליה, נאבק באנטישמיות וקורא להתייצב נגד כל גילוי של גזענות. אני יודע שאתה עומד כסלע נגד כל ניסיון ליצור זיקה בין דת לטרור. אתה פועל ליצור מכנה משותף לשלום אישי, לשלום אזורי ולשלום עולמי. אנו איתך בלב ובנפש במאמצים לבנות סכר לרֶצח ולבנות שער לשלום". הנשיא המשיך בדבריו ושיבח את האפיפיור על צניעותו וכנותו ואמר: " אני מאמין לכל מילה שלך וכך גם עם ישראל כולו נרגש מהכנות שלך. יש לך יכולת גדולה ליצור חיבור בין יהודים ערבים ונוצרים. מרגש אותי שאדם כמוך קורא לי אחי. בשם עם ישראל והעולם כולו אני מברך אותך בברכת 'שלום'".

בבית הנשיא: תפילה למען הילדים החולים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
בבית הנשיא: תפילה למען הילדים החולים (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

האפיפיור פרנציסקוס הודה לנשיא על מילותיו החמות ואמר:" אני מתפלל למענך אדוני הנשיא, כמו שאני יודע שאתה מתפלל עבורי, ואני מבטיח לך להמשיך להתפלל למען מוסדותיה ואזרחיה של מדינת ישראל. תחינותיי חוזרות ונשנות לאלוהים, למען השגת השלום וכל ברכה הקשורה לשלום: בטחון חיי שלווה שגשוג ואחווה. האפיפיור התבטא באופן חד וברור כנגד הטרור, האלימות והגזענות ואמר: "יש לדחות את הפניה לאלימות ולטרור ולכל צורה של אפליה המבוססת על גזע או דת. יש לדחות את היומרה לכפות נקודת מבט אחת על חשבון האחר, את האנטישמיות על כל צורותיה, ולדחות מכל תוקף אלימות וחוסר סובלנות כלפי בני אדם, וכלפי מקומות פולחן של יהודים ונוצרים ומוסלמים.

"אני שמח כל כך לפגוש אותך כאן בירושלים – עיר המשמר למקומות הקדושים לשלושת הדתות", אמר האפיפיור. "המקומות הקדושים אינם מוזיאונים או אתרי תיירות אלא מקומות בהם קהילות המאמינים חיות את אמונתן, את תרבותן ואת יוזמות הצדקה שלהן. יש לשמר לעד את קדושת המקומות הקדושים ולשמור על מורשת העבר ועל האנשים הבאים בשערי המקומות הקדושים. מי ייתן וירושלים תהיה עיר של שלום, מי ייתן וינצנצו זהותה ואופייה הקדוש, כאוצר לאנושות כולה. אני מפנה את מחשבותיי לכל הסובלים כתוצאה מהסכסוכים המתמשכים באזור המזרח התיכון. כדי שכאבם ייפסק בהקדם במציאת פתרון צודק לכל הסכסוכים. שלום על ישראל ועל המזרח התיכון כולו".

פגישת ראש הממשלה והאפיפיור: "אנחנו שומרים על הזכויות של הנוצרים במדינת ישראל" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה והאפיפיור: "אנחנו שומרים על הזכויות של הנוצרים במדינת ישראל" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בתום הפגישה המדינית בין השניים הגיש הנשיא פרס לאפיפיור ולראש-ממשלת הוותיקן תיק אשר הוכן ע"י מערכת הביטחון הישראלית ובו בקשה לאפיפיור לפעול ולסייע בכל פיסת מידע בנוגע לשבויים והנעדרים הישראלים.

בתום הטקס בבית הנשיא קיבל האפיפיור את ראש הממשלה לפגישה במנזר נוטרדם. "יש לנו כאן מאות כנסיות בארץ ישראל, בירושלים, בנצרת, בכפר נחום, בכורזים", אמר ראש הממשלה בפתח פגישתם של השניים. "אנחנו שומרים על כל אחת מהן, אפילו אבן אחת לא הוזזה. אנחנו שומרים על הזכויות של הנוצרים במדינת ישראל. זה לצערי לא קיים במקומות רבים במזרח התיכון. אנחנו מכבדים את הגישה של הוד קדושתו לסובלנות הדתית – ובישראל, היא השומרת על הסובלנות הזאת".

ראש הממשלה העניק לאפיפיור פרנציסקוס הדפס מקורי עתיק משנת 1698 לציור של כנסיית הקבר בירושלים. בהדפס, המהווה פריט היסטורי נדיר, נראה החלל המרכזי של הכנסייה שבמרכזה ה"קבר הקדוש" במראה הצנוע והמקורי שלו, לפני שנהרס מרעידות אדמה ושריפות במהלך השנים. את הציור צייר האמן ההולנדי הנודע קורנליוס דה-גרון שסייר בארץ באותה שנה.  על גבי ההדפס שמוסגר בצבעי דגל הוותיקן (צהוב/זהב-לבן) הוסף הכיתוב באיטלקית "הפנים של כנסיית הקבר בירושלים, 1698".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן